BİR EĞİTİMDEN DAHA FAZLASI: YÖN101

Merhaba ben Alara, MEF Üniversitesi’nde Endüstri Mühendisliği okuyorum. Bu yıl 3. sınıfa geçtim. Bugün sizlere üniversitenin ilk yılı katılmış olduğum harika bir eğitim olan YÖN101 Eğitimi Programı ve sonrasında yaşadığım süreçten bahsetmek istiyorum.

Geçtiğimiz iki buçuk sene boyunca pandemi sebebiyle hepimiz zorlu bir süreçten geçtik. Özellikle benim gibi üniversiteye yeni geçmiş, eğlenmek ve öğrenmek için can atan gençler için daha da zorlu bir dönem olduğunu söyleyebilirim. Online eğitim aldığımız o günlerinde okulumuzun Öğrenci Dekanlığı tarafından gelen bir e-posta ile başladı her şey. Aynen şöyle yazıyordu; “Sevgili öğrencilerimiz, aşağıda ve bağlantılarda bilgisini sunduğum programı, hem akademik hem kişisel deneyimlerinize ivme kazandıracağını düşünerek, değerlendirmenizi ve uygun gördüğünüz takdirde katılımınızı öneriyorum.”

Hemen ilgili YÖN101 Eğitimi Programı duyurusunu okudum. Duyuruda yer alan “Yönetişim” kavramını ilk kez duymuştum ve ilgimi çekmişti. Eğitim sürecini ve eğitmenleri incelediğimde uzun süredir gönüllülük yaptığım Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı’nın Planlama Müdürü’nün de eğitmenlerin arasında yer aldığını görmemle birlikte eğitime başvurma motivasyonum iyice yükseldi. Başvuru formunu doldurduktan kısa bir süre sonra mülakatlara davet edildiğime dair bir e-posta aldım. Mülakat günü çok heyecanlı ve gergindim çünkü hayatımda ilk kez bir mülakata giriyordum. Fakat hiç heyecanlandığım gibi olmadı. Linke girdiğimde karşımda dünya tatlısı iki kişi duruyordu. Şu anda ikisi de çok değer verdiğim, hatta aynı ekipte görev yaptığım arkadaşlarım oldular. İlk önce tanıştık, sonra eğitimle alakalı birkaç soru sordular. Ardından mülakatın ne zaman açıklanacağını söylediler. Sohbet havasında geçen harika bir mülakat oldu. Söyledikleri tarih geldiğinde telefonuma mülakat yapan kişilerden biri tarafından eğitime kabul edildiğime dair bir mesaj geldi. Hatta o sıralar bilmediğim ama eğitimden sonra hayatımın bir parçası haline gelen şeffaflık ilkesi gereği mülakat sonuçlarını da internet sitesinde açıkladıklarını belirttiler. Bu kadar ilgili ve alakalı olmaları eğitime katılma konusunda daha çok motive ediyor ve heyecanlandırıyordu.

8 Haftalık eğitimin ilk haftası Dr. Yılmaz Argüden eğitmenliğinde “İyi Yönetişim Nedir?” konusu ile başladı. Bu haftada “İyi Yönetişim” kavramının ne olduğunu, yaşam kalitemizi arttırmak ve daha iyiyi aramak, kurumlara duyulan güveni arttırmak için yönetişim kavramına ihtiyaç duyulduğunu öğrendim. Ayrıca yönetim ve yönetişimin birbirinden farklı iki kavram olduğunu anladım. Yılmaz Bey’in anlattıklarının ardından bir sonraki eğitim gününü iple çekmeye başladım.

İkinci eğitim günümüzde Argüden Yönetişim Akademisi Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı, kendisini tanıdıkça idolüm haline gelen, Pınar Ilgaz tarafından anlatılan “İyi Yönetişim İlkeleri” konusunu dinledik. Tutarlılık, hesap verilebilirlik, şeffaflık, katılımcılık, etkililik, adillik ve sorumluluk olmak üzere tam 7 tane iyi yönetişim ilkesi var. Bu ilkelerin amacı ise yönetişimi kurumlarda karar vericilerin yetkilerini sağduyulu, adil ve değer yaratacak şekilde kullanmalarını sağlayarak yönetişimin tam anlamıyla uygulamak. Çünkü iyi yönetişim sadece karar verenleri değil, tüm paydaşları kapsıyor. Gün boyunca bütün ilkelerin içeriğine baktık, ne olup ne olmadığını inceledik. Gün sonunda aslında bazı ilkeleri fark etmeden de olsa kendi hayatımda kullandığımı fark ettim. Eğitimin sonunda haftaya kadar bu ilkeleri kullanarak bir matris çalışması yapmamız istendi. Bu çalışmayı yaptığımız takdirde önümüzdeki hafta ekiplere bölüneceğimiz ve ekip çalışmalarına başlayacağımız söylendi. Bütün ilkelerden o kadar çok etkilenmiştim ki verilen çalışmayı iki gün içinde bitirdim.

Üçüncü eğitim günümüzün konusu “Felsefe ve Yönü Belirlemek” idi. Eğitmenimiz ise ünlü oyun şirketi Masamo’nun Proje Müdürü Canberk Ünsal’dı. Bu eğitimde gününde ise misyon ve vizyon kavramlarının ne olduğunu, nasıl belirlendiğini öğrendim. Bununla birlikte “değer” kavramı ve “değer yaratmak” üzerinde konuştuk. Ardından çalışmamızı yapmak üzerine ekiplerimize ayrıldık. Ekibim benimle birlikte 4 kişi idi. Pelin, aynı üniversitede okuyormuşuz hatta aynı sene başlamışız, Kevser ve Yaren. Bir de mentorumuz Derya vardı. Harika bir ekip olmuştuk. Hatta bazılarıyla hala görüşüyorum. Bizlerden daha önce seçtiğimiz konular özelinde hayali bir kurum yaratmamız istendi. Biz de hayvan hakları konusunu seçtiğimiz için bununla alakalı bir kulüp yaratmaya karar verdik. Canberk Bey’den öğrendiklerimiz sayesinde kurumumuzun misyon, vizyon ve değerlerini belirledik.

Heyecanla beklediğim hafta gelip çatmıştı. Uzun süredir gönüllüsü, küçükken de çocuğu olduğum TEGV’in planlama müdürü tarafından verilen “Yol Haritası Çizmek” konulu eğitimde TEGV’in faaliyet planını inceleyerek stratejik planlama süreçlerini konuştuk. SWOT analizi yaparak stratejik amaçlar ve strateji haritası konuları üzerinde durduk. Ardından eğitimde öğrendiklerimizi grubumuzla birlikte hayali kurumumuz üzerinde pekiştirdik. 5. Haftada kendisinin Endüstri Mühendisi olduğunu sonradan öğrendiğim Burak Erşahin tarafından verilen “ Nasıl Çalışacağını Belirlemek” konulu eğitimi dinledik. Burak Beyin anlattıklarını hayranlıkla dinledim. Bu eğitim sayesinde Organizasyon Yapısına olan ilgimi fark ettim. Ayrıca eğitimde öğrendiğim bilgiler o yaz “insan kaynakları” departmanında yaptığım stajımda bana çok yardımcı oldu. Tabii hayali kurumumuzun organizasyon yapısını oluşturmamıza da.

6. haftamız bence en eğlenceli haftaydı. Bu haftada Toplum Gönüllüleri Vakfı (TOG) Gönüllü Çalışmaları Direktörü Mehmet Bahadır Teke ile “Gönüllü İşbirliği ve İletişimi” hakkında konuştuk. Konuştuk diyorum çünkü gerçekten sohbet havasında geçen bir eğitimde. 18 yaşımdan beri Gönüllülük yapan biri olarak bu haftadan çok keyif aldım. Ayrıca şirketlerin, özellikle Argüden Yönetişim Akademisi’nin gönüllülüğe verdiği değeri görünce çok mutlu oldum.

Son haftamızda ise Fatma Öğücü Şen eğitmenliğinde “Değer Yaratma Döngüsü” konusu üzerinde durduk. Bir kurumun girdilerini, süreçlerini, çıktılarını, sonuçlarını ve yarattığı değerleri ele aldığımız bu haftada ayrıca entegre düşünce ve entegre raporlama sistemini öğrendim. Ekip olarak öğrendiğimiz bilgileri kendi hayali kulübümüz üzerinden deneyimleyerek haftaya yapacağımız sunumlarımıza hazırlanmaya başladık. Sunum haftasında ekip olarak çok heyecanlıydık. 6 hafta boyunca eğitimden öğrendiklerimizle birlikte üzerinde çalıştığımız hayali kurumumuzun anlatımını gerçekleştirdik. En çok keyif aldığım kısım ise sunum öncesi ekip arkadaşlarımla toplanıp heyecanımızı paylaşmamız olmuştu.

Sunum sonrasında üzerime eğitimin bitmiş olmasından kaynaklanan bir hüzün çökmüştü ki bu konuda da “Yönetişim Gençlik Ağı” imdadıma yetişti. Yönetişim Gençlik Ağı; YÖN101 Eğitimi Programını tamamlamış üniversite öğrencilerinin bir arada bulunmasını sağlayan, yine YÖN101 Eğitimi Programından mezun olmuş öğrenciler tarafından oluşturulmuş bir iletişim ağı. Benim için bir Ağ’dan daha fazlası…

Sizler de benim gibi bu deneyimi yaşamak isterseniz YÖN101 Eğitimi Programı 7. Dönem Başvuruları Açık!

Son gün 29 Ocak 2023 Pazar 17.00

Başvurmak için: https://genclik.argudenacademy.org/yon101-egitimi/

Alara Erdoğan / Yönetişim+ Ekip Üyesi

--

--