Yönetişim Gençlik Ağı Anlatıyor: Staj Nasıl Bulunur?

--

Argüden Yönetişim Akademisi Gençlik Ağı, herkesin farklı disiplinlerden bir araya geldiği çok sesli bir topluluk. Eminiz ki hepimizin birbirimizden öğreneceği çok şey var! Herkesin katkı sağlayarak deneyimlerini paylaşabildiği “Gençlik Ağı Anlatıyor” mini röportaj serilerimiz ile, her ay farklı konularda üyelerimiz ile bir araya gelerek deneyimlerimizi herkesle paylaşmayı amaçlıyoruz.

Serimizin ilk içeriğinde konumuz “Staj” oldu. Staj deneyimi, eminiz ki hepimiz için kariyer yolumuzu keşfedebilmemiz ve iş hayatı dinamiklerini öğrenmemiz için büyük bir önem taşıyor. Fakat staj yeri bulabilmek her ne kadar heyecanlı bir konu olsa da, zaman zaman öğrenciler için en hassas ve stresli konulardan biri halinde. Bu konuda okuyucularımıza yardımcı olmak amacıyla farklı disiplinlerden 4 üyemiz ile staj fırsatlarını nasıl bulduklarına dair sorular hazırlayıp sorduk. Çeşitli fırsatlar, staj için izlenebilecek yollar ve katkıları bu yazıda sizleri bekliyor!

Yönetişim Gençlik Ağı üyelerimizden Zeynep Dinç, Hüseyin Selçuk, Beyza Altan ve Şule Nur Aytaş staj deneyimlerini sizler için anlatıyor:

1- Öncelikle hangi üniversite ve bölümde eğitim aldınız/alıyorsunuz?

Marmara Üniversitesi/ İngilizce İşletme — Zeynep Dinç

Süleyman Demirel Üniversitesi / İnşaat Mühendisliği — Hüseyin Selçuk

İstanbul Medipol Üniversitesi/ Bankacılık ve Sigortacılık ve Yönetim Bilişim Sistemleri — Beyza Altan

İstinye Üniversitesi / Yeni Medya ve İletişim — Şule Nur Aytaş

2-Staj ararken kullandığınız spesifik bir web sitesi oldu mu? Varsa neler?

Erasmusintern.org — Zeynep Dinç

LinkedIn — Hüseyin Selçuk

Staj başvurum için öncelikle her yıl sadece belirli bir dönemde açılan başvuru döneminde Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi Kariyer Kapısı web sitesi Staj Seferbirliği’nde bir profil oluşturdum ve gerekli belgelerimi yükledim. — Beyza Altan

Aslında staj aramak için araştırma yapmıyordum. Linkedin anasayfamda gezinirken bağlantılarımdan birinin tamamlamış olduğu staj sonrası referans mektubunu yayınladığını gördüm. Bu gönderiyi beğendikten sonra acaba staj yaptığı yer neresi ve ben de burada staj yapabilir miyim diye düşündüm. Hemen staj yaptığı kurumu inceledim ve nasıl başvuru yapabileceğimi araştırdım. Ardından başvuru adımlarını doldurdum ve birkaç gün içinde bana telefonla geri dönüş yapıp mülakata çağırdılar. Burada dikkat çekmek istediğim tek nokta Linkedin’de stajı bulmama vesile olan kişi bir Argüden Yönetişim Akademisi Gençlik Ağı üyesiydi :) — Şule Nur Aytaş

3-Hangi departmanda veya kurumda staj yaptınız/ yapıyorsunuz? Başvuru süreçleri nasıldı? Online olarak mı yoksa fiziksel olarak mı devam ettiniz? Kısaca bahseder misiniz?

Geçtiğimiz yaz Erasmus+ Traineeship kapsamında Slovakya’da IT Recruitment & Outsourcing alanında çalışan startup bir şirketin HR deparmanında HR Support olarak 2 ay online 2 fiziksel olmak üzere 4 ay staj yaptım. Farklı kültürlerden insanlarla bir arada çalışmayı deneyimlemek ve dilini bilmediğim bir ülkede tek başıma yaşamak stajın benim için en önemli katkılarından biri oldu. Çalıştığım firmayı kendi imkanlarımla araştırıp buldum, bu noktada başvuru için iki farklı koldan ilerlemem gerekti; iş ilanlarına başvurmak ve de Erasmus programına başvurmak. Erasmus başvurularına son 10 gün kala cv ve cover letter ile 10dan fazla ülkeye 20den fazla ilana mail attım, 3–4 tanesi olumsuz dönüş yaparken 3 firma ile mülakata girdim. Daha önce Türkiye’de başvurduğum çeşitli staj programlarında genellikle ilk aşamada olumsuz sonuç aldığım hiç anadilimde mülakat yapma fırsatım olmamıştı, ona rağmen ingilizce mülakatlara girmek ve birinden kabul almak eşsiz bir deneyim oldu.- Zeynep Dinç

Üç farklı yerde staj yaptım. Birincisini bir belediye ofisinde yaptım. Memur hayatının nasıl olduğunu ve evrak işlerinin nasıl işlediğini öğrendim. Bu stajda edindiğim en önemli sonuç neyi istediğimden çok neyi istemediğim oldu. Bu stajım sonucunda memur olmanın profilime uymayacağını anlamıştım. Mesleki anlamda çok fazla bir şey kattığını düşünmesem bile staj süresince bana destek olan mühendisler sayesinde önemli bir farkındalık oluştu. Diğer staj yaptığım yer ise farklı sebeplerden dolayı benim için büyük bir hüsran oldu. Üçüncü staj yerimde ise diğer ikisinin aksine hem mesleki anlamda önemli değer katarken hem de içerisinde bulunduğum ortamda bana gösterilen değer diğerlerine göre çok daha iyiydi. — Hüseyin Selçuk

Stajlarımı üiversitede okurken dahil olduğum topluluklardan gördüğüm fırsatlar sonucu ve kendi araştırmalarımdan bulduğumu söyleyebilirim. Stajlarımın çoğunu içerisinde bulunduğum sektörün gerekliliklerinden dolayı fiziksel olarak gerçekleştirdim. Bir stajım ise online olarak gerçekleşti. İlk stajımda T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı Kocaeli Defterdarlığı’nda, bakanlığı ilk bir haftalık oryantasyonla yakından tanıma, ardından Muhasebe Müdürlüğü’nde kamudaki mali işleri öğrenme ve muhasebe yönetim sistemi üzerinden gerekli işlemlere destek olma fırsatı yakaladım. İkinci olarak T.C. Ziraat Bankası Şubesinde gerçekleştirdiğim stajda şubeye ait tüm işlemleri gözlemleme ve bazı operasyonel işlerde destek olma imkânı yakaladım. Bunun haricinde E- Eğitimler alıp sonunda verilen briefler üzerine sunum gerçekleştirdim. Son stajım olan Sompo Sigorta’da uzaktan çalışarak departman yöneticimin verdiği bazı analiz görevlerini yerine getirme fırsatı yakaladım. İş zekâsı departmanını daha yakından tanımış oldum. — Beyza Altan

Sport Center Academy bünyesinde İnsan Kaynakları Departmanı’nda stajyerlik yaptım ama bu online bir stajdı ve bu yüzden normal stajlardan biraz farklıydı. Bu arada bu benim şuana kadar yaptığım ilk ve tek stajım o yüzden başlarken baya heyecanlıydım. Normal stajdaki gibi kurumun içerisindeki işleri yapmadım daha çok farklı alanlarda sertifikalı eğitimler aldım ve sonunda da bizden bir proje üretmemiz istendi. Bunlar sırasıyla Temel Yoga ve Uyum Eğitimi, Sosyal Medya ve Uyum Eğitimi, Spor Yöneticiliği ve Etkinlik Pazarlama Eğitimiydi. Eğitimler hafta içi her gün 18.30–22.30 arasındaydı ve eğitimleri başarıyla tamamladıktan sonra bizden istenen bazı ödev teslimleri oldu. Bunlar The Intern film analizi, The Pursuit of Happyness filmi empati çalışması ve videolu CV hazırlamaydı. Bu ödevlerin yanında bir de son olarak staj bitirme projesi vardı. İşte bence en önemlisi de buydu. Çünkü burada bizden kurumun spor yöneticisi olduğumuz farz edilerek Sport Center Academy yoga stüdyosu ile alakalı Trendyol şirketine etkinlik pazarlama için bir sunum hazırlanmamız istendi. Tüm bu ödev teslimlerimizi ve projemizi teslim ederek stajı bitirdik. Eğitimlere ait sertifikalarımız ve referans mektubumuz stajı başarıyla tamamlayan herkese gönderildi. — Şule Nur Aytaş

4- Staj sürecinde edindiğiniz en önemli kazanımlar neler oldu, bizimle paylaşır mısınız?

Farklı bir ülkede, startup bir şirkette çalışma deneyimi edindim. HR departmanını yakından tanıdım ve headhunter / recruiter olmanın keyifli ama zorlu yanlarını gördüm. Ayrıca bu deneyim benim için zaman yönetimi konusunda oldukça faydalı oldu. Bununla birlikte farklı kültürlerden insanlarla sürekli iletişim halinde olmak veberaber çalışmak güzel bir deneyimdi. — Zeynep Dinç

Ne kadar kötü olursa olsun her stajın evde boş oturmaktan daha iyi olduğunu öğrendim. Stajın kalitesini çalıştığınız kurumdaki insanlar, kurumun vizyonu ve mevcut projenin büyüklüğü belirlemektedir. Kurumsal şirketlerde staj yapmak daha iyidir. Staj yapmadan, sadece okulda öğrendiğiniz bilgilerle, yapacağınız işle ilgili yeteri kadar bilgi sahibi olamazsınız. Staj yaparken mesleki gerekliliklerden çok daha fazlasına ihtiyaç duyabilirsiniz. Staj yaptığınız kurumdaki insanların size olan tutumuna göre bazen psikolojik olarak kendinizi zorlamanız gerekebilir. Staj yaptığınız sektör ne olursa olsun iyi iletişim kurmak her zaman size lazım olacaktır. — Hüseyin Selçuk

Alanımdaki çeşitli iş birimlerini deneyimleme ve tanıma fırsatı yakaladım, iletişim becerilerimi kuvvetlendirdim. — Beyza Altan

Staj esnasında aldığım her eğitim benim için önemliydi çünkü bazılarında bildiğim şeylerin üzerinden geçerken bazıları benim için gerçekten hayatımda farkındalık yarattı. Örneğin Yoga eğitimi aldım ve yogayı şimdiye kadar hiç denememiştim bu eğitimi alırken hayatıma yogayı kattım ve benim için sabahları rutin haline gelen bu şey bir anda hayatımda bana enerji veren, dinlendiren bir aktivite oldu. Bunun dışında online de olsa bir kurumun içerisinde çalışan olduğumu hissetmek onların kurum değerlerine ve kültürüne uymam gerektiğini bana açık bir şekilde gösterdi. Yani bizden bekledikleri bir iş ciddiyeti ve iletişimde dikkat etmemiz gereken bazı kurallar vardı. Ben de bunları daha önceden biliyordum ama bunları uygulama fırsatı bulmam benim için gerçek bir iş deneyimi öncesi yararlı oldu. — Şule Nur Aytaş

5-Staj bulmak isteyen kişilere neler önerirsiniz?

Denemekten çekinmeyin çünkü ben başvurunun bitmesine çok az var, bu kadar sürede kim bana dönüş yapar da kabul alırım diye düşünüyordum. Eğer o zaman vazgeçseydim böyle bir deneyimden mahrum kalacaktım. — Zeynep Dinç

Öncelikle gönüllü olarak görev alabileceğiniz topluluk/kulüp/vakıfları araştırarak sizin için yararlı olacağını düşündüğünüz ve içerisinde gerçekten bir şeyler üretmek isteyen insanların bulunduğu kurumlarda gönüllü olarak görev alarak network edinmeye çalışabilirsiniz. Linkedin gibi sosyal medya hesaplarını etkili kullanarak size yardımcı olabileceğini düşündüğünüz insanlarla iletişime geçebilirsiniz. — Hüseyin Selçuk

Kariyer Kapısı üzerinden profillerini oluşturabilirler. Burada kriterlere göre puanlandırmalar ve istatistikler şeffaf bir şekilde sunuluyor. Ardından da şirketlerin görüntülemesine açılıyor. Sizi uygun bulan şirketler tarafından teklifler sunuluyor. İstediğimizi kabul edip istediğimizi reddetmek bize bırakılmış durumda. Çoğu kişinin güzel teklifler alabileceğini ve güzel tecrübeler edinebileceğini düşünüyorum. — Beyza Altan

Aktif bir Linkedin hesabına sahip olmalarını ve karşılarına çıkan her fırsatı değerlendirmelerini öneriyorum. — Şule Nur Aytaş

Yazıda katkı sağlayan Eslem Kahraman’a teşekkür ederiz.

Argüden Yönetişim Akademisi Gençlik Ağı olarak mini röportaj serimize devam ediyor olacağız.

Devamı için takipte kalın.

Görüşmek üzere!

--

--