Årets høydepunkt nærmer seg

Nancy Strand
Avfall Norge
Published in
3 min readMay 22, 2018

– Og hvis du enda ikke har meldt deg på Avfall Norges årskonferanse, så gjør du det her!

Fra mitt åpningsforedrag på fjordårets konferanse — «Sirkulær fremtid.» Foto: Avfall Norge

Min første avfallskonferanse husker jeg godt. Det var i Oslo Spektrum i 2006, og jeg hadde akkurat begynt i ny jobb i LOOP. Vi hadde utstilling med banner hvor det sto Avfallskonferansen 2006, men vi hadde strøket over avfall og skrevet RESSURS — ja, med store bokstaver. Allerede da hadde dette vært sagt lenge, men behovet for å løfte budskapet opp og frem var stort.

Konferansen i 2008 i Fredrikstad fikk også stor betydning for meg. LOOP vant utstillerprisen for en miljøskoleutstlling i samarbeid med en rekke lokale avfallsselskaper og et forrykende miljøskole-show med de lokale teaterfolkene i Kulturværste. Vi var så stolte!

Jeg har veldig respekt for alle utstillerne på konferansen. Disse legger ned masse arbeid i å lage spennende stands og skape en markedsplass for såvel kjente og kjære produkter som nytt utstyr og tungt maskineri. Utstillerne er en helt sentral del av årskonferansen.

I årene som fulgte etter 2006 har jeg deltatt på den årlige konferansen hvert år som mange andre. Da jeg var på min første konferanse i 2006 hadde jeg nok ikke trodd det om noen sa jeg en gang skulle stå på scenen og ønske velkommen til avfalls- og gjenvinningsbransjens viktigste og største møteplass selv. Derfor var det stort for meg da jeg i 2014 for første gang kunne hilse velkommen på vegne av Avfall Norge.

Jeg gleder meg like mye hvert år. Summen av interessante foredrag, tente utstillere og mange gode samtaler gjør konferansen til årets desiderte høydepunkt.

Og det er helt klart at dette gjelder for flere enn meg. Det er en bransje som liker å møtes og setter pris på å dele kunnskap og samarbeide. Miksen av engasjerte mennesker, ny teknologi, det å bidra til å løse miljø- og samfunnsutfordringer, økonomi og forretningsutvikling — og ikke minst endringer i raskt tempo er med på å gjøre hver eneste dag spennende og utviklende. Og det er vel som mange sier; når du først er innenfor døren i denne bransjen, kommer du neppe ut igjen…

I 2006 var det en spesiell spenning i luften på konferansen. Det var det året man skiftet navn til Avfall Norge og inviterte private selskaper inn i organisasjonen. Ni år senere ble det vedtaket ført videre og organisasjonen åpnet helt for en samlet avfalls- og gjenvinningsbransje. For å lykkes med sirkulærøkonomi og nye ambisiøse materialgjenvinningsmål fra EU, er samarbeid og innovasjon på tvers på innenfor og «utenfor» bransjen avgjørende.

I år har Avfallskonferansen skiftet navn til Avfall Norges årskonferanse, og temaet er Industriell bærekraft. Det er en stor milepæl. Navneendringen kommer som et resultat av innspill fra medlemmer og at bransjen jobber aktivt med sirkulærøkonomi.

Størrelsen og kvaliteten på konferansen har endret seg opp gjennom årene, likevel er atmosfæren, gleden og inspirasjonen det samme som det har vært fra første gang jeg deltok. Det er det vi skaper sammen som har betydning. For å få til det trenger vi ny kunnskap, inspirasjon og å dele erfaringer. Dette er hovedhensikten med konferansen.

Nå nærmer vi oss årets konferanse i Stavanger 5 — 7. juni. Og vi har allerede begynt å planlegge Oslo i 2019. Med andre ord:

Jeg gleder meg!

Og, ja — jeg håper å se deg der! Meld deg på her.

--

--