Open brief aan mijn ongeboren dochter.

Ik hield al van je voor je verwekt werd.

Bart Vandebeek
Bart Vandebeek
6 min readJun 8, 2018

--

Hier zit ik dan voor mijn laptop, na aan het denken hoe ik deze brief moet beginnen. Ik zit namelijk al enkele weken met dit idee in mijn hoofd. Er is zoveel dat ik je al wil vertellen en er zijn al zoveel dingen die ik met je wil delen.

Al heel lang, lang voor ik jouw mama heb leren kennen, wist ik dat ik je graag in mijn leven wilde. Wat ben ik, samen met jouw mama, gelukkig dat je ons leven over hoop aan het gooien bent. Jouw mama en ik kennen mekaar eigenlijk nog niet zo lang, veel mama’s en papa’s hebben heel wat langer gewacht dan ons om te trouwen en kindjes te kopen, maar we kennen mekaar wel heel goed. En de liefde die er is tussen ons zorgde ervoor dat wij deze stappen vrij snel genomen hebben in het leven.. en om eerlijk te zijn, we worden er niet jonger op ;)

Wat heb je ons al veel plezier geschonken de laatste 4 maanden en 19 dagen sinds we weten dat we zwanger zijn alhoewel mama daar waarschijnlijk wat anders over denkt. Misselijkheid, bandenpijn, harde buiken, … je hebt haar al goed liggen en je bent nog maar pas aan jouw avontuur begonnen. Ik plaag jouw mama ook graag hoor, maar geef haar soms ook eventjes wat tijd om te bekomen, ok? Maar weet je wat het allemaal goed maakt? Die kleine schopjes die je soms geeft om ons te laten weten dat alles goed gaat en wanneer je mee geniet als jouw mama aan het eten is of wanneer ik mijn warme handen op haar buik leg. Je bent een ontzagwekkend wonder. Een ongelooflijk geschenk dat begonnen is met ons leven te verrijken.

Ik hou van jouw mama, laat daar geen twijfel over zijn. Ze is een vrouw die anderhalf jaar al begonnen is met mijn leven te verrijken, mij op een beter pad te brengen, mij op mijn plaats te zetten wanneer ik mijn wil te ver doordrijf, … . Daarom zal ik er altijd zijn voor haar, zij aan zij: team Bart en Léna! Maar de liefde die ik voor je heb, mijn klein meisje, is anders en met geen woorden te beschrijven. Ik denk dat niemand in staat is om de liefde die ik voor je voel te begrijpen, ik kan het zelf nog niet goed begrijpen. Wanneer ik andere mensen over de liefde voor hun ongeboren kind hoorde praten, dacht ik: “Overdrijven we niet een beetje?”, maar vanaf het eerste moment dat ik jouw hartje hoorde kloppen was mijn hart in overvloed gevuld met dat soort liefde.

Ik kijk uit naar de dag dat je geboren zal zijn, maar de komst van die dag maakt mij ook bang! Je brengt namelijk iets mee voor me wat mij, hoewel ik er volledig klaar voor ben, toch ook wel schrik aanjaagt: het vaderschap! En bij vaderschap hoort blijkbaar poep vegen…. zo veel poep vegen. Maar dat is mijn minste zorg. Hoe pak ik het vaderschap aan? Al de audioboeken waar ik naar luister, al de boeken die ik lees en iedereen waar ik raad aan vraag vertellen mij hetzelfde: het komt wel goed! Maar net daar is jouw papa speciaal, ik weet pas dat het goed komt wanneer het ook zo is. Nog nooit heb ik zo’n grote uitdaging voorgeschoteld gekregen die ik niet kon plannen. Nog nooit heb ik zo’n schrik gehad om te falen. Nog nooit heb ik zo’n spijt gehad dat ik niet geleerd heb meer geduld te hebben. Nog nooit heb ik schrik gehad dat ik iemand niet kan beschermen tegen alle pijn, ongemak en ontbering in het leven. Ieder traantje dat je zal laten, zal mij het gevoel geven dat ik gefaald heb.

En toch… toch voel ik ergens diep van binnen dat het wel goed komt! Jouw mama en ik hebben iets speciaal dat ons zal helpen in jouw opvoeding: doorzetting, massa’s liefde, een sluimerend moeder- en vaderinstinct dat stilaan ontwaakt en vooral onze families! Onze families hebben ons zoveel geleerd over ware liefde voor elkaar en onze kinderen, over hoe moeilijke momenten doorstaan als een eenheid, over waarden en plichten, over respect voor anderen, … . Ook jouw grootouders gaan mee een grote rol spelen in jouw leven. Als mama en ik het maar half zo goed doen als hen, dan heb je een prachtige toekomst die je tegemoet staart. Moeke, mamily en papily gaan je overstelpen met onvoorwaardelijke liefde, een extra luisterend oor bieden, familietradities bijbrengen, leren met jezelf te lachen, vertellen over jouw mama en papa toen zij klein waren zodat je die wetenschap tegen ons kan gebruiken en zoveel meer. Jouw vake is er spijtig genoeg niet meer, maar weet dat wanneer je mij in mijn ogen kijkt en mijn handen vasthoudt, dan zie je je vake :) Ik zal je zoveel vertellen over mijn held dat je hem niet hoeft te missen.

Klein meisje, je gaat eigenschappen krijgen van jouw ouders, van familie, jouw peter en jouw parrain, van voorouders die ik zelfs nooit gekend heb. We gaan ze zien in jouw karakter, in jouw bewegingen, in jouw gezicht en horen in jouw spraak, maar 1 ding staat vast: je gaat vooral heel veel van jezelf zijn. Een prachtig schepsel dat mij gelukkig maakt… ook wanneer ik de poep van je rug aan het wassen ben terwijl je schreeuwt alsof de wereld vergaat. Maar we gaan elkaar ook vaak haten. Haten omdat we mekaar niet altijd begrijpen, maar ook haten voor al de keren dat wij hetzelfde zijn en mekaar wel begrijpen.

Ik ben niet perfect en ik ga veel fouten maken, maar dankzij jou leer ik een soort liefde kennen dat mij ertoe aanzet om de best mogelijke papa, echtgenoot, zoon en persoon te zijn die ik kan zijn, een liefde die mij doorheen de moeilijkste tijden zal loodsen en die mij verzekert van onze toekomst samen.

Ik wil je daarom al enkele beloftes maken:

  • Ik beloof je dat ik het voorbeeld zal zijn voor je over hoe een man een vrouw moet behandelen, net zoals ik de vrouwen behandel in mijn leven.
  • Ik beloof je dat ik je zal steunen in de ontdekking van jouw doel in het leven en dat op de manier waarop jij dat nodig acht.
  • Ik beloof je dat ik mezelf eraan herinner dat ook jij jouw eigen gevoelens en jij ook jouw eigen weg wilt vinden. Ik geef je de vrijheid om te dalen, ik vergeef jouw fouten en verontschuldig me wanneer ik fout ben.
  • Ik beloof je dat dat ik naast je zal staan wanneer je met verlies te maken hebt, maar ik zal er ook staan wanneer je een overwinning te vieren hebt.
  • Ik beloof je dat ik trots op jou zal zijn tijdens jouw lange avontuur op deze wereld.
  • Ik beloof je dat ik jou zal aanmoedigen om risico’s te durven nemen.
  • Ik beloof je dat ik eerst en vooral jouw papa zal zijn, en daarna jouw beste vriend.
  • Ik beloof je dat ik tijd zal maken voor de dingen die jij belangrijk vindt.
  • Ik beloof je dat ik je zal helpen om jouw talenten te ontplooien.
  • Ik beloof je dat ik een baken zal zijn in jouw leven. Ik zal je gidsen waar nodig, maar ik zal ook altijd jouw keuze, voor de weg die je inslaat, respecteren.

Ik kan niet wachten tot je er bent, maar geniet nu nog even van de quality time die je hebt met jouw prachtige mama. Blijf nog even in die veilige cocon om te groeien en jezelf klaar te stomen voor deze grote, speciale, niet zo perfecte wereld. Maar de dag dat je er klaar voor bent, kom dan maar en laat dan ook mij mee genieten van het prachtige meisje dat wij mogen zien opgroeien tot een prachtvrouw waar deze wereld niet klaar voor is.

Ella, ik hield al van je voor je verwekt werd!

Papa

--

--