Bir İçeriğin Yaşam Döngüsü: Fikir — Üretim — Dağıtım — Analiz

Batuhan Apaydin
Momentum
Published in
3 min readMar 29, 2015

İçerik üretiminin bazen çok kolay olduğu yanılgısına kapılıyor insanlar. Yaratıcılık, zeka, deneyim, içgörü, empati gibi bu işin olmazsa olmazlarını geçtim; aslında her içeriğin bir gidiş yolu, şablonu ya da yaşam döngüsü vardır.

İster bir marka için olsun, isterse bir içerik sitesi için olsun… Her seferinde tekrar bir döngüye giriyoruz içerik için; her içerik bizim için yeni bir proje. Ortak bir hedef kitlesi ve dili olsa bile her bir içerik kendi içinde başka bir dünya yaşıyor. Dolayısıyla her seferinde çalışmaya sıfırdan başlanıyor.

Bu dünyaya sıfırdan başlama işini bir döngü olarak görebiliriz. Bu döngü bir sosyal medya post’u için de, video için de, liste tipi içerik için de, e-mailing başlığı için de, Instagram fotoğrafı için de geçerlidir.

Dört aşaması vardır bu döngünün.

Fikir

Her içerik bir fikirle doğar. Bazen tek başınıza bulursunuz o fikri, bazen de ekip arkadaşlarınızla beraber ne olduğunu anlamadan bir fikre ebeveynlik edersiniz. İçgörülerden yararlanır, o içerikle hangi hedef kitleye, nasıl bir dille hitap edeceğinizi düşünür ve bu içerikle ne kazanacağınıza karar verirsiniz.

Bu döngünün en tatlı anıdır fikir bulma aşaması. Daha üretmeden yaratıcı hissedersiniz.

Üretim

Her içeriğin bir mimarisi vardır. Bazı içeriklere tempolu ve dikkat çeken bir giriş gerekir, bazılarında tempo ve bağlayıcılık yavaş yavaş artar. Bir emailing için başlığın kaç kelime olduğu, bir liste için ilk ve son ara başlıklar, bir video için ilk 10–20 saniye ya da bir Instagram fotoğrafı için hangi filtreyi kullandığınız gibi ufak detaylar her şeyi değiştirebilir.

Örneğin Türkçe’de vurgu cümlenin sonundadır ve vermek istediğiniz anlam biraz da buna bağlıdır. Ya da boyutu büyük gif’ler mobilde zor açılır ve kullanıcı deneyimine sekte vurabilir. Düşünülebilecek onlarca minik değişken vardır ve bunların hepsi içerik üretilirken göz önünde bulundurulmak zorundadır. Yani aslında içerik üretimi ilk okuldaki kompozisyon dersinde istenen giriş-gelişme-sonuç’lu işlerden “biraz” farklıdır.

Dağıtım

İçerik ürettiniz ve bitti mi? Bitmedi. Üretime yaptığınız akıl ve emek yatırımı içeriğin tek başına hedeflediğiniz kitleye ulaşması için yeterli değil. Şimdi hangi sosyal medya kanallarında, hangi sözlüklerde ya da forumlarda, hangi saatlerde ve belki ne kadar reklam bütçesi ile içeriğin dağıtımını yapacağınıza karar vermeniz gerekiyor.

Örneğin öğle yemeği sonrasında bir tatlı tarifi daha çok tıklanabilir ya da yayılacağına inandığınız bir liste içeriğinin arkasına koyacağınız 10 dolarlık reklam bütçesi ile içeriğin daha fazla yayılmasını sağlayabilirsiniz. Tutacağına inandığınız bir içerik ile sözlüklerden birinde başlık açabilirsiniz mesela. En iyi içerikler dahi doğru kanallarda ve doğru şekillerde kullanıldığında hak ettiği ilgiyi görebilir.

Analiz

Her içerikten sonra döngünün tamamlanması için yayınlanmış içerikten dersler çıkarmanız ve neyi iyi neyi kötü yaptığınızı anlamanız gerekiyor. Bunu bazen ziyaretçi istatistikleri, tıklanma oranları (CTR) ya da satışa ne oranda dönüştüğününü gözleyerek, bazen aynı postu farklı görsel ya da başlıklarla ve hatta farklı bir zamanda tekrar göndererek yaptığınız denemeler ile, bazen içeriğe gelen etkileşim ile, bazen de etrafınızdan aldığınız feedbackleri değerlendirerek yapabilirsiniz. Eğer reklam veriyorsanız tıklanma/gösterim maliyet hesapları da devreye girebilir ve içeriğinizin performansını farklı bir açıdan daha değerlendirebilirsiniz.

Böylece sonraki içerik için fikir, üretim ve dağıtım aşamalarında kullanabileceğiniz rakamsal verileriniz/benchmark’larınız ve döngünün diğer üç aşamasına dair yeni içgörüleriniz oluşur.

Analiz kısmı ile dersler çıkardık ve işimiz bitti mi peki? Döngü bu, tekrar başa dönüyoruz. Fikir aşamasına. Sonra üretim. Sonra dağıtım. Sonra analiz. Sonra tekrar üretim.

Her seferinde daha iyiye gitmek üzere döngü kendini tekrar başlatır. İçerik üreten kişiler bu döngüyü içselleştirdikleri için adım adım “şimdi de ‘dağıtım’ aşamasına geldik” diye hareket etmezler elbette ama bu işe yeni başlayan ya da içerik pazarlaması ile şimdilik ucundan kıyısından ilgilenenler için bu döngünün farkında olunmasının yararı var.

Özetle içerik üretmek kolay bir iş değildir hanımlar beyler. Öyle gözükür bazen ama değildir. Kolay gözükmesini sağlayan ise işinin uzmanı kişilerin mahareti ve içselleştirebilmeleri ile bu döngüyü başarılı bir şekilde her gün, her seferinde uygulayabilmeleridir.

--

--

Batuhan Apaydin
Momentum

A product & marketing professional from San Francisco.