De Arena wijk en/in Minecraft — van idee tot demo event

W3bwizart
Minecraft-Family
Published in
4 min readSep 11, 2016

Enkele maanden geleden kreeg ik een email met de vraag of ik tijd had om eens naar de Arena Bib in Deurne te komen. De bibliothecaris had weet van de Minecraft-Family en stelde voor om eens te meeten en te kijken wat Minecraft nu is en wat de mogelijkheden zijn.

[embed]https://www.youtube.com/watch?list=PLOLUHLqhGqLwsxRWYC2dVk0QX0ZMnGvjm&v=A3J4Gc518a0[/embed]

Enorm blij ben ik toen die dag naar de meeting gegaan want eindelijk waren er nog mensen die wel iets zagen in Minecraft en Kids leren programmeren. De ontmoeting was boven mijn verwachting, ik zat samen met enkele mensen die even hard geloofde in de mogelijkheden die Minecraft bied, om op een educatieve en speelse manier de kids, ouders en digitalisering samen te brengen.

De Arena bouwen? Maar hoe?

arenaplein_en_straten (2)

Het idee was om enkele events te houden in de bib en ondertussen de Arena buurt na te bouwen. Maar hoe begin je nu aan zo iets? Na heel wat gegoogle en ettelijk

CB

e uren YouTube video’s begon er een idee te komen. Na contact met een collega van HDIt, stelde hij voor om vanuit Google Maps te beginnen, tevens kreeg ik van de Bib de plannen van de wijk. En na enkele dagen kreeg ik een eerste map van mijn collega, hij had de plannen en de Google map samen op een millimeter raster gezet zoals je hier kan zien.

En nu bouwen!

Elk vierkantje op het raster komt overeen met 1 Minecraft blok, als we meten in

measurement rounding

pixels moeten we de maat delen door 9 en dan afronden om het aantal blokken te bekomen. Zoals je kan zien is dat geduldige taak. Al snel merkte ik op dat het bouwen niet echt het probleem ging zijn maar wel het meten en het bepalen van de posities van de gebouwen en wegen. Het meten vraagt enorm veel tijd daarnaast is het ook niet makkelijk om alles

arenaplein

exact na te bouwen. Je moet rekening houden dat je enkel vierkanten hebt, en enkel schuin kan werken onder een hoek van 45°.

Om het bouwen te vergemakkelijken heb ik de WorldEdit mod geïnstalleerd. Deze maakt het mogelijk om te meten en om vormen te creëren. Daarnaast kan je met een command een hele selectie veranderen, kopiëren of verwijderen. En ik mag zeker de bijdrage van Zorth niet vergeten, hij heeft de Arena sporthal tenslotte gebouw.

Vandaag

Zoals je vandaag kan zien staat de sporthal er in zijn volle glorie en is de bib in aanbouw. Verder liggen de straten ronde de wijk er en zijn de locaties van de gebouwen links van de sporthal reeds uitgemeten. Maar ook het zwembad(enkel de grondmaten) en de parking is aanwezig. En aan de andere zijde van de wijk is de parking achter de bib zichtbaar om zo de straat te vervolgen onder het tunneltje.

2016-09-04_02.59.54
2016-09-05_01.46.55
2016-09-12_00.08.07

Morgen

Wat er morgen komt weten we nog niet maar er zijn gesprekken en onderhandelingen aan de gang om eventueel via events in de bib, de wijk verder uit te bouwen met de bewoners. Laat ons hopen op een goede morgen en misschien kan jij mee gaan bouwen aan de toekomst van de Arena wijk in Minecraft.

[gallery size=”large” type=”slideshow” ids=”955,965,989,990,991,993,994,995,996,997,999,1000,964,1002,1003,1004,1005,1006,1007,1008,1009,1012,946,1013,1016,908,1047,1045,1049,1044,1050,1048,1051,1052,1053,1054,1055"]

--

--