Het einde van de Minecraft-Family Meetup’s

W3bwizart
Minecraft-Family
Published in
5 min readMar 1, 2019

Het hing al een tijdje in de lucht maar het doek is gevallen over de Minecraft-Family Meetup’s. Deze week heb ik de knoop doorgehakt en heb besloten om met de Meetup’s te stoppen. Minecraft-Family blijft nog wel bestaan en zal nog steeds rond gaan om workshops te geven aan jong en oud over alles wat Minecraft en coderen met/in Minecraft. Ik heb nog enkele pogingen gedaan om eventueel deze over te dragen aan iemand anders maar dat is niet gelukt.

Bedankt

allereerst wil ik onze vaste kern bedanken voor hun support en hun aanwezigheid de afgelopen 2 jaar. Daarnaast wil ik ook Ivo bedanken die de laatste maanden de meetup heeft gehost wanneer ik niet kon door de verbouwingen.

Ivo & zoon

Ook wil ik de Stad Antwerpen bedanken en Bib Arena & Couwelaar om ons te ondersteunen en ons onderdak te geven.

Bib Couwelaar
Bib Arena

Waarom stoppen? Het was toch leuk?

Ja leuk was het zeker en het was een genot om een ruimte vol Crafters te zien opgaan in Minecraft en elkaar. Maar zoals jullie wel weten kregen we er niet echt een format in. We hebben verschillende dingen geprobeerd zoals een private game server te hosten, Youtube kanaal, Facebook, Twitter, opdrachten in Google Classroom, blog, Slack community.

Ook hebben we verschillende dingen geprobeerd zoals programmeren met LUA, Logische poorten gebruiken met Redstone, S.T.E.M. opdrachten in groep, maps en games bouwen. De server uitgebreid met wat er werd gevraagd zoals een Spawn bouwen, verschillende werelden met verschillende modes, mini games, Survival, Build Battles, …

Maar helaas werd daar nooit echt wat met gedaan, de bedoeling was vooral om dingen te voorzien zodat de Crafters dit zelf konden oppikken en verder uitbouwen door samen online af te spreken via de aangereikte tools.

Mijn bevindingen

Ik kan geen echte cijfers geven maar kan wel enkele van mijn ervaringen delen en verklaren waar ik denk dat enkel pijn punten zijn. Verbeter me als ik daar de bal compleet missla.

Het eerste probleem is communicatie, doordat het met jongeren is wordt de communicatie meestal gedaan met de ouders. En natuurlijk heeft iedereen het druk en niet altijd zin om met zijn kids naar een bib te rijden in het weekend en daar 3 uur te zitten. Ik heb het ook druk en heb al de grootste moeite om telkens naar de dansschool te gaan. Dit merkte ik wanneer ik dan kids zag of een berichtje ontving met de vraag “wanneer is er nog eens een meetup?” terwijl deze altijd op de 3de zaterdag van de maand doorging. Dit hebben we proberen oplossen met in game berichten achter te laten en later met de Slack channels ter beschikking te stellen. Maar natuurlijk verschoof het probleem zich doordat de ouders dan registreerde op slack en we zo tot hetzelfde probleem kwamen dat de nodig informatie niet tot bij de kids kwam.

Anderzijds heb ik niet echt een manier gevonden om het educatieve naar voor te schuiven, ik had wel genoeg ideeën maar de draaide altijd anders uit. Dit ligt dan meer aan mij daar ik niet de juiste approach vond om de Crafters te motiveren om educatief bezig te zijn.

Ook Fortnite heeft niet echt geholpen ik heb een serieuze daling gezien in Minecraft sinds Fortnite bestaat. De meeste kids zijn helemaal verslaafd aan de “Battle Royal” en vinden dit veel interessanter dan bouwen met digitale blokjes.

Ook werd onze kern groep wat ouder en begonnen zij andere dingen interessant te vinden of wouden andere dingen doen dat bouwen rond een thema. Wat daarnaast ook niet gelukt is, is het aantrekken van een volgende generatie Crafters de meeste hun broertjes of zusjes kwamen wel mee maar we hebben nooit nieuw bloed kunnen aantrekken.

Een bevinding van Ivo is ook dat er een breuk komt zodra de kids naar het middelbaar gaan. Ze hebben meer huiswerk en minder tijd en dan is het spellen van een Fortnite spelletje veel sneller om even te relaxen dan enkele uren bouwen in Minecraft.

Wat met de Minecraft-Family?

Deze blijft bestaan ik rijd nog steeds het ganse land rond om overal workshops en events te geven en hosten. Tot nog toe heb ik hier nooit reclame of iets dergelijks voor gemaakt en ga dat wel eens beginnen doen.

Ook heb ik al een paar vragen gekregen om een Minecraft camp te organiseren in de zomer of tijdens de school vakanties en dit is ook wel iets dat ik zeker ga bekijken.

Daarnaast wil ik ook meer gaan spreken over Minecraft maar ook rond hoe je kids veilig en doordacht op het web kan laten surfen en toch de controle daarover te houden als ouder, of hoe ga je om met de game/tictoc/youtube verslaving van je kind, om maar enkele topics te noemen. Ik heb 2 jaar geleden mogen spreken op Angular Camp in Barcelona en recent nog op de Microsoft Tech Summit in Brussel en ik vindt dat wel leuk om mijn kennis te delen.

Conclusie

Ik vond het een ongelofelijke period waar ik toch veel voldoening heb uitgehaald en ervaring opgedaan rond kids dingen leren.

Met de Meetups stoppen we maar blijven doorgaan met de Minecraft-Family.

Bedankt iedereen voor jullie support maar ook het vertrouwen dat ik jullie kids iets mocht leren en entertainen.

Je zal merken dat ik alle accounts ga afsluiten maar moesten er vragen zijn mag je me altijd mailen, bellen, tweeten, instagrammen of een gele briefkaart sturen ;-)

Moesten er Crafters zijn die graag de online wereld zelf willen hebben om thuis te spelen en hun constructie bij te houden, geef dan een seintje en dan bezorg ik de nodige bestanden en stappen om dit op je computer thuis te installeren in Minecraft.

Wil je me uitnodigen voor een workshop of om te komen spreken over Minecraft of kids en het web dan hoor ik het graag.

--

--