Minecraft-Family Meetup 04–2017

W3bwizart
Minecraft-Family
Published in
3 min readApr 22, 2017

Zoals aangekondigd zijn we vanaf heden elke maand te gast in Bibliotheek Couwelaar te Deurne. We waren snel voltallig en zijn dan ook direct aan de slag gegaan met ComputerCraft. Alle kids waren enthousiast om te kunnen beginnen. Na een korte inleiding bleek dat alle kids reeds ComputerCraft hadden geïnstalleerd en zij die het nog niet hadden hebben het zelf snel geïnstalleerd.

Turtles

In de eerste les zijn we begonnen met de Command Line en vorige les hebben we ComputerCraft geïnstalleerd en zijn we de turtles beginnen ontdekken. Deze les zijn we hiermee verder gegaan.

Ik had 4 opdrachten voorzien voor deze les waaruit de crafters mochten kiezen

  • de 1ste opdracht ging verder op de eerste les en hield in dat je een huisje met dak moest bouwen door een turtle te programmeren.
  • De 2 de opdracht was om zelf een doolhof te bouwen en dan daarna een turtle door de maze te programmeren.
  • De 3de opdracht was op een mine te graven en zo de turtle de juiste opdrachten te geven dat deze zelfstandig kan graven.
  • De 4de opdracht was het laten bouwen van een trap.

Nadat de keuze was gemaakt zijn ze ijverig aan de slag gegaan, de doolhof en het huis bleken de populairste opdrachten te zijn.

Observatie

Dit is nu de 3de les en ik ben best tevreden, iedereen heeft vandaag iets gemaakt door het programmeren van een turtle. De crafters kunnen al aardig overweg met de ComputerCraftEdu editor maar deze is alles behalve gebruiksvriendelijk. Daarom is het belangrijk denk ik dat ik de crafters niet te afhankelijk maak van de editor en het programmeren met blokjes. Laat me duidelijk zijn dat dit een enorme instapper is om de kids te laten beginnen met programmeren. Ik zag wel dat verschillende crafters de loop al hadden ontdekt en deze toepaste.

Ikzelf werk altijd via ComputerCraft via de command line en gisterenavond ben ik eens effectief bezig geweest met de ComputerCraftEDU editor en dit frustreert snel. Om het pad zo vlak mogelijk te houden lijkt het me beter ze in tijd te laten overstappen naar ComputerCraft zelf en dat ze leren programmeren via een code editor.

Daarnaast blijft basic computer gebruik een probleem bij de meeste, wifi op en af zetten, computer herstarten, typen, engels schrijven en lezen. Maar niet getreurd dan weten we tenminste waar we aan moeten werken ;-)

Volgende stappen

Ik denk dat we even rond deze nieuwe dingen moeten werken en ze gewoon nog even wat laten spelen en ontdekken door opdrachten te geven. Zo denk ik aan patronen maken zoals een muur in verschillende materialen of kleuren. Op die manier kan ik de concepten en voordelen van een loop toelichten. Ondertussen kunnen we verder werken aan de basic computer skills en het file systeem en zo de overstap maken naar gewoon ComputerCraft en het gebruik van een editor. Wanneer we daar zijn denk ik dat het tijd word om dieper in te gaan op het programmeren.

--

--