2018 Seçimlerinin Sonucunu Belirleyecek Bölgeler

Berk Orbay
berk-orbay
5 min readJun 13, 2018

--

Bazılarınız biliyordur, uzun zamandır yeni R paketlerini denemek ve R ile yeni şeyler yapabilmek için seçim sonuçlarını veri seti olarak kullanıyorum. Yaptığım bazı şeyleri de ürün haline getirmeyi sevdiğimden ortaya ilginç şeyler çıkıyor.

Mesela R Markdown öğrenirken otomatik seçim bölgesi profilleri çıkaran bir kod yazmıştım (buradan görebilirsiniz). Shiny öğreneceğim diye de yaptığım araçla 2017 Referandumu’nu neredeyse noktasal bilmiştik (buradan) :)

Bu sefer de shinyproxy öğreneyim ve Shiny’de birkaç şeye daha takla attırayım diye tekrar seçim verisi kullandım. Tema olarak da bir tahmin yapmaktan ziyade “oynak zemin” sayılabilecek seçim çevrelerini (köy, mahalle, belde) tespit etmeyi hedefledim. Shinyproxy iyi sonuç vermedi, benim de hevesim kırıldı. Yine de yaptığım Shiny uygulamasına buradan ulaşabilirsiniz.

Veri Setleri ve Metodoloji

2015 genel seçimlerinin yanına, TÜİK sağolsun, 2014 cumhurbaşkanlığı ve 2017 referandum sandık verilerini de ekledim. Olabildiğince seçim çevrelerini eşlemeye çalıştım ama verinin yaklaşık 5%ine tekabül eden kısımda isimsel eşleşmeler tam olmayabilir. Eşleşemeyen yerlerde oy oranlarını bir üst hiyerarşiden (ilçe) getirdim. Hafif varsayımı olan bir veri seti oldu.

Aslında metodoloji demeye dilim varmıyor ama veri setini K-Means kullanarak kümelere böldüm. K-Means girdi verileri ise partilerin/adayların/evet-hayır oylarının yüzdesel oranları (ağırlık olarak da . Tam 6 kümeye gelene kadar hata oranları ciddi oranda düştü, daha fazla kümenin getirisi çok yüksek olmadı.

Üzerinde daha fazla da uğraşmak istemediğimden başka algoritma deneyemedim. Aslında en azından ağırlıklandırılmış bir K-Means kullansaydım iyiydi ama kusura bakmayın :) Sonuçları birkaç kişiye incelettim. Ayrımlar onlara mantıklı geldi en azından burada özetlerini paylaşabilirim dedim.

Kümeler

Çıkan 6 kümeyi aşağıdaki gibi isimlendirdim. Memleketin kutuplaşmasıyla paralel çıktığını düşünüyorum. (Sıralama K-Means’in bana verdiği küme numarasıyla alakalı, kafamdan yapmadım)

  1. AK Parti Kale: Kesseler AK Partici olanlar. Erdoğan’a 80% civarında destek veren bölgeler. Seçmen dağılımını 2017'deki gibi baz alırsak seçmenlerin yaklaşık 12%si bu bölgelerde yaşıyorlar.
  2. CHP Kale: Fikir değiştirmeden CHP tarafında yer alanlar. CHP’ye yaklaşık 70% oranında destek veren bölgeler. Az biraz MHP’ye de yakınlar. Seçmenlerin yaklaşık 10%u.
  3. AK Parti MHP: Harbi muhafazakarlar. Erdoğan’ı 60–70% civarında destekleyen, Haziran 2015 seçiminden Kasım 2015 seçimine MHP’den AK Parti’ye oy kaydıranlar. Bölgelerinde bir miktar CHP oyu da bulunuyor. Seçmenlerin yaklaşık 33%ü.
  4. AK Parti HDP: Muhafazakar Kürt seçmen desem çok sallamış olmam diye tahmin ediyorum. Cumhurbaşkanlığında 55–40 Erdoğan-Demirtaş oy dağılımı yapmış, haziranda HDP’ye basıp, kasımda neredeyse yarı yarıya HDP-AK Parti’ye dönmüş, referandumda 60% civarı Evet basmış bölgeler. Seçmenlerin yaklaşık %4.5ini oluşturuyorlar.
  5. CHP MHP AK Parti: Bu üç partiden en azından ikisi arasında oy kaymaları yaşayan bölgeler bu kümeye düşüyorlar. Oy kaymaları genelde MHP’den az biraz CHP, daha çok AK Parti’ye kayanlar ama AK Parti oranının çok yüksek olmadığı bölgeleri içeriyorlar. Referandumda da 42% civarında Evet demişler. Seçmenlerin 35%ini oluşturuyorlar. Kanımca da önümüzdeki seçimin en kritik kümesi bu bölgelerdeki arkadaşlar.
  6. HDP Kale: HDP’nin çılgın attığı, destek oranının 80% ve üstü gezdiği bölgeler. Az biraz AK Particilik, Erdoğancılık var. Haziran-Kasım oy kaymaları bu kümede de yaşandı. Seçmenlerin yaklaşık %4.5ini oluşturuyorlar.

Kümelerin detayları aşağıdaki tabloda bulunabilir.

Kümelerin ortalama oy oranları

İllere Göre Dağılım

Peki hangi grup seçmenden hangi şehirlerde ne oranda bulunuyor? Kısaca geçmek gerekirse AK Parti’nin kale olduğu şehirler (45% üstü) Adıyaman, Bingöl, Çorum, Kahramanmaraş, Konya, Malatya, Rize (şampiyon) ve Sivas. CHP’nin kale olduğu şehirler Edirne ve Kırklareli. HDP’nin kale olduğu şehirler Ağrı, Batman, Diyarbakır, Hakkari, Mardin, Muş, Siirt, Şırnak ve Tunceli.

Mücadelenin çılgın atabileceği (%50 üstü) şehirler ise AK Parti-MHP-CHP üçgeninde Adana, Antalya, Artvin, Aydın, Balıkesir, Burdur, Çanakkale, Denizli, Eskişehir, İzmir, Manisa, Mersin, Tekirdağ, Uşak, Yalova ve Zonguldak. AK Parti-HDP arasında ise Bitlis ve Van en önemlileri.

Bütün illerin detaylı listesini aşağıda bulabilirsiniz. Listelerin sonunda da sonuçları yazdım.

A-D arası iller
E-K arası iller
M-Z arası iller

Sonuçlar

Peki bütün bu analizlerden ortaya ne çıkıyor? Olayı nasıl bağlayabiliriz?

  • Yaptığım iş tamamen veri odaklı bir çalışmanın ürünü. Herhangi bir taraf tutmaca veya kayırmaca yapmış değilim.
  • Bu bilgiler bir tahmin içermiyor. Tek tahminim oy oranlarında kaymalar olursa en ciddi hareketler kalelerden ziyade kesişim bölgelerinde olacaktır. Şüphesiz ki bazı kaleler düşecek, bazı yeni kaleler oluşacaktır.
  • Bu veriler üç farklı seçim türünden gelen 4 farklı seçimi içeriyor. Cumhurbaşkanlığı, genel seçimler ve referandum. Bunlar birbirlerinden farklı olsalar da memleket çok şahane kutuplaştığı için güzel fraksiyonlar çıkarabilmek mümkün oldu. Bilerek yerel seçimleri ve daha eski seçimleri dahil etmedim. Çünkü kendi (nabilimsel) varsayımıma göre asıl değişimler 2014 seçimlerinden sonra gerçekleşmeye başladı. Yerel seçimlerin dinamikleri ise farklı olduğu için eklemedim.
  • Önümüzdeki iki seçimin (başkanlık ve milletvekili) ise çok daha farklı bir sistemle, daha farklı dinamiklerle geleceğini hatırlatırım.

Uyarılar

  • Veriyi TÜİK’ten aldım ama doğru şekilde düzelttiğime dair hiçbir garanti vermiyorum. Verilerde ve analizlerde hata yapmış olabilirim, affola. Yine de çıkan rakamlar aklı selime uygun diye kendimi teskin ediyorum.
  • Kullandığım metodoloji ve yaptığım varsayımlar bilimselliğe teğet geçiyor. Çok absürd değiller ama daha iyi bir çalışma yapılabilirdi. Şirketle uğraşmaktan yapmaya vaktim olmadı.
  • Bu çalışmayı R ile yeni şeyler deneme kapsamında yaptığımı unutmayın. Asıl hedefim R teknikleri denemekti. Naparsınız ki ben veri analizini çiçek böcek veri setlerinden (burada iris veri setine laf çakıyorum) ziyade böyle şeylerde yapmayı seviyorum.
  • Genel seçimlerin veri seti secimler R paketinde var. Yeni veri setlerini koymadım ama TÜİK’ten çekebilirsiniz. Birkaç aya pakete koyarım da.
  • Evet; köy köy, mahalle mahalle seçmenleri kümeledim. Bunların detayları bende var. Merak ettiğiniz yerler varsa yorumda yazın cevaplamaya çalışırım.
  • Başlığa çok takılmayın. İddialı başlık atmayı seviyorum :)

--

--

Berk Orbay
berk-orbay

Current main interests are #OR and #RL. You may reach me at Linkedin.