To, o čem nikdo nechce slyšet. AKA jste ready na -98% drop altů?

Crypto Community Foundation
Bitcoach
Published in
3 min readOct 27, 2021

Předpokládám, že spousta lidí v bitcoachi nezažili slaughter, který následoval po šíleném růstu všech altů v 2017/2018. Ono každý by si to měl asi zažít na vlastní kůži, ale možná Vám bude stačit přečíst moji zkušenost a třeba poté trošku upravíte svůj mindset ohledně stable coinů a balancování svého portfolia :)

První BTC jsem kupoval ke konci roku 2013. Jako správný noob jsem párkrát koupil na topu, při prvním dumpu prodal na bottom a takhle to párkrát zopakoval. To mi znechutilo krypto na pěkných pár let. Po tom, co o BTC opět začali psát skoro všechny zpravodajské deníky v roce 2017, jsem se do krypta ponořil nanovo. Odhodlaný neopakovat svoje chyby z předchozích let. Celkem se to dařilo, ostatně asi jako každému, kdo měl aspoň pár mozkových buněk a byl schopný nakoupit jakýkoliv shitcoin. Ceny všech letěly raketově vzhůru, FOMO, lambo a moon soon všude kolem. BTC na 100k USD byla skoro jistota, všechno bylo krásný.
Až do chvíle, kdy to přestalo být krásný. Přišlo dosažení ATH, BTC se dostalo na skoro 20k USD. A od té doby to šlo z kopce. Každý refresh portfolia znamenal pokles v dolarové hodnotě. Tak to šlo pár let. Některé alty dostaly na prdel, že víc dostat na prdel nemohly. -98% u některých coinů oproti topu byla realita.
V tom peaku v roce 2017/18 jsem měl v kryptu celkem dost známých a upřímně, nevím o moc lidech, kteří by počítali s tím, že nic neroste do nebe a že cykly bull a bear marketu se prostě střídají. To stejné byl já. Co se podařilo naakumulovat, se postupně rozpustilo a přišlo další zklamání, po desítkách hodin proseděných u pc probíráním krypta jsem byl zase tam, kde jsem začal. Všechen ten čas vniveč. Opět jsem ztratil chuť řešit krypto na pár měsíců. Ale úplně jsem nerezignoval, postupně jsem přikupoval. Na 4000 usd, na 8000 usd, na 11000 usd. Pomalu jsem kupoval alty z top 100 za směšně nízké ceny. A čekal. Ono stejně nic neuspěcháte. V kryptu je trpělivost důležitá.

A proč to všechno píšu? Začínám pozorovat podobné FOMO všude kolem. Všichni lejou peníze horem dolem do projektů, které nemají ani lite paper. Desítky milionů dolarů. Valuace krypto projektů dosahují stovek milionů dolarů, bez jakéhokoliv funkčního produktu. Dokud je bull, super. Dá se krásné vydělat opravdu na všem. Ale tenhle šílený růst ve výsledku někdo zaplatí. Proto se osobně snažím připravit i na to, že defakto každým dnem můžeme být na topu a bull cyklus se přehoupne do bearu a už jen vše poletí dalších pár let dolů. Můj cíl je aktuálně mít alespoň třetinu portfolia ve stable coinech a postupně do nich prodávat další projekty v profitu tak, abych prodal co nejblíže topu a s přicházejícím bearem měl nastackované dolary, zaparkované na Anchor, Celsiusu, Blockfi, Nexu a podobných platformách, které vyplácejí za poskytovaní likvidity v dolarech úroky mezi 8–20 % ročně. A až opravdu přijde bear market, s tím, co jsem naspořil budu moct pickovat zajímavé projekty a investovat do nich. Osobně jsem smířený s tím, že pohádkově nezbohatnu během jednoho cyklu, i když se to samozřejmě dá. Ale většinou je to delší cesta. Důležité je realizovat profit postupně. Dá se nastavit strategie na dumping. Např. při +200% prodat 30% drženého coinu, při dalších 100% prodat 20%, atd.
Ale je důležité mít i strategii a vizi toho, na jakých cenách chcete prodávat. Protože se dá prohodlovat zisky a to pak bolí ještě více, než když člověk prodá sice v zisku, ale před strmým růstem.. Osobně trackuji svoje portfolio, mám své holdings rozdělené do 4 risk kategorií a vidím procentuálně, kolik portfolia mám rozložené v jak vysoce rizikovém tranchi. Např. Risk 1 — stable coiny, risk 2 — coiny z TOP 100, .. To taký dává poté určitý nadhled nad tím, jak máte své portfolio rozložené a že by nemuselo být špatné ho občas trochu reorganizovat..

A co Vy? Jste připraveni na to, že bear může být za rohem?

--

--

Crypto Community Foundation
Bitcoach

Goal of CRYPTO COMMUNITY FOUNDATION is to provide quality and detailed informations related to blockchain and crypto technology.