The relative trust system | Mariam Oulmekki

Arabic version included below.


Among millions of expressions, five letters may appear to us here and there, shown as a basic idea or as superficial concept .. It‘s trust, a word that conceals thousands of hopes shattered, placed between separated people, which is sad in a world full of traitors, A word loaded with many scenarios and stories that pass through our ears wherever we move or travel, in which trust is linked to naivety, unhappiness and endings of happy stories.

Trust is one of most difficult things to give. On many occasions, we can discuss our daily concerns and trust a person we know he doesn’t completely deserve such word. We are conscious of that black spot in our essence .. Let’s not deny it, how many times we claim that we can be trusted but we do what shows the exact opposite, whatever the consequences of what we did, it doesn’t matter, the most important part is that we broke the absolute trust zone and so it’s stupid to pretend building it, since there is no such thing as absolute trust ... There is relative confidence with a lot of uncertainties.


‎تائهة بين ملايين المصطلحات ، ثلاث حروف قد تتراءى لنا بين الفينة و الاخرى هنا و هناك ، تترامى كفكرة غبية او مصطلح صطحي المعنى ..انها الثقة ، كلمة تخفي في طياتها آلاف الامال المحطمة ، لا لشيء سوى انها وضعت في اناس انقسموا لشطرين و المحزن في الامر هو كثرة الخونة ، كلمة محملت بالكثير من السيناريوهات و القصص التي تمر على مسمعنا اينما رحلنا و ارتحلنا، فيها الكثير من كانت الثقة عنوانا للسذاجة و مجلبا للتعاسة و فيها من كانت بداية لنهايات سعيدة .

‎الثقة ، من اصعب ما يمنح .. قدنقول في الكثير من المناسبات و نحن نتداول محدثاتنا اليومية ( اثق في فلان ) و نزعم ثقتنا فيه كشخص نعلم جيدا في قرارة انفسنا ان له نسبة معينة في عدم تقدير كلمة كتلك ، انطلاقا من انفسنا تدرك كل ذات حجم البقعة السوداء في جوهرها .. دعونا لا ننكر الامر ، كم من مرة كنا نزعم للاخر اننا اهل ثقة لكننا فعلنا ما يظهر العكس تماما ، كيفما كان حجم ما فعلناه ، لا يهم ، الاهم هو اننا كسرنا منطقة الثقة المطلقة و بهاذا فمن الغباء تبني هاته الاخيرة بحث لا وجود لثقة مطلقة و ان كانت الحتمية شيء مفقود منذ الازل ..تأتي الثقة لتثبت هذه الحقيقة ، لا وجود لثقة مطلقة ، هناكثقة نسبية مع الكثير من ارتيابات الحساب.