Distansarbete med Bonnier News Tech

Rasmus Arvidsson
Bonnier News Tech
Published in
7 min readSep 25, 2019

Jag har länge varit fascinerad av det spartanska livet, att inte behöva en stor infrastruktur för att klara av mitt arbete, utan att istället vara autonom i arbetet. Min ambition har, under ett ungefär ett år, varit att utforska hur det är att arbeta som en “digital nomad”. Detta mycket för att jag vill testa konceptet och vad som fungerar bäst för mig.

På Bonnier News Tech (BNT) har vi en policy om att vi ska arbeta på arbetsplatsen, bland annat för att främja kommunikation och transparens. Till en början planerade jag att hitta en ny arbetsplats som tillät detta, men efter en frågestund med mina chefer stod det klart att vi kunde hjälpa varandra.
För att inte förlora arbetskraft i ett kritiskt läge gick de med på att göra ett undantag och låta mig arbeta halvtid på distans under några månader, samtidigt som jag har löpande utvärdering med mitt team att det funkar bra. Så just nu är jag på Bali och arbetar på distans.

Rasmus — Utvecklare på Bonnier News Tech.

Bilden av livet för “digitala nomader” är att det är både spännande och äventyrlig. Att göra sitt arbete på stranden medan man dricker piña colada är den förskönade bilden människor har av distansarbete från tropiska länder.

Sanningen är att det inte bara är guld och gröna skogar. Det finns många fördelar, men också en del nackdelar. I detta blogginlägg tänkte jag dela med mig av vad jag ser som fördelar med att vara geografiskt oberoende, samt nackdelar och hur de väger mot varandra.

“Det värsta lagstadgade straffet vi har i Sverige är att bli frihetsberövad, vilket säger mycket om hur högt frihet är prioriterat i människans liv.”

Jag tycker att frihet är det största privilegiet med att arbeta utan en geografisk punkt att förhålla sig till, däremot kan frihet vara skapa förvirring om det inte finns några ramar att förhålla sig till. Att ha frihet i arbetet tycker jag också är det största privilegiet ett företag kan ge, och det är (typ) helt gratis. Det värsta lagstadgade straffet vi har i Sverige är att bli frihetsberövad, vilket säger mycket om hur högt frihet är prioriterat i människans liv.

En arbetsplats bidrar med fasta rutiner, när man skapar en egen arbetssituation utanför arbetsplatsen så gäller det att skapa sina egna rutiner. I mitt fall tillkommer ansvaret att synka min arbetstid mot en annan tidszon. Det krävs viss mognad och erfarenhet för att kunna ta ansvar för sin tid och sitt schema, vilket jag blint gått in med tanken att jag har.

“Det är däremot väldigt viktigt att det finns en passion för det man gör; det är nämligen ganska kul att gå ned till stranden och surfa”

Att vara autonom i sitt arbete och kunna ta beslut blir en viktigare faktor när kommunikationen potentiellt inte är lika stark, det krävs alltså också en hel del självständighet för att ta det ansvar som krävs för att skapa värde åt arbetsgivaren.

Friheten, som erhålls från att ha ett öppet schema med mindre rutiner, är däremot att det öppnar för en bättre återhämtning. Vissa dagar när det går sämre är det inga problem att gå ned till stranden mitt under kodar-sessionen och surfa lite. Det är däremot väldigt viktigt att det finns en passion för jobbet man gör; det är nämligen ganska kul att gå ned till stranden och surfa.

Solnedgångs-surf på Batu Balong stranden

Det fina med detta konceptet är att jag faktiskt bor med människor som också jobbar här

Innan min resa påbörjades visste jag att jag behövde två saker för att kunna klara av det här konceptet: Pålitligt wifi och en plats för att sitta långa timmar och jobba på. Av den anledningen använde jag mig av tjänsten Nomad List för att säkerställa att jag faktiskt hade infrastrukturen för att utföra mitt arbete.

När jag väl kom fram testade jag flera olika typer av boenden. Jag märkte snabbt att det är många människor som turistar här på ön ( oväntat! 😅), vilket blev väldigt distraherande. De flesta jag träffade ville leva semesterlivet på heltid, vilket inte passar mig, som faktiskt är här för att också vara produktiv i arbetslivet. Jag ifrågasatte då hela det här projektet och huruvida jag skulle klara av att faktiskt vara produktiv i mitt arbete.

Semestermode på en hästvagn.

Efter några dagar här upptäckte jag däremot att det finns en stor gemenskap av människor som jobbar på distans härifrån. Många egna företagare och många utvecklare, precis som jag.

Dojo co-working office i Canggu efter en presentation av ägarna från miljardvärderade bolaget Gojek.

Idag bor jag på Matra Co-working & Co-living i Canggu, Bali. Här är konceptet att man bor på arbetsplatsen som har pool, gym och restaurang. Det fina med detta konceptet är att jag faktiskt bor med människor som också jobbar här, och inte bara festar och surfar. Detta öppnar upp för att leva ett annat liv, till ett annat pris, vilket ger nya möjligheter.

Arbetar på kontoret på Matra Co Working där jag bor just nu.

Med tiden som jag spenderat här har jag även märkt att det finns många bra alternativ i för att arbeta härifrån Canggu då det är så många som kommer hit och jobbar några månader i sträck. Jag har blivit medlem i två olika gemenskaper och redan fått kompetensutvecklas genom att träffa alla olika sorters entreprenörer, utvecklare och digitala nomader. Gemenskaperna vill gärna locka till sig fler människor och erbjuder därför workshops i exempelvis hur man talar inför större grupper eller hur en framgångsrik entreprenör startade sin resa. Jag är faktiskt nästan i chock över hur mycket mitt perspektiv ändrats genom att träffa människorna här och lära mig av hur de arbetar, vilket jag hoppas kunna ta med mig till BNT.

Poolen vid ett av co-working caféerna.

Något som jag märkt fungerar bra här, så vida det hålls i balans är hur jag återhämtar mig. När jag bor här har jag nära till ett aktivt liv med fysiska aktiviteter såsom yoga och andra äventyr, vilket jag tror gör att jag lättare kan ladda upp batterierna för att komma till jobbet, var dag, med full kraft och göra ett effektivare arbete.

Acroyoga på stranden på en av Gili-öarna.

Däremot är gräset inte bara grönare, utan detta kommer med en hel del utmaningar, som kan vara svåra att kontrollera. Jag pratade tidigare om att det finns många personer som kan få en att växa och utvecklas, medan det också är väldigt många här som lätt blir distraherade och bara vill göra de “roliga” sakerna. Det är därför viktigt att ta aktiva beslut om vilka människor man har omkring sig.

Ett gäng “digitala nomader” på väg på en semesterweekend.

Kommunikation är en stor utmaning när arbete på distans sker, inte bara för att man blir beroende av internet och program(vilket kan vara svårt att kontrollera) för kommunikation, utan även att resterande team måste ta ansvar. Det räcker inte att jag är redo på exempelvis Slack, det kräver att resterande team kommunicerar effektivt via dessa medium. Detta gör hela situationen mer komplex och det kräver att jag faktiskt tar ansvar för att kommunicera hur jag behöver bli kommunicerad med.

Kod och sladdar

I mitt fall just nu är jag i en tidszon 6 timmar före mina kollegor, vilket innebär att första mötet för dagen är klockan 15.00 för mig. För mig fungerar det däremot inte att jobba hela kvällarna, vilket har lett till att jag lagt upp ett schema för mig själv, så att jag har rutiner jag kan luta mig tillbaka mot. Just nu går jag upp och äter frukost, arbetar ca 2 timmar, surfar i 3 timmar och sedan kommer tillbaka och har standup och avslutar mina uppgifter. Detta konceptet fungerar väldigt bra för mig som utvecklare, då många problem ofta “löser sig själva” om man bara får ta en paus för att återställa hjärnan. Detta är något jag märkt att jag behöver också. Det inte är lika lätt att bolla idéer med en kollega om jag fastnar på ett problem, jag måste istället lösa det mer självständigt.

Summering

Fördelar

  • Bra för att ladda upp batterierna. Mer kraft till att arbeta.
  • Nya intryck från nya personer som skapar helt nya tankar och kreativitet.
  • Öppnar upp för ett ekonomiskt fördelaktigt leverne.
  • Mycket frihet till att gå ut i naturen, surfa och träna, vilket mattar av stress.
  • Hög autonomi i sitt arbete.

Nackdelar

  • Många nya människor och distraktioner.
  • Kommunikationsproblem är lättare för de på andra sidan
  • Internetproblem är svåra att kontrollera
  • De flesta jobbar inte i samma tidszon
  • Svårt att bolla idéer med en kollega lite snabbt
  • Inget fast boende.
  • Svårt att lämna semestermode.

--

--