Hallå där Lina Hallmer, ny CTO på Bonnier News Tech

Simon Hjälmefjord
Bonnier News Tech
Published in
3 min readSep 6, 2019

Nyligen fick Bonnier News Tech en ny CTO, som är ansvarig för alla våra utvecklingsavdelningar. Här förklarar hon varför mångfald, samarbete och affärsmässighet är avgörande i hur vi bygger våra utvecklingsavdelningar.

Lina Hallmer.

Varför valde du att ta jobbet som CTO?

– För mig är vårt uppdrag, att förmedla den oberoende journalistiken, otroligt viktig och jag vill på alla sätt jag kan bidra till detta. Jag ser det här jobbet som en möjlighet att vara med och driva Bonnier News i den digitala transformationen som ännu inte är slutförd, och där vi nu behöver ta ytterligare steg för att kunna stå starkt på våra digitala intäkter.

– Jag tycker också att det är roligt att som kvinna få sprida mångfald i den annars så mansdominerade “CTO-branschen”.

Hur skulle du beskriva din ledarstil?

– En grundstomme i min ledarskapsfilosofi är “sense and response”. Det är viktigt att som ledare lyssna minst lika mycket som du pratar, och att aldrig förutsätta att du vet bäst bara för att du är chef.

– Jag tror också starkt på att det är viktigt med tydlighet. Att tydligt våga förmedla vilken riktning vi ska gå åt gör att alla känner sig trygga i att fatta egna beslut som pekar ditåt. Det är en förutsättning för att nå det delegerande ledarskap jag eftersträvar. Tydlighet ska aldrig förväxlas med att peka med hela handen utan handlar om att ge rätt förutsättningar för att skapa frihet.

Hur är kulturen på Bonnier News Tech?

– Vi har en stark kultur av att vi samarbetar och hjälper varandra. Många nya som kommer in hos oss berättar hur härligt det är att var de än träffar på kollegor så är alla öppna och hjälpsamma. Det gör mig stolt!

– Vi arbetar medvetet och löpande med att lära oss — individ, team och organisation — av varandra för att kunna bli ännu bättre på det vi gör. Genom att ständigt pröva nya idéer och analysera utfall gör vi våra produkter ännu starkare.

– Jag tycker också att vi kommit långt i att inkludera affärsmässighet i vår kultur. Vi fokuserar inte bara på att skriva snygg kod utan det är viktigt för oss att vi bygger rätt saker.

Vilka är dina viktigaste frågor för att utveckla Bonnier News Tech?

– Jag vill att vi på Tech ska vara en nära partner med affären, att vi ska kunna hjälpa både redaktion och affär att ta rätt beslut så att vi bygger produkter och tjänster som våra läsare vill ha och som är långsiktigt lönsamma.

Vad tycker du är viktigt för att våra utvecklingsavdelningar ska fungera?

– Vi pratar ofta om våra starka team som är tvärfunktionella och autonoma, men för att vi ska fungera som en helhet krävs också en väldigt hög grad av samarbetsförmåga. Både mellan olika team, avdelningar och varumärken inom Bonnier News Tech, men också med övriga delar av Bonnier News till exempel redaktion, affär och ekonomi. Ingen avdelning är en ö, utan vi bygger det här tillsammans.

Vad tror du man brinner för om man vill börja jobba hos oss?

– Jag tror att de flesta hos oss har en relation till våra varumärken och tycker att det är viktigt med den journalistik som vi producerar. Vi förmedlar ju motsatsen till “fake news”, och de som arbetar hos oss står för våra publicistiska visioner som handlar om demokrati, alla människors lika värde och grundläggande fri- och rättigheter.

Vilka är de viktigaste kompetenserna och egenskaperna som vi letar efter hos folk som börjar hos oss?

– Vi letar efter personer med stort intresse för teknik, men som också vill vara en del av vår kultur och som har förmågan att förstå vår verksamhet och affär. Det är då som vi kan skapa de bästa produkterna!

FAKTA: Lina Hallmer

Bakgrund: Utvecklare, produktägare och projektledare med en bakgrund som konsult. Tidigare utvecklingschef på Bonnier News Lifestyle och Expressen Utveckling, och ännu tidigare jobbat för Bonnier News som produktägare i teamen som utvecklar Expressen.se och Di.se.

Bor: Älvsjö

Fritidsintressen: Träna, fixa i trädgården och att samla vänner och bekanta på stora spontana grillkvällar.

Här har vi samlat alla inlägg om arbetsplatskulturen på Bonnier News Tech.

Vill du också vara en del av vår resa till att bygga Sveriges mest moderna nyhetsprodukter? Sök något av våra lediga jobb här.

--

--