10 spørsmål med Karoline Bonnerud

BRAIN NTNU
BRAIN NTNU
Published in
5 min readJul 19, 2021

Bli kjent med Karoline Bonnerud som nettopp har blitt ferdig med sin master innenfor spesialiseringen kunstig intelligens på Datateknologi ved NTNU. I tillegg er hun BRAIN alumni!

Mitt navn er Karoline Bonnerud og jeg har nettopp blitt uteksaminert fra NTNU, med master innenfor Datateknologi og spesialisering innenfor kunstig intelligens.

Jeg er født og oppvokst i et lite sted i Eidskog kommune. Under oppveksten min spilte jeg mye fotball og var innom mange idretter. Blant annet valgte jeg idrettslinjen på VGS. Derimot fant jeg ut tidlig at jeg ønsket et mer teoretisk rettet studie, noe som resulterte i at jeg startet på Datateknologi ved NTNU i 2016. Jeg spiller derimot fortsatt fotball når jeg kan, og det er en av interessene jeg har holdt ved like gjennom årene.

I løpet av studietiden har jeg vært spesielt aktiv i Abakus, linjeforeningen for Datateknologi og Kommunikasjonsteknologi, samt Junior Consulting, et studentdrevet konsulentfirma. Fritiden min liker jeg derimot å bruker på å lese, strikke, gå turer og trene.

Jeg er veldig takknemlig for alle opplevelsene og erfaringene som studietiden har gitt meg, og gleder meg til hva fremtiden måtte bringe. Etter sommeren skal jeg starte et nytt kapittel i livet som konsulent hos PwC. Det gleder jeg meg stort til!

  1. Når/hvordan oppstod interessen innenfor programmering og/eller AI?

Jeg pleier å si at jeg alltid har forstått datamaskiner og at jeg var IT-supporten i familien. I tillegg har jeg alltid vært glad i matte på skolen, så sivilingeniør ved NTNU ble etter hvert et naturlig valg. At det ble akkurat datateknologi var litt tilfeldig, men fra første semester med intro til programmering var det fulltreff. Det var utrolig gøy å oppdage en helt ny verden av problemløsning og at programmering som et verktøy kan brukes til så enormt mye.

2. Hva slags tidligere erfaring har du med AI?

Før studiet og valg av AI-retningen hadde jeg ingen erfaring med AI. Så for min del startet det med studiet og har utviklet seg som en interesse siden da.

3. Hvordan finner du drivet videre i en hektisk hverdag med vanskelige studier?

Det som driver meg, er at jeg får holde på med så mye forskjellig og utfordre meg på mange arenaer som jeg for det aller meste av tiden synes er utrolig gøy. Når det jeg holder på med oppleves som meningsfullt så gir det meg masse energi og er utrolig givende.

4. Hvordan er det å være kvinne i et mannsdominert studie (og yrke)?

Noe jeg har blitt bevisst på og minner meg selv på regelmessig, er at jeg også kan det få til! At jeg ikke må undervurdere meg selv og tenke at dette er en «guttegreie». Et mantra jeg har er at jeg også kan lære meg alt, så lenge jeg setter av nok tid og ressurser. Jeg kan ikke forvente å få til eller forstå alt med en gang dersom jeg ikke har satt meg inn i det.

Jeg brenner også for at alle (uavhengig av kjønn) skal ta utfordringer, ansvar og muligheter som er litt utenfor komfortsona. IT og AI er absolutt et felt også for kvinner, derfor er jeg ekstra bevisst på å heie frem andre og bidra med det jeg kan for at flere kvinner velger en vei innen feltet selv om det kan være utfordrende til tider.

5. Har du et kvinnelig forbilde som har inspirert deg?

Mange! Spesielt vil jeg trekke frem Anita Krohn Traaseth når det gjelder ledelse og det å dele fra både karriere- og hverdagsliv gjennom bøker, podcast og sosiale medier.

Spesielt innen tech, så synes jeg det er inspirerende når Oda og Abeila hvert år kårer Norges 50 fremste tech-kvinner. Da leser meg opp på vinnerne og hører gjerne på podcaster for å bli bedre kjent med og inspirert av dem.

6. Kunne du fortalt litt om masteroppgaven din?

Jeg skrev masteroppgaven innen feltet NLP (natural language processing) som kombinerer AI og språk. De nyeste språkmodellene (f.eks. GPT-3) er utrolig gode på å generere tekster. Hvis vi justerer litt på slike språkmodeller og mater de egenskaper til en fiktiv person de skal etterligne (i mitt tilfelle, kjønn, alder og personlighet)‚ kan de da generere tekster som er skrevet som en slik person ville ha gjort det?

7. Hvordan har det vært å skrive masteroppgave?

Først og fremst mye læring, både innenfor fagfeltet og om forskning! Det har vært givende å fordype seg innenfor et område. Jeg er helt fascinert over hva som er mulig innen NLP og ser frem til å se hvor gode disse språkmodellene er om tjue år og ikke minst, hva vi bruker dem til.

Samtidig skal jeg ikke legge skjul på at det til tider har vært utfordrende også.

8. Hva har vært det vanskeligste med å skrive masteroppgave innenfor AI?

AI er et fagfelt som utvikler seg utrolig raskt og det å forstå hver eneste liten bit av de ulike mekanismene synes jeg kan være utfordrende. Når man skal teste ut noe helt nytt så finnes det nødvendigvis ikke noen steg-for-steg-guide heller, så man er nødt til å prøve seg frem. Dette vil jeg for så vidt tro er utfordringer som ikke bare gjelder når man skriver masteroppgave innen AI.

9. Hva blir veien videre etter studie?

Jeg starter som konsulent hos PwC i Oslo og skal jobbe med Data & Analytics. Det gleder jeg meg veldig til!

10. Hva har BRAIN betydd for deg?

Jeg var så heldig og fikk være med helt i oppstarten av BRAIN. Siden da har det vært utrolig kult å følge med på hvor mye BRAIN har fått til. Gjennom BRAINs arrangementer og initiativer har jeg blitt eksponert for forskere, næringsliv og bedrifter innenfor AI og det har gitt meg mye bedre innsikt i hva som skjer innenfor feltet, spesielt her i Norge.

--

--

BRAIN NTNU
BRAIN NTNU

Norwegian Open AI Lab’s student organization at NTNU.