10 spørsmål med Lars Gundersen

Elizabeth Pan
BRAIN NTNU
Published in
6 min readApr 19, 2022

Lurer du på hvordan man kan kombinere studiet med hobby?

Bli kjent med mentor i BRAIN, Lars Gundersen som skriver master om fotball og AI.

Lars er 25 år, født og oppvokst i Bærum og tilbragte sine første år etter VGS på befalsskole før han startet på NTNU. Lars går nå siste året Industriell Økonomi og Teknologiledelse med spesialisering innenfor AI.

I løpet av studietiden har Lars vært aktiv i Arrangementskomiteen i Abakus og vært både prosjektleder og mentor i BRAIN samt hatt sommerjobber i Visma og KPMG.

På fritiden er Lars glad i å spille fotball, stå på ski og være med venner.

Lars og søsteren sin på rando

1.Ta oss tilbake til din barndom, hvem var Lars Gundersen og hva var hans drømmer?

Det var vel fort bare én drøm, og det var å bli fotballspiller. Fotballferdighetene nådde dessverre aldri helt opp, men jeg velger å tro at Lars 10 år ville ansett å skrive masteroppgave om fotball som et lite plaster på såret.

2.Når/hvordan oppstod interessen innenfor programmering og/eller AI?

Planen var hele veien å begynne på et ingeniørstudie, og spesialiseringen innenfor AI var hovedårsaken til at valget landet på akkurat Datateknologi. En god kombinasjon av populærvitenskapelige bøker og hype i media vekket en interesse, også kommer jeg ikke unna en special mention til Elon Musk her faktisk.

3.Hva slags tidligere erfaring har du med AI?

Jeg hadde ikke rørt et programmeringsspråk før studiet, og utenom Youtube hadde jeg heller ikke lært noe særlig om AI før jeg ble med i BRAIN i tredjeklasse.

4.Hvor finner du krefter til å gjøre andre kule ting selv i en hektisk hverdag med vanskelige studier?

Jeg har vært så heldig å ha et fantastisk bra studiemiljø både på Datateknologi og Indøk. Jeg trives godt med å henge på skolen, og når jeg i tillegg kan spørre flinke venner om hjelp har studiehverdagen gått over all forventning egentlig.

I tillegg liker jeg å finne på mye forskjellig, og har lett for å kjede meg om hverdagen blir repetitiv. Da er det midt i blinken å kunne bruke tid på morsomme ting som verv, trening og venner.

5.Kunne du fortalt litt om masteroppgaven din?

Det kan jeg med glede! Jeg skriver masteroppgave sammen med to kompiser fra Datateknologi og BRAIN, Markus Kim og Eliot Strobel. Vi samarbeider med FK Bodø/Glimt om å i større grad implementere dataanalyse i rekrutteringsprosesser. I korte trekk handler det om å utvikle prediktive modeller ved hjelp av AI for å fatte mer informerte avgjørelser. Ikke helt ulikt det man har sett i boken (og senere filmen) Moneyball med andre ord.

I skrivende stund har vi akkurat kommet hjem fra vårt Bodøbesøk nummer to og like mange seire mot Roma på Aspmyra. Det er stor idrett det Glimt driver med om dagen, og det er inspirerende å følge klubben såpass tett som vi gjør.

Masterguttene på fotballkonferanse i London

6.Var det vanskelig å bestemme seg for oppgave? Hvordan har det vært å skrive masteroppgave?

Som indøkstudent ble jeg inspirert av tidligere studenter som hadde skrevet fotballrelaterte oppgaver. Jeg tok kontakt med relevante veiledere for å høre om de hadde noen pågående fotballprosjekter, men da dette ikke var tilfelle tok jeg saken i egne hender. Jeg forhørte meg rundt i fotballmiljøet i Norge, og heldigvis var FK Bodø/Glimt på ball og ønsket et samarbeid.

Markus og Eliot går som nevnt Datateknologi, men da oppgaven vi så for oss var en ren AI-oppgave gikk instituttene våre med på at det gikk fint å samarbeide på tvers. Et lite tips der altså: det er flere muligheter på NTNU enn det man kanskje blir presentert for.

Selve jobben med masteroppgaven har vært ganske ulikt det man er vant til fra de første 4 årene på NTNU. Det er færre frister underveis så man er naturligvis avhengig av å være disiplinert for å skape fremdrift. For vår del har arbeidet vært svært motiverende, men samtidig utfordrende, da vi stadig vekk kommer over nye ideer til modeller som kan hjelpe Glimt, men som ikke nødvendigvis kvalifiserer til innhold i en masteroppgave.

7.Hva har vært det vanskeligste med å skrive masteroppgave innenfor AI?

Bak enhver god AI-modell kreves trening på store mengder data av høy kvalitet. I fotballverden er god data svært kostbar, da betalingsviljen på det øverste nivået er astronomisk høy. Å skaffe nok data innenfor budsjettet til en norsk klubb har tatt mye tid. Tilgang på god data er sjeldent et problem om man velger en oppgave fra eget institutt, men er noe man må være oppmerksom på om man velger egen oppgave.

8.Hvordan har det vært å kombinere studiet med frivilligheten i BRAIN NTNU? Hva slags roller har du der?

Å kombinere BRAIN med studiene har ikke vært noe problem. Noen uker er naturligvis mer hektiske enn andre, som for eksempel når et større arrangement nærmer seg, men en normal BRAIN-uke for meg innebærer stort sett ett eller to møter i uken på skolen + noe sosialt.

Jeg var så heldig å få bli med i BRAIN ved første ordentlig opptak i 2019, og fikk raskt muligheten til å være prosjektleder for BRAIN Talks. Etter dette var jeg prosjektleder for et team på fire som arrangerte Startup.ai, som var en utrolig fin erfaring.

Det siste året har jeg fungert som mentor i BRAIN. Mentorgruppens rolle er å støtte styret i driften og utviklingen av BRAIN som organisasjon. Blant annet så følger vi opp prosjektlederne, arrangerer interne kurs og hjelper BRAINere med AI-sertifiseringer.

Konferansier for BRAIN Talks

9.Hva har BRAIN betydd for deg?

Som medlem i BRAIN har jeg tilegnet meg erfaringer jeg ikke ville vært foruten. I BRAIN jobber man prosjektbasert og ferdigheter herfra har jeg fått minst like god bruk for i sommerjobber som det rent faglige man lærer på skolen.

I tillegg har jeg opparbeidet meg et helt spesielt nettverk innenfor AI i Norge. Jeg har kommet i kontakt med flere av de mest innovative selskapene i Norge, i tillegg til å få mange nye venner på tvers av studieretninger.

Noe annet som er svært motiverende er å se alumnier fra BRAIN spasere inn i de kuleste tech-jobbene i landet. Dette er kontakter jeg kan henvende meg til når som helst, og som med glede rekker ut en hånd.

10.Hva blir veien videre etter studie?

Til høsten starter jeg som AI-developer i Visma Resolve. Resolve er en nokså ny avdeling i Visma som spesialiserer seg på kunstig intelligens og optimering. Det var viktig for meg å starte karrieren i en teknisk jobb, og jeg gleder meg allerede til komme i gang!

Bilde fra sommerjobb i Visma

2 kjappe:

  • Beste minne fra studiet

Umulig å velge kun ett, men: Oral Bee på Frimurerlogen

  • Favoritt fotballag 🤭

Arsenal, Bodø/Glimt og Datakameratene (i den rekkefølgen)

3 funfacts:

  • Fikk lurt meg med i en episode av Hvite gutter (S2E10 (14.02))
  • Aksel Hennie har bilde av meg på instagram
  • Har vært studass i ITGK 6 ganger, som må være en slags rekord?

--

--