10 spørsmål med Marit Rødevand

Elizabeth Pan
BRAIN NTNU
Published in
6 min readFeb 16, 2022

Det er fire måneder siden Jenter i AI, og vi har vært så heldig å ha blitt bedre kjent med en av foredragsholderne, Marit Rødevand.

Marit Rødevand på Jenter i AI 2021

1. “5 kjappe”?

Alder og kallenavn: 33 år og venner kaller meg Røddis

Drømmeyrke som barn: Da jeg var liten drømte jeg om å jobbe med dyr.

På fritiden gjør jeg: Elsker turn, rave og fridykking

Det verste jeg vet: Hater edderkopper. Men er på et tilvenningsprogram nå i regi av kjæresten min

Det beste jeg vet: Jeg elsker alt av godis, er svak for Avo-shake fra Joe & The Juice og spiser alt for mye take-away sushi.

I Strise er hunder like velkomne som ansatte på kontoret.

Kan du fortelle hva Strise gjør?

Nå er jeg daglig leder i Strise. I Strise så lager vi en platform som gjør det enkelt for banker, financial services og andre regulerte industrier til å forstå og samarbeide om kundene sine på tvers av hele organisasjonen.

Gjennomsnittsalderen på de som jobber med å bekjempe økonomisk kriminalitet er 34 år og de vant å bruke gode verktøy på privaten. Vi mener de fortjener minst like gode verktøy i det viktige arbeidet de gjør i kampen mot økonomisk kriminalitet. Og det verktøyet lager vi i Strise :)

Vi har kunder som Danske Bank, Folkeinvest og Norwegian Block Exchange!

2. Hvorfor valgte du å gå fra Kybernetikk og robotikk til Entreprenørskolen og så videre med AI startup?

Jeg tok realfag på videregående og NTNU ble et naturlig valg. Etter å ha lest en artikkel om at man på kyb lærte “hvordan ting fungerte” ble det førstevalget. Men jeg innså raskt at jeg nok ikke var interessert i det detaljnivået der, men likte å lære om teknologi på et litt mer overordnet nivå. Derfor passet ES perfekt for meg!

3.Du deltok som foredragsholder på Jenter i AI i fjor høst, vil du fortelle litt om hvordan det var?
Jeg ble mektig imponert over hvor proft arrangementet var! Strise har deltatt på arrangementer fra BRAIN før, og hadde derav høye forventninger, men fantastisk å se hva Ada og BRAIN hadde fått til i fellesskap!

4.Hva var det beste med Jenter i AI?

Det beste med Jenter i AI var alle folka som deltok. Sykt hype å møte så mange interesserte studenter som vil snakke med oss på stand! Synes også det var kult å få presentere sammen med William Kvaale som begynte i Strise etter han var ferdig på data i fjor høst.

William Kvaale på Jenter i AI 2021

5.Du inspirer mange, og som en ung, suksessfull og kvinnelig entreprenør innenfor en AI startup, hva er din beste lærdom av tiden din i Strise?
Kjerneverdier. Nå skjønner jeg ikke hvordan jeg kan være leder uten! I Strise har vi tre kjerneverdier som vi lever og puster.

You are Strise, make decisions.

Smart but uncomfortable. If something seems smart but uncomfortable you should do it.

Advantage Strise. Unexpected things happen, make it our advantage.

Disse går vi gjennom med hele teamet hver uke i vårt ukentlige all-hands møte. Folk forbereder seg og snakker om hva de selv eller kollegaer har gjort den uka i henhold til verdiene. Er det gode avgjørelser som bør trekkes fram? Var det noen dårlige som resulterte i læring og ‘Fordel Strise’? Så skriver vi de ned og poster på Slack. Veldig enkelt men veldig effektivt.

Jeg har også skrevet en kronikk i Shifter om hvordan vi har implementert det for dette er noe som engasjerer meg veldig! Vi har også laget en egen side om dette på nettsiden vår.

6.Vil du fortelle om øyeblikket ditt da du ble kåret til Norges 50 fremste tech-kvinner i 2021?
Jeg tenkte “WOW”. Også fikk jeg så mange meldinger så det var faktisk mer gøy enn forventet.

7.Hvordan er det å være kvinne i et mannsdominert yrke (både innenfor grundervirksomheten, fintech og AI)?
I Strise er det rom for alle! Det eneste vi krever er at man legger ifra seg utdaterte fordommer ved døra. Det opplever jeg at alle i teamet mitt har. Enkelte ganger kan man treffe på eksterne som ikke har gjort det, men da har man gode støttespillere rundt seg.

8.Har du et kvinnelig forbilde som har inspirert deg?
Jeg blir helt sjukt inspirert av de andre kvinnene som jobber i Strise!! Det er helt rått hva de har fått til og de har spilt en kritisk rolle for å komme dit vi er i dag! Marit Røkenes som har designet produktet fra bunnen, May Helen Lillegård som var intern og valgte Strise etter studiene og har gått fra 0 til 100 på den korte tiden, Iselin Ryen som har designet vår kick-ass nettside og marketing materiale! Sammen har de tatt brandet vårt til nye høyder. Nylig har vi også klart å kapre Vivi Vu fra Vipps, til å begynne i vår Customer Success avdeling — hvor hun skal jobbe for at våre kunder er like fornøyde med Strise som vi er.

9.Hva er det morsomste øyeblikket fra studietiden og oppstartsfasen av Strise?

I Strise har vi branding og design i sentrum av alt i gjør. Vi har designet sykt kul merch som vi deler ut til blant annet ansatte og kunder, og det er veldig gøy å se kunder med vår merch i møter med dem — uoppfordret! Håper alle vil sjekke ut Strise på Insta eller TikTok, her legger vi ut om alt som skjer.

Fra studietiden; kanskje ikke det morsomste der og da, men nå er det ganske gøy å tenke tilbake til at jeg fikk E i C++, men leder en AI bedrift.

Andre ting som er gøy for tiden er at vi i Strise har lansert en ny podcast, The Laundry, som handler om kampen mot økonomisk kriminalitet, og allerede på episode 3 fikk vi med Økokrim-sjefen.

10.Hva har vært det mest utfordrende og hvilke lærdommer tar du med deg fra oppstartstiden til Strise som du tror andre entreprenører bør vite?
Jeg må igjen slå et slag for kjerneverdier som den viktigste lærdommen. Det er ingen som har lyst å bruke tiden på en arbeidsplass med dårlig kultur så oppfordrer alle gründere å sette av tid til dette.

Fortell oss 3 funfacts om deg selv.

  1. Jeg begynte på turn i fjor høst og står på henda på kontoret titt og ofte for å vise fram skillsa.
  2. Jeg elsker å dra på rave og fridykke!
  3. Patrick, vår CTO, og jeg dro til London for å bli intervjuet av Google til Google Cloud sin podcast!

--

--