3 år med BRAIN NTNU — fra oppstart til dagens organisasjon

Eirik Dahlen
BRAIN NTNU
Published in
9 min readAug 14, 2021

For tre år siden var jeg så heldig at jeg fikk være med på et veldig spennende prosjekt; det skulle opprettes et initiativ for å knytte studenter, forskningsmiljø og næringsliv innen kunstig intelligens på NTNU. Resultatet av dette initiativet ble den frivillige studentorganisasjonen BRAIN NTNU. Dette innlegget vil ta for seg min reise med BRAIN NTNU — og hvordan den har utviklet seg til den studentorganisasjonen det er i dag.

BRAIN NTNU team våren 2021

Oppstart

I mai 2018 fikk jeg forespørsel av en venn om jeg ville være med på et møte for å diskutere en satsning på kunstig intelligens på NTNU. Det hadde nemlig nylig blitt opprettet en AI-elite bestående av noen av de største bedriftene i Norge som skulle forske på kunstig intelligens i samarbeid med NTNU, kalt Norwegian Open AI Lab. I tillegg til samarbeidet, hadde de også bygget en fysisk AI-lab på IT-bygget på Gløshaugen. Problemet? Det var ingen studentaktivitet rundt dette. Folk visste knapt at laben eksisterte. Møtet ble holdt i regi av representanter fra AI-laben, to femteårsstudenter som ønsket mer initiativ rundt kunstig intelligens, samt Jan Onarheim — en ansatt ved NTNU som var med på å starte studentinitiativ som blant annet Start NTNU og Revolve NTNU.

Målet skulle være å samle studenter, næringsliv og forskningsmiljø rundt kunstig intelligens.

BRAIN team høsten 2018

I tillegg hadde de invitert et fåtall studenter de mente hadde erfaringen og nettverket til å starte noe nytt. Vi var en gjeng med bakgrunn fra ulike studentinitiativ, deriblant Start NTNU, Abakus, Junior Consulting og itDAGENE. Utfallet av møtet var at vi skulle starte et studentinitiativ i regi av AI-laben med fokus på kunstig intelligens. Målet skulle være å samle studenter, næringsliv og forskningsmiljø rundt AI.

Som en startup… ish

Som NTNU-student vil man bli eksponert for en haug med verv eller andre initiativ som man kan engasjere seg i gjennom studietiden. Alle disse vil gi deg en uvurderlig erfaring man kan ta med seg videre i livet. Personlig hadde jeg på dette tidspunktet vært aktiv i ulike verv og følte at jeg allerede hadde opparbeidet meg en del av “soft-skillsene” man gjerne får gjennom dette. Å starte en ny studentorganisasjon er det derimot ikke mange som får være med på i sin studietid, og jeg så på dette som en gyllen mulighet til å lage noe eget; her kunne man kombinere det beste fra de studentorganisasjonene som teamet hadde erfaring fra, sammen med et tema som virkelig er i vinden om dagen, nemlig kunstig intelligens.

Når jeg ser tilbake på mine tre år i BRAIN NTNU nå, vil jeg derfor sammenligne det litt som å være med i en “non-profit startup”, der produktet er gode arrangementer for studenter og arbeidstakerne jobber frivillig. Helt siden starten har AI-laben støttet oss, både økonomisk og med råd, og man kan derfor se litt på de som en slags investor. Så hvor starter man, når man kun er gitt tematikk og økonomiske rammer?

Det ble åpenbart for oss at man tar en del ting for gitt når man går inn i andre etablerte studentorganisasjoner. Det er som regel et system på plass som håndterer medlemmer, opplæring, sosialt, økonomi, markedsføring/branding og kontakt med næringsliv, i tillegg til en generell “kultur” i organisasjonene på hvordan man ønsker å fremstå og hvordan man jobber. Det ble nå vårt ansvar å utforme dette for BRAIN NTNU, og jeg tror det er nettopp den friheten som fantes her som har gjort at jeg har hatt det så gøy på veien.

Generelt. Organisasjonen måtte ha et navn og en visjon. Det er gøy å se tilbake på hvor lett man egentlig tok på det. Min idé bak navnet var “noe med AI i seg, og så en hjerne er jo litt sånn intelligens da”. Videre var det bare å bruke merkevaren til NTNU for alt det er verdt, og vipps så hadde vi BRAIN NTNU. Visjon? Samle studenter, forskningsmiljø og næringsliv rundt kunstig intelligens. Smack.

Noen av mine første forslag til logo og farge for BRAIN NTNU.

Branding. Hvordan ønsker vi å fremstille oss selv utad? Dette er ikke bare noe som vi måtte bestemme den gangen, men en kontinuerlig prosess som hele tiden blir revurdert. Det er bare å bla gjennom vår instagram fra bunn til topp, så ser man alle endringene som er gjort med den grafiske profilen opp gjennom årene. Primært sett gikk dette ut på å bestemme en logo og en farge(palett) i første omgang. Samtidig ville måten vi markedsførte oss på implisitt vise hvilket nivå av profesjonalitet vi ønsket å ligge på.

Arrangementer. Kjernevirksomheten til BRAIN skulle være studentarrangementer. Det fantes allerede massevis av ulike arrangementer på NTNU som folk kunne delta på. Hva funket bra, hva funket dårlig, og viktigst av alt — hva manglet? Vi lanserte “slippet” av BRAIN NTNU som organisasjon ved et Kickoff i august 2018, der vi hadde ulike foredragsholdere fra bedriftene som var med i AI-laben. Vi utformet også BRAIN Talks — TED Talks med fokus på AI, som den dag i dag er et av kjernearrangementene hvert semester.

Internt. BRAIN skulle også fungere internt, med møter, kommunikasjon, rollefordelinger og interne verktøy. Her merket vi veldig at det var godt med medlemmer som hadde erfaring fra ulike andre verv. En organisasjon på kun seks personer er egentlig bare ett stort team, så det var ikke noe hierarki og derfor gikk kommunikasjonen ganske smud. I starten jobbet vi vel alle med alt for å få ting i mål, og vi kan vel være ærlige på at “sosiale” arrangementer internt kom i form av møter og workshops.

Videre utvikling

Jeg går ikke like detaljert inn i de neste 2,5 årene som jeg har gjort med oppstarten til nå. Personlig synes jeg den påfølgende perioden var den mest spennende, da oppstarten gjerne kunne føles litt kaotisk, og man hadde fortsatt ikke bestemt helt hvordan BRAIN NTNU skulle være som studentorganisasjon.

Vi tar opp fem nye medlemmer ved å nå ut til personer i vårt eget nettverk. Hvis man ser tilbake på startup-analogien, så introduseres det allerede her en del viktige avgjørelser som man også tar i næringslivet. Hvilke type personer ønsker vi å ha i organisasjonen, hvilke krav stilles til medlemmene, hva gjør vi for at nye medlemmer skal få riktig opplæring, hva gjør vi for at nye medlemmer skal bli kjent med oss og hvordan ser organisasjonsstrukturen ut når vi utvider medlemsantallet? Alt dette er ting vi plutselig måtte ta stilling til. Vi gjennomfører derfor opplæring i systemer og organisasjonen generelt, og innfører mindre prosjektgrupper som jobber med spesifikke arrangementer samtidig som vi holder møter for hele organisasjonen. Vi arrangerer også et Hackathon for første gang, i tillegg til Startup.ai — et nytt arrangement med fokus på å eksponere studenter for spennende norske AI-startups.

Nå begynner vi å føle oss mer og mer proffe, og organisasjonen blir offisielt registrert i Brønnøysundregistrene. Det stilles derfor større krav til “å ha ting i orden”. På dette tidspunktet er jeg økonomiansvarlig i styret og får derfor legge rammene for hvordan budsjett, regnskap og bilagsføring skal gjøres. Vi gjennomfører også vårt første offisielle opptak der vi holder stands, forelesningspitch og satser heavy på markedsføring. Her ender vi opp med å ta opp hele 11 nye medlemmer! Samtidig utvider vi porteføljen vår med et nytt arrangement i samarbeid med Jenteprosjektet Ada — “Jenter i AI”.

BRAIN NTNU team høst 2019
BRAIN NTNU høsten 2019, etter vårt første offisielle opptak

Med medlemmer fra ulike klassetrinn og ulike linjer, er også kunnskapsnivået innen kunstig intelligens varierende. Vi bestemmer oss for at BRAIN NTNU burde være den studentorganisasjonen man henvender seg til dersom man ønsker å lære mer om AI (fra studentenes side) eller man ønsker å komme i kontakt med de beste AI-studentene (fra bedriftenes side). Vi ønsker også at våre medlemmer skal være ettertraktede når det gjelder rekruttering til både sommer- og fastjobb. Derfor innføres internkuring som en viktig del av opplæringen, der mer erfarne medlemmer fra høyere klassetrinn kan lære opp andre medlemmer om ulike temaer. Samtidig vil vi også ha bedrifter som kommer og holder kurs for oss; en vinn-vinn situasjon der de blir bedre kjent med våre medlemmer og vice versa. Til nå har vi hatt introkurs til maskinlæring, kurs i Data Science, Computer Vision og Natural Language Processing. Vi har hatt FLIR og Capeesh på besøk som bedrifter, og våre medlemmer har også hatt mulighet til å gjennomføre en del av Deep Learning sertifiseringen til deeplearning.ai.

Hvor er vi i dag?

Skoleåret 2020/2021 var nok det morsomste for min del i BRAIN-sammenheng. På et tidspunkt var vi 27 aktive brainere, og vi introduserte nye arrangementer som WorkshopAI og Paneldebatt, i tillegg til at vi fortsatte med de gamle “slagerne”. I tillegg endret vi organisasjonsstrukturen noe; en mentorgruppe bestående av erfarne medlemmer skulle ha ansvar for opplæring av nye medlemmer og kursing innen AI. Mentorene gjennomførte også prosjektlederopplæring (PLO) for prosjektlederne i organisasjonen — et kurs innen ledelse og presentasjonsteknikk som fungerte som en ekstra gulrot for å ta på seg mer ansvar.

Hver tirsdag kveld ble også “BRAIN-dagen”, der allmøte og arbeidskveld ble arrangert annenhver gang. I tillegg til arbeid i prosjektgruppene har vi etablert “squads”, som fungerer som lavterskel arbeidsgrupper der de som har tid og lyst til å ta initiativ til å gjøre mer i BRAIN kan dette. Her har vi for eksempel PR-squad som jobber med markedsføring, sosial-squad som jobber med sosiale arrangementer, eller BRAIN Active som er trenings-squaden. Vi har også utformet vårt eget rammeverk for å jobbe i prosjektgrupper som er mer workshopbasert, og gitt det et fancy navn: W4VE, “Workshops for Volunteer Engagement”. På toppen av det hele har vi virkelig utvidet det sosiale tilbudet i organisasjonen. BRAIN NTNU er stadig i forandring — til det bedre — og det er dette jeg synes har vært så gøy å være med på!

Engangskameraet var populært på et av våre sosiale arrangementer!

Takk for meg!

Jeg er nå ferdig med min master på Datateknologi med fordypning i Databaser og Søk. Som så mange andre endte jeg likevel opp med å skrive om AI i min masteroppgave, nærmere bestemt Natural Language Processing. Det er mye mulig at tiden i BRAIN NTNU var med på å påvirke dette valget. Nå går turen videre til Oslo for jobb i Bekk Consulting.

Gjennom min tid i BRAIN NTNU har jeg fått være økonomiansvarlig i styret, prosjektleder for Startup.ai og mentorleder. Jeg sitter igjen med ekstremt mye bra erfaring som det er vanskelig å finne andre steder. Her har jeg fått være med å ta mange valg, alt fra viktige ting som organisasjonsnavn, struktur, hvilken kultur vi vil bygge, hva vil vi bruke penger på, hvilke spørsmål har vi på intervjuer, hvilke bedrifter ønsker vi å samarbeide med, til uviktige ting som hvilke sanger vi skal ha på Oktoberfest-lista eller hvor mange Fireball vi skal kjøpe inn til sommerfesten. Jeg har lært masse om organisasjonsbygging, hvordan jobbe i team og med mennesker, blitt godt kjent med IT-bedrifter, lært masse om kunstig intelligens, holdt flere foredrag og fått mange nye venner!

Mine to beste minner er på hver sin ende av skalaen; det ene er da jeg fikk møte og presentere BRAIN NTNU foran Sigve Brekke, CEO i Telenor, mens det andre er da jeg var DJ og stagedivet på et av våre sosiale arrangementer. Og jeg føler det beskriver veldig godt hva BRAIN er — vi er profesjonelle og hardtarbeidene i det vi leverer eksternt, samtidig som vi er gode venner og finner på mye gøy internt.

Min siste lille beskjed til de som leser dette og vurderer å søke BRAIN NTNU. Det kan virke som om vi har gjort masse og at rammene er satt, men det er absolutt ikke tilfellet. Her har vi ingen eldgamle tradisjoner som skal tviholdes på, og jeg synes vi ser annerledes ut fra semester til semester. Med andre ord, her er det stor mulighet til å påvirke hvordan organisasjonen skal se ut. Alle medlemmer har en innflytelse på organisasjonen, uansett om man er ny 1. klassing eller “gammel” 5. klassing. Tenk å være med på å bygge noe som kanskje eksisterer om 20–40 år, lenge etter at du er ferdig på NTNU. Det tenker jeg mye på ;)

Takk for meg!
- Eirik Dahlen

--

--