Ny i BRAIN med Elizabeth Pan

BRAIN NTNU
BRAIN NTNU
Published in
5 min readAug 27, 2021

Høsten 2020 tok BRAIN NTNU opp nye medlemmer, og en av de var Elizabeth Pan som går 2. klasse Datateknologi. Nå er hun prosjektleder for Jenter i AI og ønsker å dele sine erfaringer og tips fra hennes første år i BRAIN.

Litt om meg

Mitt navn er Elizabeth Pan. Jeg er 20 år gammel og starter nå 2. året på datateknologi.

Jeg er født og oppvokst i Tromsø og flyttet til Oslo i en alder av 7 år. I studiehverdagen min er jeg svært engasjert i verv, blant annet i BRAIN NTNU og i Abakus. I tillegg, starter jeg også nå som prosjektassistent i Ada. Utenom dette er jeg veldig glad i musikk, og har blant annet spilt fiolin store deler av livet mitt og gått på Musikk på Majorstuen.

Hvorfor søkte du BRAIN?

Mitt første møte med BRAIN var fra Ada sin Velkomstdag for jenter, der BRAIN var en av 4 studentorganisasjoner som fikk presentert seg. Dette tenkte jeg var en gjeng som jeg ønsket å bli bedre kjent med og og jobbet innenfor et felt jeg interesserte meg for, nemlig kunstig intelligens.

AI, hva er det? Kan jeg søke selv om jeg ikke kan noen ting? Dette husker jeg var spørsmål som satt igjen, men svaret var selvsagt ja.

Jeg søkte!

Hvordan opplevde du opptaksprosessen?

Opptaksprosessen husker jeg som en utrolig spennende periode, helt fra intervju til selve tildelingen av prosjektgruppe.

Jeg husker fortsatt at jeg fikk melding av tidligere leder av BRAIN, Kristoffer, om intervjutidspunkt. Jeg hadde selvfølgelig svart at dette tidspunktet passet PERFEKT. Men, det gjorde det selvfølgelig ikke, jeg hadde ikke sjekket kalenderen.

Dette løste seg selvfølgelig og jeg fikk komme intervju. Intervjuet med BRAIN vil jeg si er noe av det hyggeligste jeg har vært med på i løpet av studietiden. Jeg oppfattet de som inkluderende og utrolig snille, og hadde en veldig hyggelig prat.

Etter opptaket inviterte BRAIN alle nye medlemmer for en kveld på Boxer, der jeg fikk møtt resten av gjengen.

Dagen etterpå hadde vi en oppstartsworkshop. Dette var en offisiell introduksjon til hvordan organisasjonen opererte, slik vi nye ble godt integrert. Vi ble kjent med de ulike prosjektgruppene, Norwegian Open AI Lab, mentorgruppen og alt som gjør BRAIN til BRAIN. Deretter fikk jeg tildelt mitt aller første arrangement, “Jenter i AI”.

Hvordan var overgangen til prosjektleder-rollen?

Jeg var først markedsføringsansvarlig i “Jenter i AI”, deretter markedsføringsansvarlig i Hackathon.

Etter å ha markedsført to svært forskjellige arrangementer ønsket jeg å prøve noe nytt. Så jeg stilte til prosjektleder i “Jenter i AI”, et arrangement jeg brenner veldig for.

Overgangen var i starten veldig rolig ettersom det skjedde i eksamensperioden. Derimot innebar rollen at jeg fikk mye mer ansvar enn det jeg hadde før, og dette var både utfordrende og utrolig motiverende. Med flinke mentorer som hjalp meg veldig mye på veien gikk dette også utrolig bra.

Bilde tatt fra Hackathon vår 2021.

Hadde du noen tidligere erfaring med AI?

Nei, det hadde jeg ikke i det hele tatt, utenom en stor interesse for å lære mer om feltet.

Etter ett år i BRAIN har jeg blitt klokere på dette feltet. Vi har blant annet hatt utrolig flinke mentorer som har hatt “15 minutes of AI” i starten av allmøter og arbeidskvelder. I tillegg fikk vi muligheten til å ta en kunstig intelligens sertifisering sponset av Norwegian Open AI Lab, der jeg for første gang fikk prøve AI “hands on”. Videre var vi så heldige å få internkurs av oppstartsbedriften Capeesh.

Ved å være med i BRAIN får man utallige mange muligheter og erfaringer man har med seg resten av livet. Det å arrangere kule eventer, dialog med bedrifter, innsikt i kunstig intelligens og en hel gjeng med engasjerte mennesker!

Lars Gundersen (mentor), Elizabeth Pan og Anna Lunde (leder) på Vårbord.

Hvordan var det å kombinere vervet i BRAIN NTNU med studiet?

Det å kombinere vervet i BRAIN med studiet har gått utrolig fint! Vi har faste arbeidskvelder og allmøter, der man møtes for å oppdatere status på diverse arrangementer.

I tillegg, har man en mentorgruppe som gir deg skreddersydd opplæring og veiledning!

Hva er ditt beste minne fra året ditt i BRAIN NTNU?

Det er mange gode minner med en så fin gjeng, men vil ta fram BRAIN sin DØDSNATT som det beste minnet.

Vil du vite mer om det? Vel, søk BRAIN!

Hva har BRAIN betydd for deg?

BRAIN har betydd uendelig mye for meg både faglig og sosialt. Da jeg startet i fjor var det strenge restriksjoner, og det sosiale livet var svært begrenset. Via BRAIN fikk jeg møtt så utrolig mange interessante, flinke og motiverende mennesker som har gitt meg en fantastisk studiehverdag. Slik at jeg har følt meg velkommen og sett i en stor studentby.

Tips og tricks

Hva er ditt tips til den ferske studenten?

Mitt største tips til den nye studenten er å gripe alle muligheter du har. Ikke si nei før du har prøvd det ut. Søk på det du ønsker og ikke vær redd for å ta kontakt med andre medstudenter. Alle har vært i situasjonen du er i nå, og alle ønsker å hjelpe.

Håper alle ønsker å søke BRAIN NTNU, en studentorganisasjon som vil gjøre studiehverdagen din innholdsrik og gøyal.

Er BRAIN NTNU noe for deg?

Da anbefaler jeg deg å lese opptakssiden til BRAIN her.

Videre vil vi ha et eksklusiv arrangementer for interesserte, der DU kan møte BRAIN i helhet med en intim introduksjon til organisasjonen, arrangementene og ikke minst medlemmene. Om du ikke får plass her, ettersom det er begrenset antall. Frykt ikke, da kan du møte oss på stand på Innovasjonsdagene.

Sjekk ut En Aften Med BRAIN her.

Sjekk ut Innovasjonsdagene her.

Mitt aller siste viktigste tips er å sende inn søknad til BRAIN NTNU før 1. september 23:59.

--

--

BRAIN NTNU
BRAIN NTNU

Norwegian Open AI Lab’s student organization at NTNU.