De Docent, de rockster van de 21e eeuw!!

Dimitri Verzijl
Broedplaats Rotterdam
3 min readOct 1, 2017

“The past is a great place and I don’t want to erase it or to regret it, but I don’t want to be its prisoner either”. Mick Jagger

Hoe fijn zou het zijn dat je je als docent kunt gedragen als Mick Jagger in zijn jongste jaren. Je begint een band omdat je ervan overtuigd bent dat jij de beste muzikant/band ter wereld wilt worden. De bijkomstigheden van roem en geld zijn mooi meegenomen. Wat zou ik doen als ik mij zou gaan gedragen als Mick Jagger? Om te beginnen zou ik een aantal bandleden ontslaan waarvan ik zeker weet dat zij mij niet naar een hoger plan kunnen brengen. Het betreft bandleden die het wel fijn vinden om elke keer op het podium het zelfde liedje te spelen, maar niet openstaan voor verandering. Het betreft bandleden die re-actief zijn als het gaat om zoeken naar een nieuw geluid om hun publiek te blijven verrassen.

De bandmanager speelt een cruciale rol in mijn ontwikkeling. Hij moet ervoor zorgen dat ik mij alleen maar bezighoud met dingen waar ik goed in ben, mijn optredens goed verlopen en dat ik mij geen zorgen hoef te maken over administratieve zaken die mij mentaal belasten zodat ik niet optimaal kan performen op het podium. Mijn manager moet mij stimuleren om voeling te blijven houden met mijn publiek en op zoek te gaan naar nieuwe invalshoeken om mijn publiek te blijven verrassen.

Leuk stukje tekst hierboven, maar wat heb ik eraan? Precies dat is de reden dat ik stappen wil maken. Ik heb altijd al een rockster willen zijn, maar heb nooit de ballen gehad om mijn droom achter na te gaan. Gelukkig heeft de Rotterdamse wethouder van onderwijs, dhr. De Jonge, 3 jaar geleden het inzicht gehad dat het onderwijs behoefte heeft aan rocksterren die bereid zijn kritisch te kijken naar henzelf en hun omgeving. Hij is het initiatief Broedplaats010 gestart waar docenten met ambitie voor anderhalf jaar worden gefaciliteerd om met nieuwe initiatieven te komen en andere docenten fans te laten worden van deze initiatieven.

De docent moet onderzoeken, uitproberen en in contact treden met het bedrijfsleven om te kijken naar de best mogelijke manier om onze studenten te bedienen. Ik vind dat wij nu teveel achteroverleunen en het bestuur en managers laten bepalen wat het beste is voor onze studenten. De docenten moeten veel pro-actiever worden als het gaat over aansluiting met het bedrijfsleven. Wij moeten weten wat er speelt en wat er van onze studenten wordt verlangd. De directie en onderwijsleiders moeten ons stimuleren om meer naar buiten te treden als verlengstuk van student en het bedrijfsleven. Wij moeten af van de dooddoener bij onderwijsbijeenkomsten dat wij studenten opleiden voor banen die er over vijf jaar niet meer zijn.

Zaken waar ik mij onder andere de komende anderhalf jaar met Broedplaats010 mee wil gaan bezig houden zijn: de aansluiting van het onderwijs met bedrijfsleven, docentenmindset, efficiënter inrichten curricula, circulaire economie en talent.

Ik ben docent geworden omdat ik ervan overtuigd ben dat er niets mooier is dan jonge mensen te begeleiden in hun zelfontwikkeling.

Ik roep elke docent op zich meer te gaan gedragen als rockster, het podium heb je al. Als we allemaal opzoek gaan naar de rockster in onszelf volgen de fans vanzelf.

--

--