Een half jaar verder…

Rik van Lente
Broedplaats Rotterdam
1 min readJan 17, 2018

Ik heb de neiging mijn laatste verhalen steeds te beginnen met ‘het begin is er nu echt af!’ Ook nu weer. De energie van ergens aan beginnen is zo anders dan ergens een half jaar mee bezig zijn. Vorige week hebben we gezien hoe de eerste lichting Broedplaatsers de projecten afgesloten hebben. Daardoor dacht ik ook wel weer: hoe snel gaat anderhalfjaar eigenlijk voorbij! Over een jaar presenteren wij onze projecten en resultaten. Er moet echt nog wat gebeuren voor die tijd.

Maar nu is het schooljaar in volle gang, mijn collega’s op de basisscholen doen werk voor drie, ik ben m’n mentorklas aan het begeleiden, leerlingen naar eindexamens aan het brengen, er ligt straks weer een mooie stapel schoolexamens te wachten… Kortom, het vernieuwen moet gaan gebeuren naast de hectiek van alledag.

Anderzijds voelt dit wel als een cruciale fase. Ik werk met mijn incubatorgroepje onder de prachtige naam #ToekomstInZicht. Ik heb een mooi plan klaarliggen waarin bovenbouwleerlingen zelf een bliksemstage gaan zoeken, met een aanloop vanuit hun dromen en hun mogelijkheden. Dit is de tijd waarin duidelijk moet worden welke kant we op gaan en of dat werkt. De tijd waarin we buiten de bekende wereld moeten gaan treden, de eigen school uit, Rotterdam in. Dan wordt het mogelijk te zien wat onze ideeën echt waard zijn en hoe we ze zo bij moeten stellen dat we over een jaar kunnen zeggen: #ToekomstInZicht brengt Rotterdam iets nieuws, iets goeds, iets dat werkt en waar leerlingen verder mee komen.

--

--