Laat jezelf je droom niet afnemen in het onderwijs!

Jacqueline
Broedplaats Rotterdam
4 min readJan 12, 2018

Ik weet niet welke droom jij hebt, maar ik heb al heel lang een droom. Een droom, een visie, die ik altijd voor mezelf hield, niet durfde te vertellen, want wie ben ik om mijn droom te delen? Kan ik waar maken wat ik droom? Vind ik mensen die passen bij mijn droom? In het proces van werken aan mijn droom , ben ik gaan twijfelen, heb fouten gemaakt en ben teleurstellingen tegengekomen, angstig geweest en zelfs pijn gevoeld. Maar ik kom steeds dichterbij , stapje voor stapje, het is niet makkelijk, soms zelfs moeilijk, maar die droom die ik altijd heb weten vast te houden in mijn gedachte is mogelijk! En nu heb ik het lef om mijn droom met jou te delen.

Ik wil het verschil maken! Het verschil in de systemen waarin wij leven, in de wereld, de politiek, de bedrijven, de scholen , de klas en de leerlingen. Het verschil in kansen, talenten, rechtvaardigheid. Maar waar begin je?

Ik daag je uit om trouw te blijven aan jezelf en je droom. Onderzoek datgene waartoe je je geroepen of bestemd voelt. Het inwendige gevoel dat tot handelen aanspoort. Het idee dat je een taak te volbrengen hebt.

Het is iets wat werkelijk bestaat in ons allemaal, ook in jou! Misschien heb je het nog niet gevonden of is jouw droom nog niet sterk genoeg om er naar te kunnen handelen en ben je onbewust onbekwaam in het herkennen of erkennen van je droom. Ben je misschien nog teveel bezig met anderen, ken je anderen beter dan je zelf? Zorg je graag voor andere mensen zodat zij je aardig vinden, vraag je dan eens af of je wel genoeg voor jezelf zorgt. Of wil je zijn zoals iemand anders en weet je nog niet wie jij bent?

Waar kun je invloed uitoefenen om jouw droom werkelijkheid te maken? Wat moet je veranderen in het systeem om je droom vorm te geven. Voor mij begon dat in het onderwijs! Ik wilde leerkracht worden. In de klas kon ik een begin maken aan hét verschil. Kinderen leren hun talenten te ontwikkelen, te leren wie ze zijn, sociale vaardigheden aanleren zodat zij rechtvaardig en met gelijke kansen hun droom kunnen gaan leven in een maatschappij die hierdoor steeds meer in balans kan komen. In de stad , op Rotterdam Zuid hadden kinderen mijn droom harder nodig dan de stad waar ik ben opgegroeid. In Drenthe kreeg ik, als kind, veel meer kansen dan de kinderen op Rotterdam Zuid, dat moet anders!

Hoe klein je stapjes ook zijn, je gaat vooruit in het naleven van je droom. Heb jij als leerkracht ook vanuit een droom gekozen voor het onderwijs maar ben je gestopt met groeien, gestopt met werken aan jezelf, gestopt met het jezelf de drijven tot het uiterste? Of misschien houdt je er van om te klagen en doe je tegelijkertijd niets aan de situatie? Leg je alles buiten je zelf, geef je het systeem, de schoolleider, het bestuur , je collega’s de ouders de schuld? Laat je je teveel beïnvloeden door het top-down gestuurde systeem, de methodes, de klagers, de belemmeringen ? Kortom; Ben jij gestopt met dromen?

Waarom werk je niet aan je droom? Is het angst om te falen, bang dat het niet lukt ? Dat begrijp ik, we leven in een maatschappij waarin falen eigenlijk niet mag, we leren het zelfs onze kinderen op school. Dat kan toch niet? Dat voorbeeld wil je toch niet zijn? Of ben je bang voor het niet aankunnen van het succes en wil je niet buiten de boot vallen in het team waar je werkt en houd je je droom bij jezelf, verstopt in een kast die alleen jij open mag maken als jij je veilig voelt om dit te doen?

Open de deur en haal je droom uit de kast en ga je droom werkelijkheid maken, leer de vaardigheden uit boeken en/of scholing en van elkaar. Je hebt het nodig voor je droom.

Lees boeken , ga naar congressen en leer je zelf kennen. Neem een uur per dag om te investeren in degene die je bent.

Ik daag je uit om te investeren in jezelf, door te vallen, op te staan en door te gaan in voorwaartse beweging.

Ik daag je uit je eigen waarden te onderzoeken en te leren kennen,

Ik daag je uit afscheid te nemen van mensen, werkplekken die niet passen als systeem niet passen in jouw droom.

Ik daag je uit mensen te verleiden, samen jouw droom te verwezenlijken door op ze af te stemmen.

Jij bent niet in dienst van het systeem, maar het systeem is in dienst van jouw droom!

Als jij je droom weet te leven dan weet je dat je als er iets moet veranderen, dat jij dat moet doen. De kinderen van de toekomst in Rotterdam en daarbuiten hebben jouw dromen nodig. Laat jezelf je droom niet afpakken!

--

--