Terug naar de basis in 2032

Masja
Broedplaats Rotterdam
2 min readOct 2, 2016

--

Dit jaar is voor het eerst een broedplaats (twitter: #broedplaats010) gestart in Rotterdam. De Erasmus Excellentie Leergang vanuit de gemeente Rotterdam. Afgelopen weekend heb ik de laatste tweedaagse gehad. Tijdens deze ‘safari’ door Rotterdam zijn wij op zoek gegaan wat ons inspireert om tot een innovatie te komen voor het Rotterdams onderwijs. Om elkaar te leren kennen moesten wij nadenken over de vraag: ‘Wat inspireert jou om in het onderwijs te werken?’. Ik vond dat best moeilijk. Ik merkte dat de passie die anderen hebben om les te geven bij mij in mindere mate aanwezig is. Inmiddels sta ik dan ook niet meer voor de klas, maar ben intern begeleider en adjunct directeur op een Montessori school.

Na met mijn man gesproken te hebben, kwam ik er wel uit. Maria Montessori is mijn inspiratie, en hoe. Normaal, als ik naar conferenties ga of opleidingen volg, zie ik altijd mijn visie van Montessori terug in de theorie . Voor dit traject heb ik bewust mijn Montessori bril afgezet. Klaar om verrast te worden met nieuwe inzichten.

Maar…..

Het eerste college was van Bowen Paulle. Wat ik uit zijn verhaal heb gehaald komt overeen met mijn visie van Montessori. Volgens Paulle zijn tutors, structuur aanbieden en mindfullness belangrijk voor kinderen om gewenst gedrag te vertonen. Deze drie elementen zie ik ook terug in mijn visie van Montessori.

Er kwamen gaande weg steeds meer overeenkomsten. De oplossing voor wat menig leerkracht anno 2016 mist in zijn of haar dagelijks handelen, had Maria Montessori in haar theorie opgenomen. Waarom zien weinig collega’s dat wat leerkrachten missen in het onderwijs al is bedacht? Maria was een visionair in haar tijd. Ik denk dat wij Montessorianen harder moeten roepen en moeten aangeven dat Maria een compleet en degelijke visie heeft ontwikkeld, wat in het heden en toekomst goed toepasbaar is. Het enige waar nog naar gekeken zou kunnen worden is haar visie vertalen naar generatie Z. Wij leerkrachten moeten terug naar de basis in 2032. Wie helpt mee?

Blijkbaar heb ik mijn passie gevonden!

picture: https://teacher.greycaps.com/Community/Mariamontessori

picture: https://www.kl.nl/projecten/rotterdamse-broedplaats-voor-vernieuwende-leraren

--

--