“Verschil tussen scholen zie ik met name in de houding van de kinderen. Dat gaat om een stukje respect.”

Tessa Askamp
Broedplaats Rotterdam
2 min readJun 30, 2016

30 juni 2016: Fragmenten uit een gesprek met Francis

Foto van Francis: “Mijn favoriete plek is de Aloha bar in het voormalig Tropicana zwembad. Geweldig dat de stad investeert in dit soort initiatieven om jonge ondernemers een kans te geven. Het laat zien dat je van een oud en verlaten gebouw wat kunt maken.”

Tijdens mijn stages op de pabo heb ik bij meerdere basisscholen meegelopen. Van een multiculturele stadsschool tot een school in een veilige buitenwijk. Het verschil tussen die scholen merk je echt. Het voelt een beetje raar om te zeggen, maar het verschil zit vooral in het respect wat leerlingen wel of niet hebben. Dat mist bij veel kinderen die uit een ‘zwakker milieu’ komen, bij leerlingen die echt een rugzakje hebben. Het is een stukje opvoeding. Ik zie het bieden van extra opvoeding als een taak van de school, en dat gebeurt ook in de praktijk.

Eigenlijk spelen ouders daarbij een grote rol. De school probeert ze te betrekken, maar dat lukt niet altijd. Laatst was er een ouderavond georganiseerd waarbij alle ouders van de zo’n 300 kinderen op de school uitgenodigd waren, waarbij letterlijk maar 3 ouders aanwezig waren. Dat is schrijnend. En onderdeel van leven in de grote stad.

Rotterdam heeft een specifieke mentaliteit. Toen ik net in de stad kwam wonen, moest ik daar even aan wennen, maar nu zie ik vooral de charme van de stad. Het is heel vooruitstrevend en er is ruimte voor ondernemingen zoals pop-uprestaurantjes en Uitkijkpunt de Trap, maar er zijn ook veel sociale initiatieven. Zo zie je bijvoorbeeld weinig zwervers op straat, omdat de stad daar in investeert. Dat ondernemerschap en de sociale zorg voor de medemens in de stad zijn dingen die ik mee wil geven aan m’n leerlingen. Als ik m’n eigen klas heb, ben ik van plan hen mee te nemen en dat te laten zien.

--

--

Tessa Askamp
Broedplaats Rotterdam

Concept developer, innovator, thinker. Interested in the intersection of technology & society, always from an end-user perspective.