Wat ben ik nou eigenlijk aan het doen?

Alice Groeneveld
Broedplaats Rotterdam
1 min readSep 22, 2017

Na 2 intensieve safariweekenden begon ik maandagochtend vol frisse moed weer in mijn groep 5 op de Emmausschool. Ik schreef op het bord de planning van die dag en schreef bij 2 vakken toets erachter. De kinderen kwamen om 08.45 vrolijk binnen, maar een aantal gezichten veranderden toen zij het woordje toets tot 2 keer toe zagen staan. Jufffff, ik wil geen 2 toetsen.
Direct begon ik deze opmerking aan Broedplaats te koppelen. Wat kunnen we hier mee als leerkrachten? Wat is het effect op deze manier van toetsen op kinderen? WAT BEN IK NOU EIGENLIJK AAN HET DOEN??????
Deze vraag raast nog steeds door mijn gedachten en over deze vraag wil ik dan ook met mijn collega’s van de Broedplaats 2.0 in gesprek gaan.

Woensdag 27 september heb ik een lesbezoek bij Wilma, een docent op het Albeda. Ook aan haar en aan haar studenten wil ik deze vragen gaan stellen. Hoe doen zij dit op het MBO? Wat kan ik daarvan leren?
Tot slot ben ik benieuwd hoe Wilma haar enthousiasme overbrengt op haar studenten. Want wanneer ik in gesprek ben met Wilma, kan ik niet anders dan vrolijk en enthousiast zijn.

--

--