FOTOREPORTÁŽ: Chasidské Antverpy

Kateřina Farná
Bruselska sojka
Published in
3 min readApr 14, 2018

Přijela jsem do Antverp za současnou kulturou a vrátila se krapet zpátky v čase. Úplně náhodou jsem zabloudila do nejortodoxnější židovské čtvrti v Evropě (mezi Van den Nestlei a Plantin en Moretuslei), kde se v ulicích proháněli na kolech chlapci s pejzy, v dešti si urostlý vousatý muž chránil svůj vysoký klobouk igelitem a matky celé v černém vozily kočárky.

V druhém největším belgickém městě žije kolem sedmi tisíc chasidských Židů. Vedle New Yorku je to druhé nejvýznamnější místo na světě (mimo Izrael), kde se mluví jazykem jidiš. Několikrát jsem se pak do Antverp vrátila a vždycky jsem měla štěstí udělat do sbírky další fotografii.

Židovská čtvrť přitom požívá zvláštních výsad. A aby mi tohle město ukázalo všechny své barvy, kromě ultraortodoxních chasidů kolem mě defilovaly černošky v křiklavých hadřících, na nohách i v zimě nazuté plážové žabky, a hned za rohem mě pro změnu lákali arabští obchodníci na sladkou baklavu. Společenská pestrost podle všeho nepanuje jen v bruselských ulicích.

Diamantové město s jedním z největších přístavů v Evropě se stalo útočištěm Židů z celé východní Evropy. Přicházeli tam samostatně i ve skupinách už v minulých stoletích, poslední vlna přistěhovalectví v sedmdesátých a osmdesátých letech tam přivedla i spoustu Židů z někdejšího Sovětského svazu.

Ultraortodoxní chasidské hnutí vzniklo v 16. století a pro tuto dobu bylo typické i oblečení, které jeho vyznavači a vyznavačky v hojném počtu dodnes nosí. Svojí neměnností a autentičností, kterou si udržuje už dlouhá staletí, je antverpské židovské město evropským unikátem.

Antverpští Židé si nemusí dělat starosti s tím, jak v pátek nepracovat a v neděli naopak ano. Naprostá většina z nich je totiž zaměstnaná v židovských firmách, které ctí šabat, pracují v košer potravinách, vlastní své kavárny a restaurace, část z nich působí na diamantové burze. Židovské děti chodí do speciálních škol, kde se kromě nizozemštiny a dalších jazyků učí hebrejsky nebo jidiš.

A jen pro zajímavost - v Belgii se celkový počet židovského obyvatelstva odhaduje na 35 tisíc.

--

--