En ekte politiker? Jeg? Nei takk

Svein Mork Dahl
Bulletinen
Published in
2 min readJun 25, 2022

I forbindelse med at vi var innom Bystyresalen Arendal forrige torsdag med bakervarer fra Ukrainsk kafe ble det også en del snakk i korridorene i pausen.

Svein og den ukrainske humlen Volodymyr.

Jeg overhørte et av bystyremedlemmene fortelle ukraineren jeg hadde med meg at jeg jo egentlig ville være en ekte politiker, sånn som han. Altså underforstått at jeg ikke er en ekte politiker fordi jeg ikke sitter i bystyret, kun leder en kommunal nemd valgt av bystyret.

Jeg vil bare få lov til å si at jeg absolutt ikke vil bli en ekte politiker, og jeg har ingen planer om å komme inn i bystyret i Arendal. At jeg stilte på 18. plass på listen ved sist valg, og tilbringer mye tid på reise i utlandet burde jo være et hint om at jeg har begrenset med ambisjoner om det.

En av grunnene til at jeg er effektiv er jo nettopp at jeg ikke trenger å diskutere meg ihjel før jeg til slutt må gi meg med et halvdårlig kompromiss ingen egentlig vil ha. Først i partigruppen, deretter bystyrekomiteen, også endelig i bystyret et halvt år senere, etter at alt som var bra i forslaget er blitt forhandlet bort.

Da jeg kom hjem etter to måneder i #Ukraina fantes det ikke et kommunalt tilbud for de flyktningene som var ankommet, og det bodde ukrainske flyktninger i Arendal som ikke hadde vært i kontakt med kommunen etter å ha vært i byen godt over en måned.

Demokratiske prosesser og ekte politikere er viktige, men det er ikke effektivt i krisesituasjoner.

Vi fikk gjort mer i løpet av de neste ukene i april enn Arendal Bystyre hadde fått til siden februar. Jeg er kanskje ikke en ekte politiker, men vi fikk jobben gjort.

#FolketsTjener

Innsatsen fra de frivillige som har bidratt har heller ikke belastet et slunkent kommunebudsjett med en krone i møtegodtgjørelser heller.

Refugees Welcome Aust-Agder Kirkens Bymisjon Arendal Arendal Røde Kors Arendal Innvandrerråd Arendal bibliotek

--

--

Svein Mork Dahl
Bulletinen

I‘m a traveller. Digital nomad. Norwegian born, but cosmopolitan at heart. Lawyer, spindoctor and political whiz kid. 😂🏊🐕⛵✈️👻💃🏖️🌍🦄🏴‍☠️🇧🇻🇺🇳🏴