Folkets Tjener #Ukraina

Svein Mork Dahl
Bulletinen
Published in
3 min readAug 27, 2022

Vipps #762070 • FOLKETS TJENER

Jeg jobber både i Ukraina og i Øst-Afrika, og ser kun at ting kommer til å bli verre fremover. Sult i store deler av Nord og Øst-Afrika, sosial uro og økende flyktningestrømmer, det går definitivt feil vei i Afghanistan, men vi kommer ikke bort ifra at det er situasjonen i Ukraina som sitter med nøkkelen til den sultkatastrofen vi ser i horisonten.

spleis.no/folketstjener

Etter å ha tilbragt totalt 4 måneder i Polen og #Ukraina i år har jeg sett hvordan manglende giverglede og krigs-tretthet har begrenset hvor mye penger som kommer inn etterhvert som folk både føler de allerede har bidratt, men også må fokusere på egne utfordringer som skyhøye strømpriser og stigende renter og inflasjon grunnet krigen.

Vi som frivillig har oppholdt oss på bakken i Ukraina har de samme utfordringene og har også tømt våre egne sparekontoer, men det betyr ikke at vi ikke ihvertfall er nødt til å prøve å skaffe midler til å skaffe midler til å holde det humanitære arbeidet i gang.

Det er kommet inn enorme midler til å holde krigsmaskineriet i gang, og det er også bidratt med hundrevis av millioner til de store humanitære organisasjonene for å håndtere flyktningekrisen i landene rundt Ukraina, mens man tildels har oversett den innsatsen som blir gjort av frivillige ukrainere og nordmenn på bakken i Ukraina.

For øyeblikket er min tid på bakken i Ukraina over etter at kroppen har sagt at nok er nok, men i samarbeid med ukrainere og organisasjoner på bakken i Ukraina har jeg sagt at jeg vil bruke tiden på å forsøke å få på plass penger til å videreføre det arbeidet vi satte i gang i slutten av februar og begynnelsen av mars.

Folkets Tjener ble registrert som en NGO — frivillig organisasjon i Norge etter samtaler med Слуга народу, Servant of the People , Zelenskyjs parti i vestlige deler av Ukraina. Primært for å forhindre et eventuelt misbruk av navnet i Norge, men jeg håper det kan bil et viktig verktøy for å sikre det ukrainske folk humanitær bistand fremover.

Vi regner med en ny bølge av ukrainske flyktninger utover høsten, og vi ser at de som kommer nå kommer ut av krigssonene, og vil kreve mer ressurser enn de som kom tidlig i krigen. Barna har sluttet å smile og le, og vi vet at det blir tøffere for alle med en kald vinter, Håpet er at vi kan bygge opp en buffer fremover mot vinteren for å sikre at det finnes midler til å sikre at de kan bli ivaretatt på en verdig måte på veien til frihet og sikkerhet i Europa.

Du og jeg kan ikke stoppe krigen, vi kan bare gjøre vårt beste for å minimere de menneskelige lidelsene for det ukrainske folk.

For at den skal lykkes trenger jeg litt hjelp av deg. Kan du hjelpe meg å dele innsamlingen? Om du ikke kan bidra kan du kanskje dele og like?

#Medmenneske

--

--

Svein Mork Dahl
Bulletinen

I‘m a traveller. Digital nomad. Norwegian born, but cosmopolitan at heart. Lawyer, spindoctor and political whiz kid. 😂🏊🐕⛵✈️👻💃🏖️🌍🦄🏴‍☠️🇧🇻🇺🇳🏴