Gıda üretim izni almak

Gıda üretim izni alabilmek için resmi gazete, mevzuatlar, tebliğler arasında kaybolmuşken biraz da gayrı resmi kaynak bulayım dedim ve işimi göreceğine inandığım bir kaynak ile karşılaştım.

Elif Dedeoğlu kurabiye yapıyor; elifinkurabiyeleri.com’da bir blog da hazırlamış. Kurabiyeleri şahane gözüküyor, o kadar şahane ki bu kurabiyeleri yemeye kıyamam. Gereğinden fazla şirin, şeker kurabiye arasından bu yazı içine koyacak bir tane resmi zor buldum. Malum, teknik bir blog burası, o kadar şirinliği kaldıramaz.

Elif Hanım ilk adımdan gıda üretim iznine kadar başından geçenleri detaylı bir şekilde anlatmış fakat verdiği bu bilgiler blog girdileri arasında kaybolmuş, ya da ben sitesindeki haliyle çok rahat faydalanamadım. Elif Hanım’ın yazdıklarını kendim için derleyip toparladım. Bu bilgilerin doğruluğundan şu an için emin değilim fakat kesinlikle gerek resmi referanslara ulaşabilmek için gerekse de sürecin nasıl ilerlediğini, karşılaşılan problemleri görmek için son derece faydalı. Siteden hiç değiştirmeden alıntılıyorum:

lütfen yazdıklarımı son rehber olarak almayıp araştırmaya devam edin…bu konunun uzmanı olmadığıma göre mutlaka atladıklarım olacaktır

Buradan sonra yazdıklarımı blogun ilgili bölümündeki yazılardan ve yorumlardan derledim, ilgimi çekmeyen kısımları kısa geçtim.

Şirket açma

Bu konu çok genel olduğundan hem çoğu insanın bilgisi var, hem de Internet’te çok fazla bilgi var. Eksiklik olmasın, bahsetmiş olalım.

Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı yönetmeliği gereğince evde gıda üretimi yapıp satmak yasak. Önce bir dükkan/atölye tutmak sonra da belediyeden ruhsat almak ve son olarak da gıda üretim izni almak gerekiyor.

İmza beyannamesi, ikametgah senedi, tapu gibi birkaç evrak ve dilekçe ile vergi dairesine başvurup işletme defteri tasdik ettiriliyor ve memur yoklama için adrese geliyor. Ardından vergi levhası tasdiklettirip fatura bastırabilirsiniz. Elif hanım fatura hariç 100TL civarı harcamış. Çevrim-içi vergi beyanı yapmak için muhasebeciye ihtiyacınız olduğunu belirttikten sonra ilgilenenleri not defterime yönlendirelim.

Üretim Ruhsatı

Alıntılarla başlayayım:

belediyenin söylediği ya ustalık belgesi olacak ya da ticaret odası üyeliği. Kayıtlı olduğum için sizin ustalık belgesi almanıza gerek yok dediler

Ayrı 3 bölüm olacak (belediye gerekli kılıyor). Mutfak ayrı, tezgahı duvarı silinebilir malzeme… Üretim bölümü ayrı olacak orada da duvar seramik gibi silinebilir malzeme. Bir de zorunlu soyunma odası (paravanla yırttım neyse küçük atölye diye) Evde gıda üretene izin yok! Atölye olmalı, dükkan formatında. Mutfağı ve üretim bölümü ayrı olmalı, soyunma odası olmalı vb kriterleri mevcut

Atölye işi ise gıda üretim izniyle ilgili, maliye bakmaz nerede çalıştığınıza: Benim ticari adresim (maliye için) hala ev adresim gözüküyor. Tarım Köyişleri bakanlığına sizin hakkınızda şikayet gelirse yakalanırsınız.

tecrubeyle sabittir, ustalik belgesine ihtiyac yok. el işi urun oldugu icin internette okuyacaginiz bir cok sey de size uymayacak

Sirket kurabilirsiniz evinizde ama atolye degil. apartmanda oturan butun dairelerin noter onayli tasdik vermesi gerekiyor yapacaginiz ise. Bir kisi problem cikarsa yapamazsiniz

sgk li bir eleman calistirma zorunlulugu var. Ben kendim sgk li oldugum halde kabul edilmedi. Birini ise aldim 2 haftalik. Giris yapildi 2 hafta sonra ayrilmis oldu, ticaret odasi exper gorur gormez kapattim eleman isini… SGK bir yana asgari ucretten gelir vergisi (elemanin adina siz yaparsiniz)vb oduyorsunuz

Atasehir belediyesi belediyesi, evde uretimin hic bir sekilde mumkun olmadigini soyledi, mustakil ev olmadikca. Belediyeye telefon acip isyeri ruhsat bolumunu isteyip danisabilirsiniz

Anladığım kadarı ile bu noktada atölyeyi kaydettirip orası için de ticaret sicil belgesi gerekiyor.

Ruhsat için gereken belgeler haşere ilaçlama sözleşmesi, sağlık raporları (portör muayenesi ve ciğer), dükkanın fotoğrafları ve krokisi, şirket belgeleri, ticaret sicil belgeleri (merkez + şube olarak dükkan).

Burada Elif Hanım tabela vergisi gibi konulardan da bahsetmiş.

Üretim İzni

Ruhsat aldıktan sonra üretim iznine başvurabiliyorsunuz. Son alıntı:

Tarım İlçe Müdürlüğü’ne gidip üretim izni başvurumu yaptım. Ben daha bekliyorum ki gelecekler, denetleyecekler, makineler, fırın, tartı, robot o bu… çünkü bir expertiz raporu aldım Ticaret Odası experinden; exper geldi atölyeye üretim kapasitesini belirledi ve bir rapor yazdı. O evrak yeterliymiş meğer. Tarım Köyişlerinde 350TL ödeme yaptım; Ticaret Odası’na da 147TL vermiştim….bunları yazıyorum, çok sık soruluyor ve ben unutmuş oluyorum çünkü. dediler ki, bir daha denetim yokmuş, kimse gelmeyecekmiş, bildiğiniz almışım üretim iznini de.

Hayırlı olsun Elif Hanım. Ve teşekkürler!

Not: Şu dosya bir yerlerde dursun, elbet okurum bir ara.

--

--