MVC Projesi Oluşturalım ✨

Derya Polat
Bursa Bilişim Topluluğu
3 min readMay 24, 2024

Proje oluşturmaya geçmeden önce Asp.NET MVC ve Asp.NET Core MVC’ yi biraz daha ayrıntılı tanıyalım;

Asp.NET MVC: Web uygulamaları geliştirmek için bir çatıdır. Bu çatı, uygulamanın farklı bölümlerini organize etmek ve kod tabanını daha yönetilebilir hale getirmek için tasarlanmıştır. Geliştiricilere, iş mantığını, kullanıcı ara yüzünü ve kullanıcı etkileşimlerini ayrı bileşenler halinde yönetme esnekliği sunar. Bu modüler yapı, uygulamaların daha kolay bakımını, geliştirilmesini ve genişletilmesini sağlar.

Asp.NET Core MVC: Microsoft’un .NET Core platformu üzerinde geliştirdiği, modern ve esnek bir web uygulama çatısıdır. Bu çatı, Model-View-Controller (MVC) mimarisini temel alarak, uygulamanın iş mantığını, kullanıcı ara yüzünü ve kullanıcı etkileşimlerini ayrı bileşenler olarak düzenler. ASP.NET Core MVC, çeşitli platformlarda çalışabilir olmasıyla ön plana çıkar; bu da geliştiricilere, Linux, macOS ve Windows gibi farklı işletim sistemlerinde uygulama geliştirme esnekliği sağlar. Ayrıca ölçeklenebilirlik, performans ve modern web standartlarına uyum gibi avantajlar sunar. Bu sayede geliştiricilerin hızlı, güvenilir ve güçlü web uygulamaları oluşturmasını sağlar.

Tanımı yapılan iki framework’ün aşağıdaki tabloda kıyaslaması verilmiştir.

Tablo: Asp.NET MVC ve Asp.NET Core MVC

İki framework’ün kıyaslamasını da yaptıktan sonra öncelikli olarak Asp.NET MVC ile bir proje oluşturarak başlayalım.

🌟Adım 1: Visual Studio’yu açıp “Create a new project” diyoruz.

🌟Adım 2: Açılan ekranda “ASP.NET Web Application (.NET Framework)”ü seçiyoruz.

🌟Adım 3: Projemizin adını, kaydedileceği lokasyonu, içinde bulunacağı solution’un adını ve kullanacağımız .NET Framework versiyonunu seçiyoruz.

🌟Adım 4: Açılan ekranda MVC’yi seçiyoruz.

🌟🌟Adım 5: Artık bir Asp.NET MVC projemiz oluşturulmuş oldu.

🌟Adım 6: Solution Explorer içerisinde bulunan Controller klasörüne sağ tıklıyoruz. Add-> Controller diyoruz.

🌟Adım 7: Açılan ekranda “MVC Controller Empty”i seçiyoruz.

🌟Adım 8: Oluşturulacak Controller’a isim veriyoruz. “Add” diyerek devam ediyoruz.

🌟🌟Adım 9: İçinde default olarak yazılmış Index aksiyonu bulunan controller’ımız oluşturulmuş oluyor.

🌟Adım 10: Index üzerine sağ tıklayıp “Add View” diyoruz.

🌟Adım 11: “MVC View” seçeneğini seçiyoruz.

🌟Adım 12: Oluşturulacak view özelliklerini belirleyip “Add” diyoruz.

🌟🌟Adım 13: Index View’ımız oluşturulmuş oluyor.

🌟🌟🌟Adım 14: Local host içerisinde “Hello World”

Bu yazımda Asp.NET MVC framework’ü kullanarak bir projenin nasıl oluşturulacağından bahsettim. Bir sonraki yazımda ise proje oluşturulduğunda default olarak gelen klasörleri ve onların görevlerini anlatacağım. Özelliklerin girildiği ekranlarda hangi özelliğin hangi amaca hizmet ettiğine değineceğim.

Umarım faydalı olmuştur.

--

--