SAP DEVELOPER EDITION KURULUMU

Derya Polat
Bursa Bilişim Topluluğu
8 min readJan 16, 2024

ERP, “Kurumsal Kaynak Planlaması” olarak adlandırılır. Enterprise Resource Planning kelimelerinin kısaltmasıdır. Bir organizasyonun iş süreçlerinin entegre bir şekilde yönetilmesini amaçlayan bir yazılım sistemidir. ERP sistemleri şirket içerisinde farklı departmanlar arasındaki iletişimi kolaylaştırır, veri bütünlüğünü saplar ve karar verme süreçlerini optimize eder.

Yaygın olarak kullanılan bazı ERP sistemleri:

  1. SAP ERP: Almanya merkezli SAP, dünyanın en büyük ve en yaygın kullanılan ERP sağlayıcılarından biridir. SAP ERP, birçok endüstri için kapsamlı bir çözüm sunar.
  2. Oracle ERP Cloud: Oracle, finans, insan kaynakları, müşteri ilişkileri yönetimi ve daha birçok iş fonksiyonunu içeren bulut tabanlı bir ERP çözümü sunmaktadır.
  3. Microsoft Dynamics 365: Microsoft’un Dynamics 365 çözümü, finans, satış, müşteri hizmetleri, operasyonlar ve daha birçok iş sürecini kapsayan modüler bir ERP çözümüdür.
  4. Infor ERP: Infor, endüstriye özgü ERP çözümleri sunan bir başka büyük sağlayıcıdır. Üretim, perakende, sağlık, otomotiv gibi farklı sektörler için özel çözümler sunmaktadır.
  5. Epicor ERP: Epicor, özellikle üretim, perakende, dağıtım gibi sektörlere odaklanmış bir ERP çözümü sunmaktadır.
  6. Sage X3: Sage, finans, üretim, envanter yönetimi, satış gibi iş süreçlerini içeren bir ERP çözümü sağlamaktadır.
  7. Canias ERP: Canias ERP, geniş bir modüler yapı ile finans, üretim, satış, stok yönetimi gibi iş süreçlerini kapsayan bir Türk ERP çözümüdür.
  8. IFS (Industrial and Financial Systems): IFS, endüstriyel süreçlere odaklanan bir ERP sağlayıcısıdır ve birçok sektöre yönelik çözümler sunmaktadır.
  9. Netsis ERP: Netsis, muhasebe, finans, stok yönetimi gibi iş süreçlerini içeren bir Türk ERP çözümüdür.
  10. Uyumsoft ERP: Uyumsoft, finans, muhasebe, insan kaynakları ve diğer iş süreçlerini içeren bir Türk ERP çözümü sunmaktadır.
  11. Logo ERP: Logo, geniş bir ürün yelpazesi ile muhasebe, finans, üretim, satış gibi birçok modülü içeren bir Türk ERP çözümüdür.

SAP Nedir?

SAP, Alman yazılım şirketi SAP SE tarafından geliştirilen ve dünya genelinde yaygın olarak kullanılan bir kurumsal yazılım çözümüdür. İşletmelerin finans, muhasebe, insan kaynakları, satış, üretim, tedarik zinciri yönetimi gibi çeşitli iş süreçlerini entegre etmelerine olanak tanıyan modüler bir platform sunar. SAP, geniş ürün yelpazesi ve modüler yapısıyla, büyük ve küçük ölçekli işletmelerin karmaşık iş süreçlerini optimize etmelerine, verimliliği artırmalarına ve karar alma süreçlerini iyileştirmelerine yardımcı olur. HANA (High Performance Analytic Appliance) platformuyla in-memory veritabanı teknolojisini kullanarak hızlı ve etkili veri işleme kapasitesi sağlar, aynı zamanda güncel gelişmelere ayak uyduran yenilikçi çözümler sunar.

SAP Developer Edition Nedir?

SAP tarafından geliştiricilere yönelik olarak sunulan bir yazılım paketidir. Bu paket, SAP’nin ürün ve teknolojilerini denemek, öğrenmek ve geliştirmek isteyen yazılım geliştiricilerine yöneliktir. SAP Developer Edition, geliştiricilere gerçek bir SAP ortamında uygulama geliştirmelerini ve test etmelerini sağlayan bir platform sunar.

Windows İçin SAP Developer Edition Kurulumu

  • SAP Developer Edition kurulumu için öncelikle bir sanal bilgisayara ihtiyaç bulunmaktadır. “https://www.virtualbox.org/” web sitesine üzerinden Virtual Box kurulumu yapılabilir.
  • İndirilen Virtual Box’ın kurulumu tamamlandıktan sonra sanal bilgisayarda kullanılacak olan işletim sistemi indirilmelidir. “https://download.opensuse.org/distribution/leap/15.3/iso/” sitesi üzerinden “openSUSE-Leap-15.3–3-DVD-x86_64-Build38.1-Media.iso” versiyonu indirilmelidir.
  • Virtual Box açıldığında sağ üstte bulunan “Yeni” ikonuna tıklanıp, kullanılacak server isimlendirilmelidir. Bu kısımda istenilen isimlendirme yapılabilir. “ISO Kalıbı:” kısmına indirilmiş olan opensuse sürümü eklenmelidir ardından “İleri” denilerek işlem tamamlanmalıdır.
  • İşletim sistemi ekleme işlemi tamamlandıktan sonra server seçilip “Başlat” butonuna tıklanmalıdır. Karşımıza gelen ekranda “Installation” seçilerek indirme işlemine başlanmalıdır. İndirme işlemi bir süre otomatik olarak ilerleyecek dil bilgileri kısmında isteğe göre dil eklenip “Next” denilebilir.
  • “List of Online Repositories” kısmında da “Next” denilerek işleme devam edilir.
  • “System Role” ekranında “Desktop with GNOME” seçilmelidir.
  • “Suggested Partitioning” ekranında altta bulunan “Expert Partitioner”’den “Start with Existing Partitions” seçilmelidir. Açılan ekranda “Hard Disks” altında bulunan “sda” seçilmeli ve “Edit” denilmelidir. “Edit Device /dev/sda” ekranında “Operating System” butonu seçilmeli ve “Format device” “Ext4” olarak seçilmelidir.
  • “Clock and Time Zone” ekranında ülke seçimi yapılıp “Next” denilmelidir.
  • “Local User” ekranında kullanılmak istenen kullanıcı adı ve parola bilgileri girilmelidir. Not: Burada girilen parola ile developer edition kurulumu sırasında girilen parola aynı olmalıdır.
  • “Installation Setting” ekranında Firewall will be disabled, SSH service will be enabled olarak seçilip “Install” butonuna tıklanmalıdır.

Opensuse kurulumu tamamlandıktan sonra Virtual Box üzerinden Server başlatılıp terminal ekranı açılır. “sudo -i” komutu girilerek root’a geçiş yapılır. “ip addr” komutu girilerek “inet 10.0.2.15” görülmesi beklenir. Bu durumda bu aşamaya kadar başarıyla gelinmiş olunur.

  • Terminal ekranında “sudo -i” komutu ile root’a geçiş yapılır. “sudo nano /etc/hosts” komutu girilerek en alta “10.0.2.15 vhcalnplci vhcalnplci.dummy.nodomain” girilir, CTRL+ X ile kaydedilir.
  • Terminal ekranında “sudo -i” komutu ile root’a geçiş yapılır. “sudo nano /etc/hostname” komutu girilir. Açılan ekrana “vhcalnplci” yazılır ve CTRL+X ile kaydedilir.
  • https://developers.sap.com/trials-downloads.html” sitesi üzerinden “SAP NetWeaver AS ABAP Developer Edition 7.52 SP04” kısmında bulunan 12 dosya indirilir ve bir klasör içerisinde toplanır. Klasör içerisinde Part1’e sağ tıklanıp “buraya ayıkla” denilir.
  • Virtual Box açılır, Server seçilir ve “Ayarlar”’a tıklanır. Burada “Paylaşılan Klasörler” seçilir ve köşede bulunan “+” içeren ikona tıklanarak indirimiş dosyaların bulunduğu klasör eklenir.
  • Server başlatılır ve terminal ekranında root’a geçiş yapılır. “usermod -a -G vboxsf -kullanıcı adınız-” komutu girilir. Yapılan değişikliklerin kaydedilmesi için server yeniden başlatılır.
  • Terminal ekranı açılır, root’a geçiş yapılır. “cd/media” komutu girilir. Media klasörüne giriş yapıldıktan sonra “cd sf_packages” komutu girilerek indirilmiş olunan dosyaların bulunduğu klasöre geçiş yapılır. “chmod +x install.sh” komutu girilir. Ardından “./install.sh” komutu girilir. Lisans onayı için açılan dosya “Q” tuşu ile kapatılabilir. Şifre ekranında opensuse kurulumu için girilen şifrenin aynısı girilmelidir. Böylelikle indirme işlemi başlatılmış olunur.
  • Lisans kullanım süresi ile ilgili bir hata alınması durumunda, “Files” açılır ve indirilmiş olunan dosyaların bulunduğu “sf_packages” klasörü açılır ve “License” içerisinde bulunan “SYBASE_ASE_TestDrive” dosyasının içeriği kopyalanır. Terminal ekranında “sf_packages” klasörü içerisindeyken “sudo nano /sybase/NPL/SYSAM-2_0/licenses/SYBASE_ASE_TestDrive.lic” komutu girilir ve açılan ekrana kopyalanan metin yapıştırılır. CTRL+X ile kaydedilir.

Lisans ayarları yapıldıktan sonra ağ ayarlarının yapılabilmesi için aşağıdaki adımlar izlenir:

  • Ayarlar ekranı açılır, “Ağ” seçilir. “Bağdaştırıcı 1” kısmında “Gelişmiş” kısmı açılır. “Bağlantı Noktası Yönlendirme”ekranı açılır.
  • Bu ekranda “Ad” kısmına istenilen değer verilebilir, “Protokol”kısmına “TCP”, “Ana makine IP” kısmına “127.0.0.1”, “Ana makine Bağlantı Noktası” kısmına “3200”, “Misafir IP” kısmına 10.0.2.15”, “Misafir Bağlantı Noktası” kısmına “3200” yazılmalıdır.

Ağ ayarları kaydedildikten sonra Developer Edition için indirilen dosyaların bulunduğu klasöre gidilir.

  • Dosyaların bulunduğu klasör → client → SAPGUI4Windows → klasörde numalandırılmış dosya → BD_NW_7.0_Presentation… → PRES1 → GUI → WINDOWS → Win32 → SetupAll.exe’ye tıklanır. Böylelikle SAP LOGON ve SAP CLIENT uygulamaları indirilmiş olunur.
  • Virtual Box açılır, Server başlatılır, “su npladm” komutu girilir. Ardından “startsap all” komutu girilir.
  • SAP LOGON açılır, “Yeni Giriş” sekmesine tıklanır. Bağlantı Tipi: Kullanıcıya özgü uygulama sunucusu, Tanım: İsteğe göre tanımlanabilir, Uygulama sunucusu: 127.0.0.1, Birim numarası: 00, Sistem tn: NPL olarak girilip “Tamamla” butonuna tıklanır.
  • https://go.support.sap.com/minisap/#/minisap” sitesi üzerinden “NPL — SAP NetWeaver 7.x (Sybase ASE)” indilir.
  • SAP LOGON açılır, User kısmına “sap*” şifre kısmına “Down1oad” yazılır. Açılan ekranda slicense yazılır. Sol üstte bulunan “Lisans Ekle” ikonuna tıklanarak indirilmiş olan NPL isimli dosya eklenir ve kaydedilir.
  • SAP LOGON’a proje geliştirebilmek adına User: developer, Şifre: Down1oad olarak giriş yapılır. “se38” komutu girilir. Kullanılmak istenen program isimlendirilir ve “Create” butonuna tıklanır.
  • Açılan ekranda projenin “Title” ve “Type” bilgilerinin girilmesi zorunludur. Bunlar seçildikten “Local Object” veya oluşturulmuş olan bir “Package” yapısı seçilerek ABAP Editor açılır.

Uzun süren bir kurulum işleminin adım adım yapıldığı görseller aşağıda bulunmaktadır.

Adım 1
Adım 2
Adım 3
Adım 4
Adım 5
Adım 6
Adım 7
Adım 8
Adım 9
Adım 10
Adım 11
Adım 12
Adım 13
Adım 14
Adım 15
Adım 16
Adım 17
Adım 18
Adım 19
Adım 20
Adım 21
Adım 22
Adım 23
Adım 24
Adım 25
Adım 26
Adım 27
Adım 28
Adım 29
Adım 30
Adım 31
Adım 32
Adım 33
Adım 34
Adım 35
Adım 36
Adım 37
Adım 38
Adım 39
Adım 40
Adım 41
Adım 42
Adım 43
Adım 44
Adım 45
Adım 46
Adım 47
Adım 48
Adım 49
Adım 50

--

--