Amazon er det femte mest besøkte nettstedet i Europa

Kristoffer Aarskog
A Norwegian with internet
6 min readDec 3, 2018

--

Gjennom å undersøke de mest populære nettstedene i Europa har jeg funnet ut at Amazon i snitt er det femte mest besøkte nettstedet i Europa. Dette gjelder i de landene hvor de er etablert nasjonalt — og de er til og med svært populære i de landene hvor de ikke er etablert. Bør norske handelsbedrifter begynne å bekymre seg? Så absolutt!

Alle snakker om Amazon nå om dagen, men det er gjerne et lite nyansert bilde og som regel er det basert på posisjonen de har i USA — hvor de nå står for ca. 50% av all netthandel alene. Det som burde være enda mer interessant er deres posisjon i Europa. Det er dette perspektivet jeg mener er fraværende i norsk presse nå om dagen. Om vi skal prøve å forstå hvilken konsekvens et inntog av Amazon vil ha på Norge, eller Skandinavia, så trenger vi ikke se lenger enn til Storbritannia eller Tyskland for å forstå hvor sterke Amazon har blitt der.

For å finne ut mer om dette så har brukt to verktøy: det ene verktøyet er faktisk Amazon sitt eget, og det heter Alexa Topsites — en gratistjeneste som viser de 50 mest besøkte nettstedene kategorisert på f.eks. land. For å få et litt mer nyansert bilde så har jeg også brukt en betalingstjeneste som heter SEMrush. De rangerer listene sine på litt forskjellig grunnlag som du kan lese om her: SEMrush rank og Alexa Rank.

Det første jeg har gjort er å undersøke hva som er de mest populære nettstedene i et utvalg av europeiske land. Landene jeg har brukt i undersøkelsen er Norge 🇳🇴, Sverige 🇸🇪, Danmark 🇩🇰 og Finland 🇫🇮. I tillegg Tyskland 🇩🇪, Frankrike 🇫🇷, Storbritannia 🇬🇧, Nederland 🇳🇱, Spania 🇪🇸, Italia 🇮🇹, Polen 🇵🇱, Østerrike 🇦🇹, Sveits 🇨🇭 og Portugal 🇵🇹. Når jeg først var i gang så tok jeg ikke bare med Amazon sine rangeringer, men også en hel del andre populære tjenester og plattformer for å sette det hele i et bredere perspektiv.

Mine funn

Alexa Topsites og SEMrush definerer sine lister på litt forskjellige måter, men topplistene deres er likevel ganske like. Her ser dere rangering av 18 populære nettsteder i Europa og ranking er altså snittet for de 14 europeiske landene i undersøkelsen. Hele datagrunnlaget kan sees her.

Rangering av 18 populære nettsteder i Europa. Ranking er snittet for 14 europeiske land (se over). Amazon nasjonalt gjelder ikke amazon.com, men f.eks. amazon.de (Tyskland).

Det første man ser er at morselskapet til Google, Alphabet, har et regelrett balletak på hele “the world wide web” med de tre øverste plassene hos Alexa og tre av de seks øverste plassene hos SEMrush. Rett bak kommer altså de nasjonale nettbutikkene til Amazon og blander seg inn blant søkegigantene og de sosiale nettverkene.

Her er en tidslinje for etablering av Amazon i Europa. Bildet er hentet fra Ecommercenews.eu.

De europeiske landene som har egne nasjonale nettbutikker fra Amazon er Storbritannia 🇬🇧, Tyskland 🇩🇪, Frankrike 🇫🇷, Italia 🇮🇹 og Spania 🇪🇸. Det er interessant, og en tankevekker, at disse nettstedene har klatret inn på topp fem-listen over de mest populære nettstedene i de respektive land. Hva dette har betydd for handelen i disse landene har jeg ikke undersøkt, men jeg antar at mange bransjer har fått kjenne på konsekvensen av dette.

Også attraktivt for nabolandene

Selv om det bare er Storbritannia 🇬🇧, Tyskland 🇩🇪, Frankrike 🇫🇷, Italia 🇮🇹 og Spania 🇪🇸 som har egne nasjonale nettbutikker fra Amazon så viser undersøkelsen at deres naboland også er aktive. Nederland 🇳🇱 har amazon.nl, men her selges det bare e-bøker. De bruker heller amazon.de (148. plass), amazon.co.uk (256. plass) og amazon.fr (600. plass), men er også glad i Aliexpress (14. plass).

I Østerrike 🇦🇹 er amazon.de det 6. mest populære nettstedet og i Sveits 🇨🇭 er amazon.de det 25. mest populære nettstedet (amazon.fr på 540. plass og amazon.co.uk på 944. plass). Ikke så veldig overraskende med tanke på at den snakkes tysk i alle disse landene og de logistiske utfordringene ikke er spesielt vanskelige og avstanden til Tyskland ikke er stor.

Hva leser jeg ut av dette?

Det første som slår meg når jeg ser disse tallene er at Amazon raskt får en veldig sterk posisjon i de landene hvor de har etablert nasjonale nettbutikker. At de faktisk ligger inne på topp fem i snitt er også veldig overraskende, særlig når man ser hvilke andre aktører som er på den samme listen.

Når jeg leser spekulasjonene om at Amazon vurderer etablering i Sverige 🇸🇪 så virker det som at den gjengse oppfatning er at dette får svenskene bekymre seg over først. Vi skal nok bli klare før de bestemmer seg for å innta det norske markedet. Jeg tror likevel at med en gang Amazon kommer inn i Sverige så vil dette påvirke hele Skandinavia. Språket og kulturen er veldig lik og for meg virker det som at Sverige er det naturlige midtpunktet for logistikkeksperten Amazon. Kommer Amazon til Sverige så kommer de altså samtidig til Norge, og vi må derfor ta dette på alvor allerede nå. I alle fall de handelsbedriftene som opererer i samme bransjen som Amazon; altså bøker, elektronikk, musikk, spill, klær, hage, kjæledyr, dagligvarer, bilrekvisita osv. osv. Det er vel kanskje enklere å ramse opp de bransjene hvor de ikke er tilstede.

Som kunde tror eg at det vil være bra å få inn Amazon i Skandinavia. Det vil nok bety billigere produkter, et større utvalg, raskere levering og til og med gratis levering (for Prime-medlemmer i utvalgte byer). Selv om jeg ønsker meg alt dette så heier jeg ikke på Amazon. Jeg ønsker ikke at de skal bli enda større og få enda større makt enn det de allerede har, men hvem her hjemme har nok kraft til å ta opp kampen? Komplett har nettopp lagt ned sin satsing på markedsplass og ingen andre initiativer ser ut til å bære frukter. Det ser ikke ut som at det er et norsk initiativ som vil være utfordreren.

Så jeg heier på Norge og håper vi klarer å få på plass en verdig konkurrent til dette amerikanske tankskipet som på et eller annet tidspunkt vil komme også til Skandinavia.

Er du enig eller uenig? Har du andre synspunkt eller konklusjoner? Legg gjerne igjen en kommentar.

Om Amazon

Om undersøkelsen

  1. Undersøkelsen er basert på tall fra Alexa Topsites og SEMrush Rank og tallene ble hentet ut i perioden fra 28. november 2018 til 3. desember 2018.
  2. For Alexa Topsites har jeg bare hatt tilgang til de 50 mest populære nettstedene. Om et nettsted er rangert over dette så har rankingen blitt blank i min undersøkelse og blir dermed ikke tatt med når man regner ut snittet. Dette kan potensielt forringe resultatet noe.
  3. For SEMrush Rank så har jeg bare tilgang til topp 10-listen fra Portugal og Østerrike, siden denne dataen av en eller annen grunn ikke var tilgjengelig i den databasen jeg hadde tilgang til.
  4. Selv om Nederland har en nasjonal Amazon nettbutikk (amazon.nl) så er ikke denne tatt med i utregningene siden de bare selger e-bøker. Amazon.nl er akkurat nå rangert helt nede på 753. plass, mens amazon.de er rangert på 148. plass, amazon.co.uk på 256. plass og amazon.fr på 600. plass.
  5. Tilgang til hele undersøkelsen, med mitt datagrunnlag, kan du finne ved å se på Google-dokumentet jeg har opprettet.

--

--

Kristoffer Aarskog
A Norwegian with internet

I’m Norwegian with access to internet and endless possibilities.