Facebook-annonsering for nettbutikker — 4 vanlige feil og slik unngår du dem

Janet Usken
Butikkeier.no
Published in
3 min readJan 4, 2018
Kom i gang med effektiv annonsering på Facebook i dag.

Sjekk om du gjør noen av disse feilene. Se hva du bør gjøre og kom i gang med effektiv annonsering på Facebook nå.

1. Publikummet er for “generelt”, typisk basert på alder og kjønn

Snevre inn publikummet ditt, legg til interesser.

Konkret eksempel: Du fremmer en post på Facebook til alle kvinner i Norge mellom 24 og 55 år.

Merk: Det finnes “alltid” unntak fra regelen. Eksempelvis hvis man selger rimelige produkter/små produkter, da kan det være mulig og forholdsvis enkelt å få salg fra en Facebook-annonse basert på et publikum ut fra kjønn, alder og evt. optimalisert for konvertering.

Dette bør du heller gjøre hvis du vil nå nye kunder på denne måten:

Legg til 2 interesser, i tillegg til alder, kjønn og evt. bosted.

Enda mer salg til lavere kost vil mange nettbutikker få om de bruker epostlisten sin på Facebook, og tester ulike varianter av speilpublikum.

2. Ikke satt opp Facebook-pixel

Annonser til de som kjenner deg.

Hvis du ikke har installert Facebook-pixelen går du glipp av muligheten til å annonsere til det publikummet som det er størst mulighet for vil konvertere raskere og til en lavere pris.

Dette er fordi at de som kjenner deg, som allerede har vært inne i nettbutikken din er et mer relevant publikum som ofte vil konvertere raskere og til en lavere pris enn når du målretter mot interesser.

3. Du glemmer å automatisk generere annonse for innholdet i handlekurven til kunder som har begynt å handle men ikke fullført handelen.

Sett opp eventer med Facebook-pixelen nå.

For å kunne vise meg innholdet i handlekurven min som jeg har forlatt i nettbutikken din må du ha satt opp eventer med Facebook-pixelen. Det MÅ du gjøre for å virkelig kunne annonsere effektivt på Facebook.

En annen typisk feil er å annonsere et produkt til meg som jeg nettopp har kjøpt. Hvorfor annonsere til meg støvlene jeg nettopp kikket på etter jeg har kjøpt de? Det blir jo det samme som å kaste penger ut vinduet.

Å annonsere innholdet i handlekurven min som jeg har forlatt uten å fullføre handelen) til meg er for de mange nettbutikker en av kampanjene de tjener mest på!

Pass på å unngå disse vanlige fellene slik at du får høyere konverteringsrate i kassen.

Unngå disse feilene i kassen på nettbutikken din.

4. Du måler ikke effekten av annonsene dine

Mål ROI på Facebook-annonsene dine.

Mål hvor mye salg kampanjen/annonsene gir deg på Facebook og i Google Analytics. Mål ROI (return on investment), <- Forteller deg hvor mye du får igjen for de dyrebare annonsekronene dine.

Eksempel: Daglig bruker du 1000 kroner på annonser på Facebook men du får ikke salg. Da bør du selvsagt arbeide med annonsene, publikummet evt. stoppe annonsene.

Ta gjerne kontakt om du skulle trenge hjelp til oppsett av Facebook-pixel med eventer eller for å komme i gang med effektiv annonsering på Facebook.

Kom i kontakt med oss her.

--

--