Dajan Javorac, Mania: Takmičimo se sa svijetom!

Talas
Talas
Published in
3 min readAug 13, 2017

Banjalučka marketinška agencija Mania postoji tek nešto više od dvije godine, a za 18 mjeseci uspjela je zaposliti čak 18 ljudi.

Sa Dajanom Javorcem, režiserom, kreativnim direktorom i jednim od osnivača ove firme razgovarali smo o njihovim počecima, o preduzetništvu, o plivanju u septičkim jamama, o njegovoj posjeti Holivudu, o tome kako je puno lakše voditi firmu kada nisi egoistično đubre i o mnogo čemu drugom.

Donosimo vam neke od najinteresantnijih isječaka iz opširnog intervjua za Talas #4…

“Ja sam znao da ću osnovati Maniju onog trenutka kada sam upisao Akademiju umjetnosti, a možda i malo prije. Tada sam imao 21 godinu. I baš sam znao šta hoću da budem. Tad sam sebi postavio pitanje šta sve moram da znam da bih mogao uspješno da vodim jednu firmu. I onda sam odlučio da naučim to sve…”

“Moj stari, kad je pokretao firmu, uzeo je hipoteku na stan i poslao pare u Kinu nekom Kinezu. I mi nismo znali hoće li pare doći tamo ili ne. Tad su bile poplave u Kini. Sjećam se da nam je u jednom trenutku stigao mail od njih koji kaže: ‘Poplavljena nam je fabrika i dostava će kasniti tri i po mjeseca’. A ti si u situaciji gdje malo fali da ti banka uzme stan.

Tata je preuzeo ogroman rizik da bi kupio prvi kontejner. Kad sam vidio da on ima hrabrosti da tako nešto uradi, a ima djecu, ima stan koji mora staviti pod hipoteku — šta mi mladi imamo da izgubimo?! Stvarno, šta ja imam da izgubim ako rizikujem da pokrenem firmu? Nemam djecu, nisam oženjen. Kod nas je većina ljudi u fazonu, mlad sam, daj da se što prije zaposlim, da što prije krenem zarađivati i tako se učahure. A to je jedini period kad možeš rizikovati… “

“Svaka firma mora imati važnije razloge za postojanje osim profita. Mi vjerujemo da se može živjeti u Banjaluci i u BiH. Svi smo imali priliku da odemo negdje, ali nismo. Odlučili smo da napravimo firmu gdje će mladi dokazivati sebi i bližnjima da mogu postati ono što su vjerovali da žele da budu u životu…”

Kod nas u firmi niko nije završio fakultet, što ne znači da neće. Istina, Danijelu fali pola ispita, ja sam apsolvent sa super prosjekom, čak sam dobio nagradu od rektora za doprinos ugledu Univerziteta. Zaista sam davao svoj maksimum na fakultetu, ali mi je u jednom trenutku samo Mania bila na umu i napustio sam ga. I tako je slučaj sa većinom…”

“Nama je bilo jako važno da da uzmemo Red kameru. To je kamera kojom je sniman Hobit, Marsovac, Igra prestola. Ukratko, to je kamera koja nas stavlja na svjetsku mapu kad su u pitanju tehničke mogućnosti. Mi zapravo hoćemo da se takmičimo sa svijetom, a ne sa Banjalukom…

Cilj Manije je da u narednih 16 mjeseci vi idete u kino gledati naše autorske stvari, dugometražne filmove. Mi stvarno imamo dosta autorskih projekata. Cilj Manije je da brendira svoje ljude i da svi budu autorski orjentisani pojedinci. Cilj je da fotograf radi svoje izložbe, da programer radi svoje lične stvari, itd… “

Sa Dajanom Javorcem razgovarali su Srđan Ivanković, Aleksandra Crnobrnja Ivanković i Boris Maksimović.

Cijeli intervju pročitajte u Talasu #4, koji možete kupiti u knjižari Kultura Banja Luka ili naručiti putem naše internet knjižare www.imprimatur.in/knjizara.html.

--

--