Spindeln i civic tech-nätet

Digidem Lab
Civic Tech Sweden
Published in
2 min readMay 28, 2020
Pernilla Näsfors Östmar, ny projektledare på Civic Tech Sweden. Foto: Hannah Lina Mazetti (CC BY 4.0)

Pernilla Näsfors Östmar har en bakgrund på bland annat Världsbanken och Sida där hon arbetat med projekt inom biståndstransperens. Nu är hon nyrekryterad projektledare för nätverket Civic Tech Sweden.

Välkommen! Hur känns det?
— Jättekul! Det var en surrealistisk känsla att se jobbannonsen och känna att ”det är ju mig de skriver om!” Det kändes väldigt naturligt att söka jobbet. Det är förstås bra att få chansen att jobba med något som man hade gjort ändå. Civic tech har varit så för mig — där jag lagt mycket ideell tid.

Vad är det du ska göra?
– Jag ska bygga upp ett community kring civic tech-aktörer i Sverige, vilket passar mig väldigt bra. Jag brukar kalla mig för ”connector” — jag är bra på att koppla ihop personer som kan samarbeta. Jag ser det lite som att vi kommer att vara en mix mellan en branschorganisation och startup-hub.

Kommer det att arrangeras fysiska träffas också?
– Ja när det blir möjligt ska vi dra igång olika Civic Tech Labs, det vill säga fysiska träffar där man möts och diskuterar frågor som är viktiga för alla och delar med sig av erfarenheter. Det är alltså inga typiska hackathon där man tävlar och jobbar på tillfälliga små projekt. Vi försöker ha en mer långsiktig horisont. Det ska finnas möjlighet att delta både från ideellt och professionellt håll.

Har du någon vision för nätverket?
— När man jobbar med teknik för samhällsnytta så har man ett gemensamt mål om ett bättre samhälle, och därför tänker jag att aktörerna i ett sånt här nätverk inte kommer att behöva se varandra som konkurrenter. Visionen är att det ska kännas lite som en stor familj där vi hjälper varandra framåt! Det handlar mycket om öppenhet sinsemellan.

Hur är status för civic tech-frågorna i Sverige idag?
— Det är väl ”up and coming”. Det har gått lite i vågor. För ett par år sedan när jag jobbade mycket med öppna data, var det ganska hett. Men sedan har det kommit i skymundan. Nu i sviterna av corona har det blivit ett väldigt uppsving för digitala tjänster i kontakt med myndigheter, och för digital delaktighet och tillgänglighet. Att Vinnova väljer att stötta den här sektorn är också ett tecken på att området är på g. Det går för övrigt fortfarande att söka pengar i den första utlysningen för det här området därifrån.

Har du något favorit civic tech-projekt eller område?
– Då måste jag nog säga samåkningsrörelsen Skjutsgruppen, där jag varit engagerad tidigare. Det är ett bra sätt att samverka mellan medborgare i kombination med kollektivtrafiken.

--

--