Hacktoberfest ve Açık Kaynak Kodlu Yazılım Geliştirme

Özgün Bal
Codefiction
Published in
3 min readNov 6, 2017

Öncelikle, bunun Medium’daki ilk yazım olmasının sonucu olarak ufak tefek göz tırmalayan noktalar olabilir. Yazdıkça elimin ısınacağını umuyorum.

Yeni biten ekim ayı boyunca Hacktoberfest adı altında açık kaynak kodlu projelere dahil olmayı teşvik eden bir etkinlik gerçekleşti. Digital Ocean’ın sponsoru olduğu bu etkinlik Github üzerindeki açık kaynak kodlu projelere pull request(PR) göndermeyi içeriyordu. Yazılımcıları bu işin içine çekmek için de ufak ve sevimli bir havuç da gösterdiler. Spam olmayan herhangi 4 pull request gerçekleştirdiğinizde, Digital Ocean’ın size Hacktoberfest yazan bir t-shirt ve çıkartmalar göndermesini içeriyordu. Benim fikrimce gayet basit ve güzel bir etkinlik. Havuca kananlar için iyi bir etkileşim oldu.

İşin beni ilgilendiren kısmını anlatmam daha doğru olur aslında. Yoksa bitmiş bir etkinliği size övmekle elde edebileceğim bir şey yok. Ekim ayının sonuna doğru, 28 Ekim’de bu etkinlikten haberim oldu. Cumartesi olduğundan ve uğraşacak vaktim olduğundan Github üzerinde proje arayışına çıktım. Pek çok proje Hacktoberfest etiketi bulunan görevlerle(issue) doluydu. Böylece 4 PR’lık macera başlamış oldu.

1. Zaten yapılmış PR’ım varmış!

Ekim ayı içerisinde kalan hali hazırda bir PR’ım varmış. Onun da içeriğinden bahsedeyim. Truffle framework’ü ile DApp (decentralized application) geliştirme üzerine öğretici alıştırmalar yapıyordum. Örnek kodun düzgün çalışmasını engelleyen ufak bir hata vardı. Onu düzeltip göndermiştim. (Şu an PR hala açık.)

2. Kodsuz Katkı 1

Yalan söylemeyeyim, çok kapsamlı olmayan ufak katkı sağlayabileceğim projeler aradığımdan teknik yeterliliğin düşük olmasını gözettim. Bulduğum bu proje, bir çok dilde isimlerin ve diğer dillerdeki muadil çevirilerinin bulunduğu bir veritabanı oluşturmaya yönelikti. Ben de 2 isim için Türkçe çeviri ekleyerek çorbalarına kendi tuzumu attım.

3. Kodsuz Katkı 2

Tam benlik bir proje daha yakaladım. Animelerin açılış, kapanış ve soundtrack müzikleri için bir oynatıcı. Benim katkım yine veri tarafından oldu. Baktım oynatılan müziklerin listesine ve en sevdiğim anime One Piece’in eksik olduğunu gördüm. Katkıda bulunmak için gereksinimleri inceledim(CONTRIBUTING.md). Yaptığım, JSON dosyasına 2 adet nesne eklemekten ibaretti. Dikkat etmem gerekenler ise oynatılacak MP3 linklerinin kalitesi ve arkaplanda gözükmesi için konulan resmin çözünürlüğüydü. Bunların da şartlara uyduğundan emin olduktan sonra PR’ı gönderdim. Bu katkımın projeyle birleştirilmesi(merge) sonucu güzel bir tepki de aldım: Projenin yürütücüsü o sırada One Piece animesini izlemekteymiş. Güzel bir tesadüf oldu.

https://ongaku.js.org/

4. Eğitici-Öğretici Proje

Gelelim beni en çok doyuran projeye. Öncelikle bu projeyi zaten, yeni gelenlerin öğrenebilmesi için tasarlamışlar. Görevler güzel açıklanmış ve bir görevin diğer görevlere bağımlılığı varsa açıkça belirtilmiş. Proje içeriği LAN üzerinde çalışan bir Netflix kopyasını Full Stack bir uygulama olarak hayata geçirmek. Projedeki görevler Frontend ve Backend olarak ikiye ayrılmış. Backend bilgim daha eksik olduğundan tabii ki de oraya katkı yaptım. Amaç öğrenmek sonuçta. Proje yürütücüsünün geri bildirimi de anlaşılır ve mantıklıydı. Ve ben bu projede tek PR ile yetinmedim. Backend’i kodlamaya yavaş yavaş devam ediyorum. Aldığım geri dönüşlerin ve öğrendiklerimin bir noktada işe yaracağını düşünüyorum.

Özetle, kod yazın, PR yapın, açık kaynak koda can verin. Beni gaza getiren Hacktoberfest oldu ama siz de bu motivasyonu belki bu yazıda bulursunuz.

Not: Ey Digital Ocean! Burayı okuyorsan, t-shirt’ümü bekliyorum :)

--

--