React Europe 2019’un Ardından

Özgün Bal
Codefiction
Published in
3 min readJul 15, 2019

Okumaya üşenenler için çıkan kısmın özeti (diğer bir deyişle TL;DR):

  • Herkes Typescript övüyor.
  • GraphQL bayağı bir popüler olmuş.
  • React Hooks konusunda bir heyecan hakim. Npm paketi geliştirenler hook’a geçmiş ya da geçmeyi planlıyor.
  • yarn version 2 ile birlikte pek çok şeyi değiştirecek gibi.

Öncelikle çok kısa hikaye kısmında bahsedeyim. React Europe 2019 önceki senelerde de olduğu gibi Paris’te gerçekleşti. Ben açıkçası 2018 senesinde gitmeye istekliydim ancak yüksek lisans tezini yetiştirmek gibi dertlerim vardı. O yüzden bu senekine çok önceden göz koymuştum. Uluslararası bir yazılım etkinliğine ilk katılışım. Ayrıca neredeyse son 2 yıldır yoğun şekilde React kullanarak kod geliştirmekte olduğumdan ortamı merak etmekteydim.

Etkinlik, 23 ve 24 Mayıs tarihlerinde iki gün sürdü. Ben öncesinde bir gün de GraphQL atölyesine katıldım. (Az buçuk fikrim vardı ama birinci elden neymiş bu GraphQL dedikleri diye bakayım dedim). Eşzamanlı olarak React.js, React Native, ReasonReact ve React’te animasyon üzerine atölyeler de vardı.

Atölyeden başlarsam, olmasa da olurmuş diye düşünüyorum. Daha çok eğitmen eşliğinde takip edilen bir online ders niteliğindeydi. Katılımcıların kod yazması için vakit tanındığı için de 1 günlük bir atölye olabildi. Soru sorma imkanı olduğu için mantıklı bulunabilir ancak genelde herkes olması gerektiği gibi yazabilmişti. Amme hizmeti olarak linkini vereyim: https://learn.hasura.io/

Teknik konulara girmeden organizasyona ufaktan değineyim. Diğer bir deyişle yeme-içme mevzuları. Orada olduğum 3 gün boyunca sabah, öğle ve akşam yemekleri organizasyon tarafından karşılandı. Yalnız sonlara doğru yemeklerin yetmediğini veya alkolün beklenilenden erken bittiği gördüm. Bunların yanında aralarda 1,5 saatte bir kahve arası verildi. Fransızlar tatlılarıyla meşhur oldukların pek çok tatlı ikramı mevcuttu.

Bana geriye neler kaldı veya anlatsam neler anlatabilirim diye düşünce bulduklarımı madde madde sıralıyorum:

  • 2019'un ilerleyen zamanlarında gelmesi planlanan React.Suspense ile veri getirmenin (data fetching) artıları ve senkron işlem yapıyormuş gibi kod yazabilmek. Sonuç olarak gözlerimiz yolda bekliyoruz. Şu iki linki de vereyim: React 2019 Yol Haritasında Suspense , Jared Palmer’ın konuşması
  • Canvas’a (tuval) çizimin yoğun olduğu uygulamalarda daha hızlı yenilenme ve pürüzsüz geçişler için main thread yerine Web Worker ile OffscreenCanvas’ı birlikte kullanmak. Joshua Comeau’nun eğlenceli sunumu
  • Twitter çalışanı Paul Armstrong’un sunumu en beğendiğim konuşmalardan biriydi. Konu lokal geliştirme ortamında ve genel olarak süreçlerde otomatize edilmesi gereken maddelerin açıklanmasıydı. En basit birkaçı: ESLint’in pre-commit hook ile çalıştırılması, projeye yeni eklenen npm paketlerinin git pull’dan sonra otomatik olarak yüklenmesi vs.
  • İlginç bir diğer sunum da, DJ Fresh’in (ünlü bir şarkıcıymış -Spotify’da aylık dinleyici sayısı 1 milyondan fazla) 40 yaşında kanseri yendikten sonra yazılım geliştirmeye başlamasını anlatan otobiyografik sunumuydu. Onun deyimiyle “Kod yazanlar, yeni çağın rock yıldızları”.
  • MobX’in yazarının GraphQL ile uyumlu çalışan bir MobX eklentisine dair geliştirmeden bahseden bir sunumu da mevcuttu. Ben şahsen state management (durum yönetimi!?) için redux tercih ettiğimden çok dikkat kesilmedim konuşmaya. Ancak sonunda yaptığı hareket ilgimi çekti. Anlattıktan sonra bulduğu çözümün henüz npm registry’de bulunmadığını söyledi ve ardından sahnedeyken canlı olarak npm paketini yayınladı.
  • Gündelik olarak sıkça kullandığım CodeSandbox’un yaratıcısının 22 yaşında olduğunu bilmiyordum. Facebook’ta stajyer olarak çalışırken CodeSandbox’ı da geliştirmeye devam ettiği için Facebook’tan ayrılmak zorunda kalmış (biraz da magazin). Karşılaştığı problemleri ve bu süreçteki buldukları çözümleri anlattığı konuşmayı da ilgi çekici buldum.
  • Kendim de birince elden denemiş olmama rağmen react-native-web’in kullanımına dair bir sunum vardı. React Native kullanarak oluşturulmuş bir projenin web için derlenmesi kısaca. Gelecek vaat ediyor. Meraklılarına bakmalarını öneririm.
  • yarn v2 ile birlikte gelmesi planlanan pek çok yenilik var. Benim en dikkatimi çeken node_modules içindeki paketlerin kendine has bir formatla (çok fazla diff çıkarmadan) repository’e dahil edilmesi. Yani bundan sonra yarn install yapmayacakmışız(!?). Ve karşılaştırmaya göre yeni sistemle yapılan git clone (paketler dahil), eski usül git clone + yarn install’dan daha hızlı olacakmış. Bekleyip görelim. Bakalım buna karşılık npm nasıl bir yaklaşım izleyecek.

Benim izlenimlerim bunlar. Aslında bu yazıyı etkinlikten hemen sonra yazmaya başlamıştım ancak yarıda kalmıştı. Geç yazmamın da şu avantajı oldu: ilgili konuşmaların youtube bağlantılarını paylaşabildim. Başka etkinliklerde görüşmek dileğiyle. React’le kalın.

--

--