امتیازات کامیونیتی ردیت چه هستند؟

Shayan Eskandari
CoinIran
Published in
6 min readMay 17, 2020

This article is translated to Farsi by CoinIran.com . Original article was written by Adam Cochran here What are Reddit Community Points?

اینترنت در شروع کارش مکانی باز و رایگان بود.

وب سایت ها به ندرت توسط شرکت ها ایجاد می شدند، این کار اغلب توسط افراد صورت می گرفت و اینترنت جایی برای عرضه آن بود. افراد دور هم جمع شدند تا در باره موضوعات مورد علاقه خود صحبت کنند و بدینصورت انجمن ها شکل گرفت و نمو پیدا کرد.

اما این رشد و نمو بسیار سریع و سود آور شده و در نتیجه بازیگران بزرگ عرصه فناوری شروع به بلعیدن وب کردند.

ردیت به عنوان یکی از پیشگامان این عرصه با همان رویکرد اولیه همچنان ایستاده است. سایتی با کامیونیتی های مختلف که توسط کاربران اداره می شود. جایی که هرکس می تواند به آن ملحق شده و ارزشی را خلق نماید.

اما حتی ردیت نیز برای ادامه این مدل با سختی مواجه است چرا که فضای وب پر شده است از تبلیغات و منفعت های مادی کاربران است که تا حدودی غیر اخلاقی است.

بنابر این ردیت مدل جدیدی به نام امتیازات انجمن ایجاد کرده به این امید که بتواند به کاربران برای رهایی از بازیگران حریص این فضا کمک کرده و آنها کامیونیتی های پادش دهی خود را ایجاد نمایند.

امتیازات انجمن چه هستند؟

مطابق اطلاعیه که ردیت منتشر کرده،

“ امتیازات انجمن روشی است برای کاربران ردیت تا بتوانند دارنده بخشی از کامیونیتی مورد علاقه خود باشند. این امتیازات به عنوان واحدی برای مالکیت در برگیرنده بخشی از ارزش کامیونیتی آنها خواهد بود. این امتیازات قابل خرج شدن برای امکانات حرفه ای تر ردیت بوده و به عنوان سنجشی برای میزان تعهد به کامیونیتی به کار می روند.”

تمام این امتیازات از نوع توکن های ERC-20 هستند که نوعی رمزارز روی بلاکچین اتریوم است.

کاربران این توکن ها را بر اساس میزان مشارکت خود در زیر شاخه ها (ساب-ردیت ها) کسب می نمایند.

هر زیر شاخه امتیازات خود را با نام منحصر به فرد طراحی می کند. مانند Moons برای زیر شاخه /r/Cryptocurrency و Donuts برای زیر شاخه /r/EthTrader.

هر توکن منحصر به فرد یک زیر شاخه به تعداد 250 میلیون ایجاد خواهد شد.

چگونه این امتیازات (توکن ها) را کسب کنم؟

کاربران با ارسال پست یه کامنت در یک زیرشاخه می توانند این امتیازات را کسب کنند. هرگاه کاربران به محتوای تولید شده امتیاز مثبت یا منفی بدهند، این امتیازات میزان توکن های پاداش دهی برای آن کاربران را در طول توزیع هفتگی مشخص می کند.

در شروع مقدار 75 میلیون توکن در هر زیر شاخه برای مشارکت کنندگان با سابقه وجود دارد.

در هر هفته میزان توکن های آزاد شده کمتر و کمتر می شود تا زمانی که به سقف مجموع 250 میلیون توکن برسد (تقریبا در حدود سال 2050).

کاربران کجا می توانند امتیازات یا توکن های خود را ببینند؟

کاربران می توانند امتیازات خود را در کیف پول ردیت که روی موبایل اپلیکیشن ردیت خود نصب می کنند ببینند.

کیف پول ردیت نوعی والت رمز ارز است که میزان موجودی کاربران را روی بلاکچین (مانند بیتکوین) نگه می دارد. به عبارت دیگر کسی نمی تواند توکن کسب شده توسط کاربر را در اختیار بگیرد (حتی خود ردیت).

این والت موجودی کاربران را در هر زیر شاخه جایی که آنها توکن های خود را دارند، نشان می دهد و به آنها نشان می دهد چگونه می توانند توکن های خود را خرج کنند.

کاربران با توکن های خود چه کاری می توانند انجام دهند؟

اولین و مهمترین امکان جدیدی که ردیت ایجاد کرده، امکان بدست آوردن قابلیت حق عضویت مخصوص در هر زیر شاخه با استفاده از این توکن ها است.

این امکان با ردیت پرمیوم (که می تواند در تمام قسمت های ردیت برای پاک کردن تبلیغات به کار رود) متفاوت است.

در عوض این نوع عضویت در هر کامیونیتی منحصر به فرد است.

این عضویت به کاربران اجازه اضافه کردن بج به اسم خود، استفاده از ایموجی های متحرک پیشرفته و پاسخ دهی به کامنت ها را بوسیله گیف های داخلی را می دهد. این امکان آخری هرگز تا پیش از این توسط ردیت پشتیبانی نمی شد.

پس از بدست آوردن حق عضویت مخصوص توسط کاربر، آنها قادر خواهند بود که بج ها و آیکون های اضافی را با توکن های خود خریداری کنند. این آیکون ها و بج ها فقط برای اعضای کامیونیتی در دسترس هستند.

کاربران ردیت همچنین قادر خواهند بود در رای گیری های وزن دهی به مباحث کامیونیتی برای کاربران فعال شرکت کنند. در این رای گیری ها کاربران نمی توانند دنبال کننده خریداری کنند زیرا رای گیری بر اساس وزن دهی بر روی میزان توکن کسب شده توسط کاربر در تمام مدتی که روی ردیت اکانت دارند خواهد بود نه بر اساس موجودی فعلی والت آنها.

کاربران ردیت همچنین می توانند از توکن های خود به کاربران دیگر ببخشند تا بدینوسیله از مشارکت آنها در کامیونیتی قدردانی کنند. بنابراین به جای نوشتن یک کامنت پر زرق و برق برای آنها، می توانند به به مشارکت کنندگان از محل توکن های در اختیار خود پاداش بدهند.

اما از آنجایی که این توکن ها روی بلاکچین هستند، کاربران می توانند از آنها برای مقاصد دیگری نیز استفاده نمایند. از جمله تجمیع آنها در وب سایت های خود، خرید یا فروش آنها و ترید در اکسچنج ها.

ردیت به عنوان ضبط ارزش به چه معنی است؟

هرگاه توکن ها برای عضویت، بج، آیکون و این قبیل استفاده شود، آنها سوزانده می شوند یعنی اینکه دیگر روی بلاکچین در دسترس نخواهند بود.

در زیرشاخه های خاصی، کاربران قادرند با کارت اعتباری حق عضویت خریداری کنند اما وقتی این کار را انجام دهند، ردیت مقدار برابری از توکن های در اختیار کاربر را می سوزاند.

به این معنی که مقداری از توکن ها از چرخه خارج خواهند شد و طبیعتا میزان تقاضا بیشتر خواهد شد که به معنی افزایش ارزش توکن ها خواهد بود.

یعنی اینکه توکن هایی که شما برای مشارکت در کامیونیتی در اختیار دارید بیانگر بخشی از ارزش ایجاد شده توسط آنهاست و از زمانی که بعضی از افراد آنها را به عنوان بخش ارزشمندی از کامیونیتی خود در نظر می گیرند این توکن ها ارزش اقتصادی پیدا خواهند کرد. بنابر این می توان آنها را به کاربرانی که نیاز دارند فروخت تا بتوانند در کامیونیتی مشارکت کنند.

ردیت امیدوار است این مدل با ذائقه کاربران، تبلیغ دهندگان و کمپانی ردیت سازگار بوده و مدل زیبایی برای ایجاد توکن باشد.

با تشکر از حمید رضا عسگری برای ترجمه این مقاله

--

--