Ankietowanie nauczycieli

Aleksandra Michalak
#cojaczytam
Published in
5 min readNov 10, 2018

Przez ostatnie kilka dni ankietowaliśmy nauczycieli z naszej szkoły. Zapytaliśmy ich o to czy czytają, co czytają, jak ważne są dla nich książki i czy czytali lektury będąc w szkole średniej. Jak odpowiedzieli? Oto ich wypowiedzi:

prof. Tomasz Nowacki (nauczyciel sieci komputerowych)

Czy czytał Pan jako dziecko?
Tak, z pewnością.
Jeśli tak, to jaka książka zapadła Panu w pamięci najbardziej?
“Tomek na czarnym lądzie” Alfreda Szklarskiego, “Dzika mrówka i tam-tamy” Andrzeja Perepeczko oraz “Winnetou” autorstwa Karol May.
Jak wyglądała sprawa z lekturami w szkole średniej? Czytał Pan?
Czytałem, ale męczyłem. O dziwo, bardzo mi się podobało “Przedwiośnie”.
Jaki gatunek książek najbardziej Panu odpowiada?
Przygodowe, czasami filozoficzne.
Czy książki przysłużyły się do Pana kariery zawodowej?
Tak.
Czy udał się Pan kiedykolwiek na spotkanie literackie?
Tak, na wiele.
Czy aktualnie jest Pan w trakcie czytania jakiejś książki, jeśli tak to jakiej?
Kilka — np. “Sezon Burz” Sapkowskiego, “Ostatnie rozdanie” Myśliwskiego.

prof. Jakub Rabenda (nauczyciel systemów baz danych, języka angielskiego oraz informatyki)

Czy czytał Pan jako dziecko?
Tak, pamiętam “Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren.
Jeśli tak, to jaka książka zapadła Panu w pamięci najbardziej?
“ Odyseja kosmiczna 2001” Arthur C. Clarke.
Jak wyglądała sprawa z lekturami w szkole średniej? Czytał Pan?
Wszystkie (prawie — o ile choroba nie przeszkodziła).
Jaki gatunek książek najbardziej Panu odpowiada?
Science fiction.
Czy książki przysłużyły się do Pana kariery zawodowej?
Techniczne — sprawiają niesamowitą frajdę (aktualnie jestem w trakcie czytania — Oracle 18C).
Czy udał się Pan kiedykolwiek na spotkanie literackie?
Nie.
Czy aktualnie jest Pan w trakcie czytania jakiejś książki, jeśli tak to jakiej?
Milennium (4 powieść).

prof. Alicja Gizelska (nauczycielka matematyki)

Czy czytała Pani jako dziecko?
Tak.
Jeśli tak, to jaka książka zapadła Pani w pamięci najbardziej?
“Jeżycjada” Musierowicz.
Jak wyglądała sprawa z lekturami w szkole średniej? Czytała Pani?
Niestety z wielkim bólem.
Jaki gatunek książek najbardziej Pani odpowiada?
Sensacyjne, nie wymagają dużo myślenia, przez co mogę czytać w tramwaju lub przed snem.
Czy książki przysłużyły się do Pani kariery zawodowej?
Tak, pisałam pracę magisterską na podstawie literatury fachowej.
Czy udała się Pani kiedykolwiek na spotkanie literackie?
Nie.
Czy aktualnie jest Pani w trakcie czytania jakiejś książki, jeśli tak to jakiej?
Tak, jestem w trakcie czytania książki Sebastian Fitzek “Przesyłka”.

prof. Sandra Lasota (nauczycielka języka angielskiego)

Czy czytała Pani jako dziecko?
Tak.
Jeśli tak, to jaka książka zapadła Pani w pamięci najbardziej?
“Dzieci z Bullerbyn” i “Pan Samochodzik”.
Jak wyglądała sprawa z lekturami w szkole średniej? Czytała Pani?
Oczywiście, byłam bardzo obowiązkową uczennicą. No może oprócz “Nad Niemnem”.
Jaki gatunek książek najbardziej Pani odpowiada?
Dramat (amerykański), kryminały, biografie znanych postaci. Nie lubię fantasy.
Czy książki przysłużyły się do Pani kariery zawodowej?
Tak, literatura fachowa do studiów (filologia angielska).
Czy udała się Pani kiedykolwiek na spotkanie literackie?
Nie.
Czy aktualnie jest Pani w trakcie czytania jakiejś książki, jeśli tak to jakiej?
Tak, jestem w trakcie czytania Zadie Smith “Swing Time”, jednak moją ulubioną książką jest “Małe życie” autorstwa Yanagihara Hanya.

prof. Agata Wojcieszak (nauczycielka witryn i aplikacji internetowych)

Czy czytała Pani jako dziecko?
Tak.
Jeśli tak, to jaka książka zapadła Pani w pamięci najbardziej?
“ Plastusiowy pamiętnik”.
Jak wyglądała sprawa z lekturami w szkole średniej? Czytała Pani?
Nie wszystkie, nie przeczytałam np. “Krzyżaków”, ale lubiłam literaturę powojenną i drugiej wojny światowej.
Jaki gatunek książek najbardziej Pani odpowiada?
Kryminalne.
Czy książki przysłużyły się do Pani kariery zawodowej?
Raczej nie.
Czy udała się Pani kiedykolwiek na spotkanie literackie?
Nie.
Czy aktualnie jest Pani w trakcie czytania jakiejś książki, jeśli tak to jakiej?
Tak, czytam Katarzynę Nosowską “A ja zem jej powiedziala…”, a moją ulubioną książką wszechczasów jest “Obserwator” Charlotte Link.

prof. Ilona Starosta (nauczycielka języka polskiego i etyki)

Czy czytała Pani jako dziecko?
Tak.
Jeśli tak, to jaka książka zapadła Pani w pamięci najbardziej?
No cóż, byłam wtedy fanką “Jeżycjady”.
Jak wyglądała sprawa z lekturami w szkole średniej? Czytała Pani?
Tak, choć były takie, z powodu których bardzo cierpiałam…
Jaki gatunek książek najbardziej Pani odpowiada?
Nie przepadam za prozą gatunkową. Stawiam raczej na książki, które zmieniają coś we mnie, uświadamiają rzeczy o jakich do tej pory nie miałam pojęcia.
Czy książki przysłużyły się do Pani kariery zawodowej?
Mam to szczęście, że zajmuję się książkami zawodowo: jestem polonistką, recenzentką, moderatorką dyskusyjnych klubów książki.
Czy udała się Pani kiedykolwiek na spotkanie literackie?
Zdarzało mi się nawet je prowadzić. To okazja do poznawania świetnych ludzi — zarówno pisarzy jak i czytelników.
Czy aktualnie jest Pani w trakcie czytania jakiejś książki, jeśli tak to jakiej?
To zbiór opowiadań Wellsa Towera “Ruiny i zgliszcza” — prawdziwie męska proza ;-)

--

--