De Baker’s family breidt uit

We spraken Paul Bakker over hoe je van een plan naar drie ondernemingen groeit

Rosalie van Dijk
CrowdAboutNow
4 min readSep 10, 2018

--

Na Baker&Moore en Baker’s Dough is Paul Bakker druk bezig met het opstarten van zijn derde onderneming: Baker’s Dough Pastries. Begin 2015 startte hij zijn eerste crowdfunding en inmiddels heeft hij drie bedrijven onder z’n hoede. Hiervan zijn de eerste twee gefinancierd door een crowdfundcampagne via CrowdAboutNow. Maar hoe groei je van iemand met een plan naar een echte ondernemer? Is het streberigheid, je netwerk, de persoonlijke touch, of een combinatie van verschillende factoren? Wij ging met Paul in gesprek.

Laten we bij het begin beginnen. Jij en je vrouw zijn begin 2015 gestart met een crowdfunding voor jullie eerste onderneming: Baker&Moore.
“Klopt! Vier jaar geleden ging ik samen met Eline het avontuur aan om een crowdfunding te starten. We kozen voor CrowdAboutNow omdat het — naast daadwerkelijk rendement — ook de gunfactor heeft. Daarnaast waren er al veel succesvolle campagnes mij voor gegaan. Mijn eerste stap was dan ook het contact zoeken met ondernemers van succesvolle horeca-campagnes. Want ja, waarom zou je zelf het wiel uitvinden als er al zo veel voorgangers een campagne succesvol hebben afgerond?”

Wat vond je van het campagnevoeren?
“Heel leuk, maar ook heel spannend. Tijdens de campagne stond persoonlijke benadering bij mij voorop. Ik verstuurde geen grote bulkmails of groepsapps, maar sprak mensen persoonlijk aan. Als ik dan de teller zag oplopen, gaf dat echt een kick. Het was bijna een verslaving! Soms vond ik het nabellen en pushen wel moeilijk, maar na een tijdje went dat: een brutaal mens heeft immers de halve wereld.”

Baker&Moore

En hoe gaat het nu bij Baker&Moore?
“Heel goed! Het is eigenlijk nog veel beter geworden dan dat ik in eerste instantie had kunnen denken. We blijven hier steeds vernieuwen en we zijn nu zelfs druk bezig met het uitrollen van een franchise-formule.

Wat ik heb geleerd, is dat het goed is om te streven naar perfectie en richtlijnen te geven aan je personeel, tot op een bepaalde hoogte. Nog beter is om je personeel aan te steken met deze streberigheid en ze te stimuleren om mee te denken. Bij mij krijg je eerder op je donder als je niets inbrengt qua ideeën, dan wanneer je dat te veel doet. Ik ben daarnaast ook echt blij met het publiek dat langskomt — het zijn écht leuke gasten. Mensen die wel iets meer willen dan alleen een bak koffie. En daar ben ik trots op.”

Na Baker&Moore heb je nog een crowdfundcampagne gedaan voor Baker’s Dough. Hoe ging dit ten opzichte van de eerste?
“Met de tweede campagne had ik de ingrediënten al op zak. Het netwerk, de kennis, het platform; ik kon dit alledrie hergebruiken. Het opbouwen van een netwerk is voor een crowdfunding cruciaal. Deze groep kun je later weer inzetten om een volgende groei te maken. Dit betekende niet dat we er makkelijk over dachten, dus we hebben weer een mooi filmpje laten maken en al onze tijd en aandacht er in gestopt. De toon was wel iets zelfverzekerder: er zat meer vertrouwen in. Zowel in het concept als in mijzelf als ondernemer. En dat wierp zijn vruchten af: uiteindelijk zat de campagne voor Baker’s Dough binnen 7 dagen vol!”

Baker’s Dough

Heb je een tip voor andere ondernemers?
“Het allerbelangrijkst is de persoonlijke touch en pro actieve houding. Als je één van de twee achterwege laat, gaat dat tegen je werken. Probeer alles aan te pakken wat op je pad komt. Ga samenwerkingen aan met andere ondernemers. Blijf streven naar vernieuwing. En blijf vooral in jezelf en in je plan blijven geloven.”

“Als mensen 40 uur per week niet bij hun gezin, maar op hun werk zitten; waarom zouden zij dan blijven als ze het niet fijn hebben?”

“Daarnaast is het belangrijk om goede mensen om je heen te verzamelen en deze ook eigen verantwoordelijkheden te geven. Richard Brandson (oprichter Virgin Group) is een grote inspiratiebron voor mij. Hij heeft 300 bedrijven onder zich, maar hij is geen tiran. En daarnaast heeft hij — volgens mij — ook nog een liefdevol gezin. Ik geloof niet in die continue zweep erover. Eén van mijn doelen is om een soort familie te creëren op de werkvloer. Waarom? Mensen zitten 40 uur per week niet bij hun gezin, maar op hun werk. Waarom zouden zij dan blijven als ze het niet fijn hebben?”

En dan als laatst; wat zijn je plannen met Baker’s Dough Pastries?
“Met Baker’s Dough hebben wij vorig jaar de cookie dough trend gezet. Dit sloeg zo goed aan, dat we dit nu op grotere schaal gaan verspreiden. In groothandels zoals Bidfood, Zegro en de Kweker zijn nu twee smaken dough beschikbaar. Hiermee kan elk horecasegment een mooi dessert neerzetten aan de hand van bijpassende recepten die wij ook leveren. Daarnaast zijn we nu druk bezig met de ontwikkeling van mini cups dough, welke we in januari op de Horecava zullen lanceren.

Het doel is om cookie dough echt een begrip te laten worden binnen de maatschappij. En als we het dan toch over ambities hebben, hoop ik Baker’s Dough Pastries in de toekomst ook tussen al het grote geweld af te zetten, bij de McDonald’s bijvoorbeeld! We gaan het zien!”

Crowdfunding voor je eigen bedrijf? Maak hier de online test en kijk of crowdfunding voor jou van waarde kan zijn.

--

--