De investeerder aan het woord: de deskundige

CrowdAboutNow
CrowdAboutNow
Published in
2 min readJan 6, 2016

Een succesvolle onderneming staat of valt bij de crowd. De crowd kan op verschillende manieren helpen bij een campagne. Iemand kan doneren, of investeren. Wij zijn benieuwd naar de verschillende motieven van investeerders voor het steunen van onze campagnes, en zullen daarom de komende weken verschillende mensen vragen naar hun ervaringen met crowdfunding. We laten de investeerder aan het woord.

De deskundige aan het woord

Ditmaal spreken we met horeca-goeroe Wouter Verkerk. Vers van de pers, want hij investeerde de ochtend voordat dit interview plaats nam! Wouter Verkerk is een internet-blogger, trainer, adviseur en trendwatcher voor horecabedrijven. Hij investeerde op de valreep in Mook Pancakes, een crowdfundcampagne van twee Amsterdamse jongens die een culinair en hip pannenkoekenconcept bedachten.

Betrokkenheid

Van crowdfunding had hij wel gehoord, maar hij heeft nooit mee gedaan. ‘Ik had er weleens met mensen over gesproken. Maar Sammy (van Mook Pancakes) ken ik nog van zijn vorige baan. Daardoor voel ik me wel meer betrokken. Hij stuurde sms’jes tijdens de laatste fase van de campagne om het mooi af te sluiten en te laten slagen.’ Wouter Verkerk kreeg zo’n sms’je maar had wel meteen vragen: ‘Ik vroeg me vooral af waarom ik niet direct iets kon geven, waarom dat via een platform moest gebeuren. Nu moest ik op een onbekend rekeningnummer geld storten, terwijl ik dat liever direct zou willen doen.’ Na meer uitleg over de werking van een crowdfundplatform wilde hij alsnog investeren. ‘Ik vind het wel grappig om te investeren en het is een leuk idee. Maar een bedrijf drie à vier jaar lang runnen en volhouden is nog best een uitdaging.’

Leuk en kritisch

Wouter Verkerk investeert niet direct om het rendement: ‘Ik verwacht zeker wel dat ik het geld terug krijg. Maar ik vind het vooral gewoon leuk om de campagne te steunen.’ Heel lang heeft hij daarom niet hoeven nadenken. ‘Nee hoor, het was geen belangrijke beslissing, dus heb ik het vrij impulsief gedaan.’ Hij legt op zijn blog uit wat crowdfunding kan toevoegen aan het beginnen van een nieuw bedrijf: ‘Ze halen geld op onder de mensen die straks ook naar het restaurant toe moeten komen. Daarmee zorgen ze voor een mooie groep ambassadeurs, maar leggen ze de lat ook nog een stukje hoger. Ze willen hun vrienden, buren en familie niet teleurstellen, ze gaan dus alles geven!’ Wouter Verkerk zal een kritische investeerder blijken. Komend jaar zal hij trouw Moon Pancakes bezoeken. Maar zeker ook als deskundige gast. ‘Ik schrijf komend jaar een blog over hoe het gaat met Moon Pancakes. Dus houd m’n blog maar goed in de gaten!’

Geschreven door Tamar Huiberts

--

--