De investeerder aan het woord: de vriendin

CrowdAboutNow
CrowdAboutNow
Published in
3 min readDec 16, 2015

Een succesvolle onderneming staat of valt bij de crowd. De crowd kan op verschillende manieren helpen bij een campagne. Iemand kan doneren, of investeren. De aantrekkelijkheid van crowdfunding kan hem in verschillende dingen zitten, bijvoorbeeld rendement of een leuke beloning. Ook blijkt dat er vaak een bepaalde betrokkenheid bij komt kijken vanuit donateurs of investeerders. Wij zijn benieuwd naar de verschillende motieven van investeerders voor het steunen van onze campagnes, en zullen daarom de komende weken verschillende mensen vragen naar hun ervaringen met crowdfunding. We laten de investeerder aan het woord.

We spraken Saskia die een tijd terug een donatie heeft gedaan. Aanvankelijk wist ze niet veel van crowdfunden. Ze had er wel eens van gehoord, maar niet verder nagedacht over wat het voor haar betekent. Saskia doneerde aan het project van een klasgenoot van haar broer, namelijk ‘nowastedaisy’.

Gewoon een goed idee

‘Die klasgenoot had een idee bedacht om een kookboek te schrijven over koken met restjes. Ik ben zelf kok, dus vind dat een gaaf concept. Ik zou als ik zo’n idee heb ook een crowdfundcampagne kunnen opstellen.’ Helpen bij een campagne begint dus bij een goed idee. Maar dat is niet het enige: ‘Ik dacht dat crowdfunding vooral heel idealistisch was. Ik associeerde het met goede doelen en milieuzaken, maar het is veel ‘economischer’ dan dat. Er zitten doodgewone kleine initiatieven bij met een duidelijk plan. Ik zou er daarom in de toekomst misschien meer mee doen.’

Je krijgt er wat voor terug

Volgens Saskia bestaan er twee kanten aan het doneren. ‘Er komt natuurlijk een bepaalde gunfactor bij kijken wanneer je achter een idee staat. Het economische gedeelte boeit me weinig. Maar ik wil er ook wel wat voor terug. Ik vond het leuk om een kookboek te krijgen bij de donatie. Hij staat op de keukenplank en ik kijk er regelmatig in.’ Ook moet een goed concept dichtbij staan en toegankelijk zijn. ‘Als er bijvoorbeeld een cafétje wordt geopend wil ik er een biertje kunnen drinken en het gezellig hebben; dat krijg ik er ook voor terug.’ Crowdfunding is dus enerzijds achter een goed plan staan, maar ook een investering die wat oplevert.

Sharing is caring

Voor Saskia is het ook belangrijk dat ze een persoonlijke connectie heeft met een ondernemer. ‘Dat ik diegene ken maakte het wel laagdrempelig om daadwerkelijk iets te geven. Vanaf toen dacht ik wel; o, dit kan eigenlijk wel met wat meer dingen.’ Crowdfunding staat voor Saskia nu wel meer op de radar: ‘Als ik iets over crowdfunding voorbij zie komen op social media zal ik nu wel sneller kijken of ik het een leuk concept vind. Maar het komt wel altijd naar me toe. Ik zal niet zo snel zelf op zoek gaan naar crowdfunding.’ Zo zie je maar: een goede campagne, begint bij de crowd. ‘Als ik een goed idee tegen kom, zal ik het zeker delen op facebook en vragen of mensen mee willen doen.’

--

--