Ontmoet onze doorpakkers: Hannah’s Amsterdam

Loes
CrowdAboutNow
Published in
4 min readOct 19, 2020

Ondernemer Laura (29 jaar) wilde een plek creëren voor een groep mensen die geen betaald werk kunnen doen, maar wél een plek verdienen om zich te ontwikkelen én bij te dragen aan de maatschappij. Daarom opende ze Hannah’s: een knus lunchcafé in Amsterdam waar het team grotendeels bestaat uit mensen met een verstandelijke beperking.⁠ Het is de plek waar zij de liefde voor haar verstandelijk gehandicapte zusje Hannah, haar achtergrond in de psychologie en haar passie voor de horeca kan combineren. Dankzij meer dan 150 investeerders haalde Laura bijna €90.000 via CrowdAboutNow op voor de verbouwing en inrichting. En de deuren van Hannah’s zijn inmiddels geopend dus wij gingen langs om te kijken hoe het ervoor staat…

Wil jij ook een crowdfundingcampagne starten? Doe hier onze test voor ondernemers.

Laura, oprichter van Hannah’s in Amsterdam

Hoe is het met Hannah’s?
Goed, heel goed! We zijn open en mensen weten ons te vinden. Ook komen er heel veel mensen uit de buurt; Hannah’s blijkt echt een buurtcafé te zijn. Het is leuk om te zien dat de buurtbewoners zo enthousiast zijn. Verder krijgen we hele mooie reviews op google. En hebben we nu al een club met vaste gasten, wat erg tof is.

Tuurlijk is het ook hard werken en intensief, we zijn net begonnen en eigenlijk run ik twee bedrijven in èèn; een horecazaak en dagbesteding, de zorgkant. Voor beide kanten geldt dat ik ervoor aanwezig moet zijn. Ik sta op de vloer van de zaak en begeleid de medewerkers met een verstandelijke beperking.

Maar dat hoort erbij. En gelukkig loopt de dagbesteding goed, er werken momenteel vier mensen en er komen nog twee mensen bij. Dat is schakelen maar dit maakt het ook gelijk mooi. Dit is waar ik voor ging.

Verder zijn we midden in corona-tijd geopend. Aan de ene kant is dat goed, want zo kan het alleen maar beter worden, maar aan de andere kant is het natuurlijk ook jammer; we hebben nog niet eens echt een openingsfeestje kunnen geven. Maar Hannah’s loopt goed en het is hier hartstikke gezellig dus we mogen niet klagen.

Financieren via CrowdAboutNow is meer dan financieren alleen: je bouwt aan je onderneming met betrokken investeerders en verstevigt je achterban. Hoe zie je dat terug bij Hannah’s?

Er hebben natuurlijk 154 investeerders mee gedaan dus dat is een mooie club om mee te starten. De mensen die mee hebben gedaan en uit de buurt komen zie ik ook regelmatig terug. Dus dat is super leuk.

Verder heeft het crowdfunden ervoor gezorgd dat ik makkelijker om hulp vraag. En dat dat niet iets is waarvoor je je hoeft te schamen. Het is heel spannend om je droom kenbaar te maken. Maar dat is wel precies wat je aan het doen bent tijdens een crowdfundingcampagne. Aan het eind van de campagne had ik dat zo vaak gedaan dat ik met veel meer vertrouwen mijn plannen kon delen. Als je in jezelf gelooft, kan je dat gewoon doen. En als je hulp nodig hebt, dan kan je daarom vragen. Daar wordt je makkelijk in.

Zo maakt iemand uit mijn netwerk as we speak een flyertje voor mij in ruil voor een Hannah’s lunch. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.

Bij CrowdAboutNow bepaal je je eigen voorwaarden qua looptijd en rendement van de lening. Wat heeft dit voor invloed op Hannah’s?

Voor mij was de ‘lage’ rente van 3% per jaar een keuze om zo ook het ‘risico’ laag te houden. Het risico voor mij maar ook zeker voor mijn investeerders. Voor echte beleggers was Hannah’s waarschijnlijk niet direct interessant maar voor mij en Hannah’s voelde het heel veilig om dit zo te kunnen doen. Verder is het ondanks de rente toch ook gewoon gelukt. Ik denk dat mensen bereid waren om mee te doen vanwege het plan, waar ze in geloofden.

Wat zijn je tips voor startende ondernemers?
Noem het cliché maar ‘’geloof in jezelf’’. Bijna iedereen die start is onzeker. Doe ik het goed? Kan ik het wel? Vinden mensen het leuk? Dit zijn hele menselijke en logische twijfels en toch moet je ook dan in jezelf blijven geloven en volhouden. Een crowdfundingcampagne helpt hier ook zeker in. Als je ziet dat er meer dan 100 mensen zoveel vertrouwen in je plan hebben dat ze hun geld erin geïnvesteerd hebben, geeft dat vertrouwen. Wat dat betreft is het zeker een aanrader, zo’n campagne.

Welke andere ondernemer vind je een tof voorbeeld? En waarom?

Mijn zusje Hannah heeft een verstandelijke handicap en werkt bij Elmer’s in Groningen. En ik zie dat ze het daar heel erg naar d’r zin heeft. Ze heeft fijne collega’s en er hangt een goede sfeer. Het is een warme en fijne plek, dat probeer ik ook neer te zetten met Hannah’s dus dat is zeker een bron van inspiratie.

Verder vind ik Mooie Boules een mooi voorbeeld. Dat zijn vrienden van mij die jaren geleden zijn begonnen met een potje Jeu de Boule op het museumplein wat is uitgemond in een heuse Jeu de Boule bar in Amsterdam, Rotterdam, Delft en Eindhoven. Zij laten mij zien dat als je een goed idee hebt, er gewoon voor moet gaan. Dat vind ik tof.

--

--

Loes
CrowdAboutNow

Social Media & Content Marketeer CrowdAboutNow