Persoonlijk Portret: op pad met investeerder Gerrit Bakker

“Ik vind een lokaal initiatief leuker, daar heb ik meer gevoel bij.”

Vera Diepeveen
CrowdAboutNow
3 min readMay 9, 2017

--

Gerrit Bakker in gesprek met brouwer Erwin de Wit

Profiel

  • Gerrit Bakker
  • 60 jaar
  • Den Bosch, Brabant
  • Nieuw met crowdfunding, niet met investeren
  • Geïnvesteerd in Bierbrouwerij Jongens van de Wit

Wanneer investeerde je voor het eerst in een crowdfundingproject?

“Mijn investering in Jongens van de Wit was de eerste keer. Ik kwam met ze in aanraking doordat ik een kaartje vond onder de ruitenwissers van mijn auto. Ik woon hier een paar honderd meter vandaan. Meer mensen hier in de buurt zijn er denk ik op geattendeerd via deze weg. In deze buurt is nu genoeg te doen: hiernaast zit een goed restaurant, Jongens van de Wit is inmiddels open en parkeren hier in de buurt is probleemloos.”

Waarom investeer jij in crowdfunding?

“Ik ben zelf ondernemer en heb gestapeld financieren gebruikt om m’n eigen bedrijf te financieren. Daar hoort crowdfunden ook bij, of je dat nu met kleine of grote bedragen doet. Je moet mensen vinden die geloven in je plan en daarin willen investeren, om wat voor reden dan ook. Maar ik investeerde in eerste instantie omdat ik daarmee zou bijdragen aan een leuk initiatief in mijn eigen buurt. Niet omdat ik daar rente aan overhoudt.”

Brouwerij Jongens van de Wit

Wat voor campagnes trekken je aandacht?

“Kort geleden heb ik geïnvesteerd in een crowdfundingcampagne voor een apparaatje voor op de fiets, een hartstikke leuk product. Het wordt geproduceerd door een Amerikaanse club en het is een voorverkoopcampagne. Daardoor ben je één van de eerste die zo’n product heeft, echt een early adaptor dus.

“Uiteindelijk moet vooral het idee aanspreken, en de mensen die achter dat idee zitten.”

Jongens van de Wit vond ik ook zo’n leuk initiatief en daarnaast heb ik interesse in bierbrouwen en brouwerijen. Ook is zo’n brouwerij met café als deze goed voor de regio, het heeft echt aantrekkingskracht. In deze wijk zitten ook ketens, maar daar heb ik helemaal niks mee. Jongens van de Wit is veel authentieker.

Of een crowdfundingcampagne lokaal, regionaal of nationaal is, maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Toch vind ik een lokaal initiatief net iets leuker. Je hebt daar direct meer gevoel bij. Maar uiteindelijk moet vooral het idee aanspreken, en de mensen die achter dat idee zitten.”

“De volgende keer kan ik zeggen: kijk, daar hang ik ook tussen!”

Nog tips voor andere investeerders?

“Het is belangrijk om de ondernemer te leren kennen. Op de campagnepagina bekijk ik de video, maar ik lees ook zeker het hele verhaal van de ondernemer. Ik wil wel weten wie er achter zo’n campagne zit en me een beetje verdiepen in het project. Ook is het leuk om te zien wat je er als investeerder — naast rente — voor terug krijgt. Zo hoorde ik dat er in de zaak een wall of fame komt voor alle investeerders. Ik spreek hier wel eens af met klanten, dus de volgende keer kan ik zeggen ‘kijk, daar hang ik ook tussen!’ Zo’n beloning als die wall of fame was geen reden om te investeren, maar het is natuurlijk wel een leuke bijkomstigheid.”

Al eens een bezoekje gebracht aan Jongens van de Wit?

“Afgelopen tijd was het mooi weer dus bleek dit de ideale plek. Tijdens de open dag die Jongens van de Wit organiseerde, ben ik hier voor het eerst geweest. Dat is ook precies één van de redenen dat ik in dit project geïnvesteerd heb: onder andere dankzij mijn investering, kan ik nu in m’n eigen buurt genieten van een Brabants biertje in de zon.”

Wil jij investeren of juist je eigen onderneming starten en zit je te denken aan crowdfunding? Lees meer over crowdfunding, bekijk onze campagnes of doe de ondernemerstest.

--

--