AX SPECIALTY COFFEE – Haarlem

Bob Wiebes
De Kleine Espressotest
1 min readJun 14, 2019

In de Haarlemse Kruisstraat ben je onderweg. Onderweg naar huis, onderweg naar werk, naar de kroeg. Om er te zitten en te kijken naar mensen die onderweg zijn is heerlijk; dat deed ik al vaak op het terras bij Victor’s, de koffiebar waar ik het baristavak heb geleerd. Mijn voorganger daar was Axel, die later bij Mogador als barista achter de espressomachine stond. Maar de Kruisstraat blijft lonken, als dat vriendinnetje uit het verleden, die zo lekker sappig zoende.

Dus Ax is terug ‘where he’s supposed to be’. Koffie maken voor mensen die onderweg zijn, en dan dus voor een momentje even niet. Bonen uit Peru. Zuid-Amerika, dus mijn ding zal het nooit worden (mijn voorliefde voor Latin beperkt zich tot gitaarmuziek), maar de espresso die ik krijg uit de matzwarte Marzocco is zo goed als perfect. Met melk als cappuccino misschien nog wel beter.

Het belangrijkste: je kunt weer in de Kruisstraat naar mensen kijken. Naar mensen die, temidden een dwaling van de geest, de Yogurt Barn of de Chocolate Company in gaan. Gun jezelf een moment van niet onderweg zijn. Je bent al waar je moet zijn.

--

--