Yazılımda Mentorluk Deneyimlerim - Bölüm 1

Yavuz Yalçıntaş
Delivery Hero Tech Hub
3 min readJul 2, 2022

Selamlar, beş senelik sektördeki full-stack developer sürecimde kaleme alacağım ilk yazımda aslında hep içimde olan ve geç kaldığımı düşündüğüm mentorluk konusu hakkında yazmak istedim.

Bir yazılım geliştirici olarak ilk sorumluluğumuz aslında aldığımız işi güzel şekilde bitirmemiz yani kodlamamız olduğu aşikar. Fakat bunların yanında içerik üretmek, topluluğa katkı sağlamanın farklı kapılar açtığını kariyerimin ilk dönemlerinde farketme şansını buldum. Şans dememin sebebi aslında mezun olduktan sonraki ilk işimde iyi insanlarla çalışmamdı. O zamanki çok kıymetli yöneticim ve arkadaşım olan Onur Hitay abimin vizyonu sayesinde hala seneler sonra bana anlattığı öğrettiği şeylerin meyvesini yiyorum ve elimden geldiğince başkalarına aktarmaya çalışıyorum. Bugün bu yazıyı yazmam ve iki kıymetli öğrenciye mentorluk vermemdeki en büyük motivasyonu bu sayede kazandım.

Kod yazmanın aslında sadece işin çok küçük bir kısmı olduğunu, bir işi teslim ederken yapılan işin ve kapsamın dışında düşünmeye yöneltmenin kıymetini kariyerimin ilk yıllarında farketmemi sağladı. Bunu yaparken de aslında işin business’ını anlamaya çalışmamı ve doğru noktalarda kafamda doğru soruları uyandırma alışkanlığı kazanmamı sağladı. Toplantı yapıldığında sessiz kalmayıp ne kadar mantıksız ve saçma da olsa kafamda bir soru varsa sormam konusunda beni cesaretlendirdi. Bunun kıymetini yeni yeni farketmeye başladım çünkü etrafımda kötü insanlarla çalışan yazılımcıların soru sormaya çekindiğini ve fikrini söylemekten korktuğunu gördüm. Sonuç olarak uzun vadede özgüven azalması ve insiyatif alamama gibi şeyler ortaya çıkıyor.

Yazılıma başlarken iyi insanlarla tanışmak benim şansımdı fakat bundan sonrası için bunları bir borç bilip kendi doğrularımı aktarmaya karar vermek noktasında mentorluk benim için en doğru şey oldu.

Mentorlukta en çok dikkat ettiğim konular, sürekli aklımın kenarında duran fikirler şunlar oldu. Yazılımcılar inatçı olmalı ve inatçı bir insan pes etmemeli kendince en ufak hatanın üstünden gelebilmeli. Araştırma yapmayı bilmeli ve doğru zamanda doğru şeyi sorgulayabilmeli. Yazdığı koda hakim olmalı ve ezbere kod yazmamalı.

Bunlar aslında birer yetkinlik ve öğrenilmesi, üzerine zaman ve sabır harcanması gereken konular. Mentorluk verdiğim öğrencilere de bu alışkanlıkları kazandırmak adına aşağıdaki konular adına en baştan el sıkıştık;

  • Bir konuyu öğrenmek için en başta araştırarak ilgili dokümantasyonları okuyarak ilerlemek
  • Saatlerce süren tutorial videoları ve udemy eğitimleri yerine öğrenilecek konunun üzerine anahtar konuları araştırıp harmanlamak
  • Ezbere kod yazmak yerine basit bir konu üzerine yoğunlaşıp onu çözmek için elinden geleni yapmak. Çözmek günlerce sürse bile önemli değil yeterki sen çözmüş ol
  • Kendine bir proje fikri bul, projenin detaylarını kaleme al sonrasında bunu tasklara bölüp her iki hafta için bunları planlayarak ilerle
  • Yazdığın kodların hepsini bir source controlde tutup taskları ayrı branchlerde oluştur ve pull-request açarak benim review etmemi sağla
  • İki hafta içerisinde bitmeyen eksik kalan işler konusunda retro yap ve bunu iyileştirmek için ne yapabileceğini düşün

Eğitim videoları ve saatlerce tutorial izleyerek göze hoş gelen ve hızlı çıktısı olan uygulamalar yapmak mümkün fakat bunun yazılıma yeni başlayan birisini tembelleştirdiğini gördüm. To-Do uygumalarından ziyade hayalindeki uygulamayı geliştirmenin faydası da aslında gerçek bir uygulama yapmasını sağlaması. Yazılımcı olarak ilk işine girdiğinde karşılacağı şeye bir adım daha yaklaşması noktasında çok kıymetli. Kendi projesini yazma, analizini yapma bunları tasklara bölüp aslında basit bir sprint koşması da aynı zamanda onları sektöre hazırlayan çok kıymetli yetkinlikler.

Bölüm 1 yazımda geçtiğimiz bir ay içerisinde bu şekilde ilerlemeye çalıştım ve onların gelişimini takip etmenin verdiği keyfi tarif edemem. İleride çok güzel yerlere geleceklerinden şüphem yok. Önümüzdeki ay Bölüm 2 de görüşmek üzere.

Mentorluk yaptığım Zeynep Yılmaz’ ın bu serüvenini onun açısından takip etmek için yazılarına göz atabilirsiniz.

--

--