Sportssjefen

Gjert Moldestad
Sportsklubben Brann
3 min readOct 5, 2015

Rune Soltvedt var tidligere utviklingssjef i Brann. Etter at Brann rykket ned, ble det bestemt at klubben trengte en sportssjef. Rune Soltvedt ble konstituert og etter hvert fikk han jobben permanent.

Soltvedt har ledet Brann gjennom en utfordrende sesong og to overgangsvindu. Vi føler det er naturlig å ta en prat med han.

Gratulerer med jobben som sportssjef i verdens herligste klubb. Trives du? Tusen takk! Og ja, jeg trives veldig godt i jobben. Det er veldig utfordrende, men jeg er privilegert som får jobbe i en klubb så betyr så mye for så mange. Du har vært gjennom to overgangsvindu, hvilket er du mest fornøyd med? Det er vanskelig å sette de opp mot en annen. Vintervinduet ble jeg «kastet» inn i og hadde liten tid til å forberede meg på. Målsettingen i det vinduet var å få bedre balanse i alderssammensetningen i stallen vår. I sommervinduet var jeg bedre forberedt. Samtidig endret bildet seg noe frem mot dette vinduet etter trenerbyttet vi gjorde. Målsettingen i dette vinduet var å få bedre balanse i de ulike posisjonene i stallen. Totalt sett er jeg fornøyd med begge overgangsvinduene med tanke på den situasjonen klubben er i. Salg av spillere har vært en nødvendighet, og at vi har klart å selge for et tosifret antall millioner i OBOS-ligaen er noe vi er fornøyde med. Var du en av de som ytret behovet for en sportssjef den perioden Brann ikke hadde det? Jeg konsentrerte meg om Utviklingsavdelingen da, og prøvde å ikke blande meg bort i andre sitt bed. Men jeg ble spurt om mine tanker rundt både sportssjef- og speiderrollen, og var tilhenger for at klubben skulle etablere begge disse. Tror du Brann hadde rykket ned om sportssjef og speiderrollen hadde vært etablert den gangen det ble lovet? Det er umulig å svare på. Nedrykket i fjor kom som en konsekvens av ting som hendte spesifikt i fjor, og annet som skjedde over flere år. Styret sin beslutning om å få disse rollene inn i klubben er nok tuftet på at de så at klubben var sårbar uten disse rollene. Du var tidligere utviklingssjef, og nå må du kjøpe spillere som tar plassen til «dine» talenter, er det vanskelig synes du? Det er et godt spørsmål! Sammen med flere andre har jeg vært en forkjemper for at klubben skal prioritere utviklingsarbeidet. Nå har jeg en rolle hvor det å skape et best mulig A-lag skal kombineres med å utvikle unge spillere fra egen utviklingsavdeling. Det å finne den rette balansen mellom å kjøpe og utvikle blir viktig for klubbens vei fremover mot toppen av norsk fotball. Så er jeg av den oppfatning av at de unge ikke skal komme for lett til det. De må gjøre seg fortjent til å spille for klubbens A-lag, og innebærer det å konkurrere med innkjøpte spillere — må de ta den utfordringen! Brann fikk mye ros for talentutviklingen, og mange spillere fikk plass på a-laget, men faktum er at Brann rykket ned. Kan vi da si at talentutviklingen i Brann har vært suksessfull? Hva defineres som suksessfull? Ut fra antall spillere vi har fått opp i Toppfotballen fra vi startet Utviklingsavdelingen i 2007/2008, at flere spillere har gått til utenlandske klubber og at vi har vunnet NM både for G16 og G19 de siste årene viser at vi har gjort mye rett i arbeidet med unge spillere. Hvis Brann rykker opp, må dere forsterke mer da? Jeg er nok plagsom for mange der; for jeg ønsker alltid å bli bedre og forsterke det vi gjør. Selv om vi har en sterk spillerstall i dag, må en alltid se etter muligheter for å forsterke seg. Og spillerne som er i Brann må kjenne på presset at om de ikke leverer sitt beste er det alltid noen andre som ønsker å overta deres plass. Samtidig er det mange andre ting vi må forsterke. Det er et stor gap som må tettes mellom der vi er som klubb i dag, og der vi ønsker å være; I toppen av norsk fotball! Det er en stor jobb som ligger foran oss, og på mange måter er det et evighetsarbeid, men troen på at vi skal lykkes er stor.

Tusen takk for svarene Rune! Du leverte på kort tid. Det setter vi stor pris på!

Intervju utført av Gjert Moldestad. Publisert i september 2015 i d12m

--

--

Gjert Moldestad
Sportsklubben Brann

- Redaktør den 12. mann - Tillitsvalgt - Fotball for alle -Twitrer også om menneskerettigheter #tacklehomophobia #humanrights