Cesta službou NOTINO: příklad vybrané služby, kterou používáte, identifikace slabých míst a návrh pro zlepšení

Daniela Kasalová
DESIGN KISK
Published in
6 min readFeb 14, 2022

Cílem zadání pro tento článek je ukázat cestu službou, tedy vybrat si příklad služby, kterou používáme, identifikovat její slabá místa a udělat návrh pro zlepšení. Dlouho jsem rozmýšlela nad tím, jakou službu si vybrat, která má například hodně slabých míst, ale nakonec jsem se rozhodla pro službu, kterou mám ráda a na které jsem nedávno sama dělala menší rešerši. A tato služba se jmenuje NOTINO.

https://www.notino.cz/o-nas/

Firma Notino vznikla v roce 2004, ale až do roku 2016 jste ji mohli znát pod názvem parfums.cz. Notino patří k významným prodejcům parfémů a kosmetiky v Evropě. Společnost aktuálně působí v 28 zemích, ale chystají se ještě dál. Původně se jednalo pouze o e-shop, ale postupně rozšiřují síť kamenných prodejen, hned dvě se nachází také v Brně (na České a v Campus Square). V Brně se také nachází hlavní sídlo této společnosti.[1]

V Notinu věří, že krása má být dostupná pro každého, protože krása dokáže dodávat sebevědomí a měnit. A když se lidé cítí krásní, snadněji dosahují svých cílů, a na oplátku dělají svět kolem sebe krásnější. [2]

Společnost nabízí výběr z 82 000 unikátních produktů od 1 500 světových i menších lokálních značek a specializuje se na prodej parfémů a kosmetiky. Na e-shop byla nedávno přidána i sekce “zdraví”, kde najdete produkty pro maminky a jejich děti, doplňky stravy a volně dostupné léky, zdravou výživu či erotické pomůcky.

Notino v roce 2021 zaznamenalo rekordní obrat, který zvýšilo o 35 procent na více než 18 miliard korun. Růstu výrazně přispěla expanze v zahraničí. Pomohla i pandemie Covidu-19, kvůli níž byly po určitou dobu zavřené kamenné prodejny a zároveň lidé více kupovali kosmetiku a přípravky pro osobní péči.[3]

Abych při hodnocení této služby jenom nebrouzdala stránkou a neříkala, co se mi líbí a co ne, stanovila jsem si jasný cíl. Chci si koupit nový parfém, který bude obsahovat stejné složky jako parfémy, které už mám ráda. Zkusím zjistit, jestli se na Notinu dá vyhledávat podle jednotlivých složek parfému a zda se vůbec tyto složky dají na stránce najít.

Po otevření webu vás přivítá jednoduchý, ale elegantní design. Hlavními barvami na webu jsou černá, bílá a pár malých detailů je růžovou barvou. Vzhledem k zaměření stránky se mi design velmi líbí, je jednoduchý, přehledný a nebolí z něj oči. Další velkou výhodou je, že se na stránce v podstatě okamžitě zorientujete. V horní části stránky jsou čitelně vypsané sekce, ve kterých po rozkliknutí můžete hledat dál.

Já jsem se tedy vydala do sekce parfémy. Zde na mě vyskočili tyto další možnosti, které mě mají nasměrovat k snadnějšímu nalezení parfému. Já jsem se vydala do sekce “dámské parfémované vody”. Po chvíli jsem se ale kvůli ušetření času rozhodla své oblíbené parfémy vyhledat, protože Notino nabízí parfémů opravdu hodně a než bych v nich našla své tři oblíbence, ztratila bych zbytečně moc času.

Vyhledala jsem si tedy parfémy Giordani Gold Essenza od Oriflame, Fleur de Mûrier od Karl Lagerfelda a The One od Dolce & Gabbana. Zde bych ráda ocenila to, že je služba velmi konzistentní v popisu svých parfémů. Vpravo je vždy uvedena sekce zaměřená na složení parfému, což je přesně to, co jsem hledala. Také se mi líbí, že to nemusím složitě hledat v textu. Vytvořila jsem tabulku vlastností jednotlivých parfémů:

Nyní jsem získala spoustu atributů, podle kterých bych chtěla vyhledat svůj nový parfém. Vrátila jsem se tedy do sekce parfémy. A přesně v tento moment jsem zjistila, že Notino vyhledávání podle jednotlivých složek parfému bohužel nenabízí. Mohu vyhledávat pouze podle druhu vůně, což je na můj vkus ale příliš obecné. Abych zjistila, zda mi vůně bude příjemná, musela bych postupně rozkliknou jednotlivé parfémy a podívat se na jejich složení, to pak porovnat s tabulkou společných vlastností, a to by zabralo spoustu času.

Kdybych mohla, vytvořila bych pro Notino nejen vyhledávání podle jednotlivých složek parfému, ale také srovnávání parfémů. Já jsem si tabulku vytvořila sama, ale kdyby byla možnost to udělat přímo na webu, ušetřilo by to spoustu práce a času. Na konci by také mohly pomocí algoritmu doporučit parfémy, které mají shodné atributy. A nemuseli by porovnávat pouze složení, ale také cenu, velikost flakonu apod.

Poté, co si vybereme parfém, přidáme položku do košíku. Notino spolupracuje s Českou Poštou, společnostmi DPD a PPL, a také se Zásilkovnou. Můžete si balíček vyzvednout i na pobočce, pokud bydlíte v Brně, Praze či Ostravě. Já po negativních zkušenostech jak se společností DPD, tak PPL bych určitě volila doručení do Zásilkovny, i když je tato možnost za menší poplatek.

Notino nabízí také 3 další služby, které se týkají doručení vašeho balíčku. První z nich je, že si můžete produkt nechat zabalit do dárkového balení. Tato služba stojí 99 Kč. Poté si můžete nechat produkt/y nechat poslat v ekologickém balení, které je úplně bez plastů. Tato služba stojí 25 Kč, což hodnotím jako negativum, protože si myslím, že myslet na přírodu a zvolit šetrnější balení by mělo být zdarma. Třetí službou je pojištění zásilky za 15 Kč, což vám je k něčemu dobré pouze v případě, že se váš balíček ztratí.

Zajímavou službou, kterou Notino nabízí u některých parfémů je gravírování. Můžete napsat libovolný text, který se potom objeví na vašem parfému. Tato služba stojí 99 Kč a pokud budete dávat parfém někomu jako dárek, určitě by mu tam krátká zpráva udělala radost.

Další ze služeb, které Notino nabízí, je večerní doručení — toto je výborná možnost pro osoby se zaměstnáním, které nejsou doma, aby balík převzali v dopoledních hodinách. A pokud není zrovna sezóna či velká slevová akce (Vánoce, Black Friday, Valentýn apod.), Notino garantuje doručení do druhého dne. Můžete samozřejmě odebírat i newsletter, kde jste na různé akce a slevy upozorněni, to ale nabízí většina e-shopů.

Já osobně mám Notino velmi ráda. Líbí se mi rozmanitost produktů a to, že zde najdu spoustu parfémů, které se v jiných parfumeriích vůbec neprodávají. Zároveň oceňuji všechny další služby, které Notino nabízí, to, že mají pobočky ve třech českých městech, kam si můžete dojít parfémy ozkoušet a všechny jejich produkty jsou ve srovnání s konkurencí opravdu cenově dostupné.

Celá webová stránka je intuitivní, pokud si nevíte s něčím rady, můžete Notino kontaktovat pomocí chatu, e-mailu či telefonem, a jejich zaměstnanci na call centru jsou z mé zkušenosti velmi milí a ochotní.

Co by mohlo Notino vylepšit je mnou výše navrhnuté vyhledávání, které by bylo více zaměřené na samotné složky parfémů. Také by mohli zapřemýšlet nad vyzkoušením jiného dopravce než je DPD a PPL, ale to je můj subjektivní názor kvůli negativním zkušenostem s oběma těmito dopravci. Pokud jste nikdy na Notino nenakupovali, můžu to vřele doporučit.

[1] Notino. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Notino

[2] O nás. NOTINO [online]. Dostupné z: https://www.notino.cz/o-nas/

[3] Notino si připisuje rekordní obrat. Prodejce vůní utržil 18 miliard korun. IDNES.cz [online]. Dostupné z: https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/notino-parfumerie-kosmetika-obrat-rust.A220201_083225_ekoakcie_vebe

--

--

Daniela Kasalová
DESIGN KISK

Currently at KISK MUNI, bachelor’s degree from UISK CUNI