Design služeb: Rozhovor

Veronika Lolová
DESIGN KISK
Published in
6 min readDec 20, 2019

Martin Lola, šéf marketingového týmu ve firmě XART a vystudovaný programátor. Něco málo o něm a jeho práci se dozvíte v rozhovoru níže :)

Obr 1: Martin Lola

Tak se nám prosím krátce představ 😊

Jmenuji se Martin Lola, je mi 31 let, jsem ženatý, bydlím zatím v pronájmu. Studoval jsem na programátora na FIT VUT v Brně na bakaláře. Při studiu jsem si našel práci (spíše brigádu) na pozici IT technika v Brně. To jsem poté vyměnil za pozici programátora pro firmu XART ve Velkém Meziříčí a při té jsem si dodělal inženýra v Praze.

Na jaké pozici momentálně pracuješ?

Aktuálně pracuji na pozici vedoucího marketingového oddělení ve firmě XART. Mám pod sebou 5 lidí, v lednu nastoupí šestý. Starám se o chod týmu, efektivitu a výdělečnost. Společně vytváříme pro klienty strategie, které fungují — není to jen o kampaních, ale i o celkové prezentaci klienta, komunikaci a s tím spojené programování dalších funkčností. Vše musí být propojené. Platí tam to, co se říká o nejslabším článku řetězu.

Celkově je mým úkolem to, abychom odváděli dobrou práci a aby klienti viděli smysl v tom, aby s námi spolupracovali. Na nás je, abychom dodali nebo vymysleli nejefektivnější cestu, jak prezentovat a podpořit unikátní vlastnosti klienta od jeho konkurence a tím podpořit jeho prodeje.

Jak jsi se ke své práci vlastně dostal? 😊

Původně jsem pracoval jako programátor. Chtěl jsem ale vždy rozumět nejen zadání, ale i tomu, proč je to zadané — a dohledával jsem si informace o tom, jak lépe splnit ten původní požadavek. Hodně často se totiž zadání vytváří špatným procesem. Klient řeší nějaký problém, vymyslí na něj řešení, to zadá nám, agentuře. Programátor (nebo grafik nebo marketér) jej pak zpracuje. To vymyšlené řešení ale nemusí být tím nejlepším, jak vyřešit ten původní problém — klient většinou nemá takový vhled do marketingu, aby to byl schopný vše podchytit. To je úplně normální, každý rozumí svému oboru. A já chtěl rozumět tomu svému. 😊

V podstatě jsem k marketingu dospěl sám přirozeným vývojem, řekli mi, ať si s klientem domluvím změnu zadání sám, což byl takový největší milník v mé práci. Od toho byl už jen krůček k tomu, abych opustil svět programování a vydal se za marketingem, který, jak to vnímám já, stojí nad vším ostatním.

Řeším, jak bude vypadat web, jakou bude mít strukturu, jeho připravenost na kampaně různého typu, následné práce s propagací, výkonnostní i brandový marketing.. Vlastně cokoliv týkající se online světa, co pomůže tomu původnímu záměru, o kterém jsem mluvil předtím 😊 Je to mezioborová pozice mezi marketingem, obchodem, psychologií a programováním. A to mi vyhovuje. 😊

Co jsi studoval?

Studoval jsem obecnou informatiku na FIT VUT v Brně s bakalářem, poté na BIVŠ v Praze. Předtím gympl. V Praze bylo studium zaměřené na manažerskou informatiku.

Připravila tě Vysoká škola na práci, kterou děláš?

Výšku vnímám jako takový start, kde ti ukáží, jak by ses měla k problémům stavět. Jestli ti při tom zůstane něco vědomostního v hlavě, tím líp. 😊 V tomhle mě škola rozhodně připravila — obě dvě, každá z jiného hlediska a nemůžu říct, která líp. Z VUT mám v hlavě širokou znalost jednotlivých IT systémů, postupů, a tak dál. Z Prahy mám zase mezioborové přesahy a náhledy, jak na práci s lidmi.

V čem ti bylo vzdělání největším přínosem?

Nikdo mě nikdy neopije rohlíkem. 😊 Kritické myšlení, které aplikuji na vše, nehledě na obor.

Jaká je to tvoje každodenní náplň?

To se hrozně mění, skoro bych řekl holka pro všechno. Já přímo už nic moc nerealizuji, spíše konzultuji s ostatními a snažím se mluvit do směrů, kterým se projekty realizují a průběžně to konfrontovat s různými pohledy. V pondělí jsou porady s vedením, v úterý rozvojové porady, středy většinou schůzky, čtvrtek mám provozní porady a pátky doháním, co se nestihlo. 😊

Vedu si podrobnou statistiku, čemu věnujeme čas a co se vyplácí, konfrontuji kolegy s výsledky jejich snažení a společně hledáme řešení. Mojí náplní je cokoliv, co vede ke zlepšení, a vlastně mi je jedno, co to ve výsledku je. 😊

Co tě na tvé práci baví?

Určitě rozmanitost. V předchozích pozicích jsem se hodně nudil, když jsem se je naučil. Teď mi nuda rozhodně nehrozí. 😊

Co ti přijde na tvé práce nejtěžší?

Udržet si kontext, záměr a taky selský rozum. Kontext proto, že musíš vždy jakéhokoli návrhy a realizace hodnotit v širším záběru. Kampaň funguje a nemáte obchodní výsledky? Pojďme si tedy zanalyzovat, proč to tak je a neřešme teď dojmy, třeba jestli tam bylo zelené nebo modré tlačítko. Záměr proto, že jednou kampaní to nekončí — musí se pracovat vždy s více nástroji. A selský rozum se hodí vždy. 😊

Máš možnost se dále v práci rozvíjet?

Ano, od vedení mám podporu zkoumat cokoli, co nám pomůže, nehledě na obor. A poté to zrealizovat.

Cítíš nějakou proměnu profese do budoucna?

Určitě, začíná to dělat kdejaký šumař nebo influencer. Takovou špičku čekám cca do 5 let, ono se to pak zase pročistí, když si lidi uvědomí, že marketing není jen o vytvoření příspěvku na Facebooku a kliknout na tlačítko „propagovat“.
Druhou změnou je zapojení umělé inteligence pro vyhodnocování a řízení. To už si ale také vyvíjíme.
Celkově zde tedy proměnu profese jako takové nevidím, jen změnu nástrojů, kterými se dosáhne výsledku.

Máš při svém designu služeb něco specifického?

Nemyslím si. Jsme asi největší na Vysočině a snažíme se to dělat pořádně, ale to řekne asi každá druhá firma. 😊

Co pro tebe byla doposud největší výzva ve tvé profesi?

Z mých prezentací to byla čtyřhodinová prezentace na kraji Vysočina, kde jsem prezentoval 5 náměstkům a budoucímu poslanci. To bylo náročné, byla tam velká znalostní propast — od klientů, kteří chtějí prodat na svém eshopu jsem prezentoval turistický portál politikům, kteří mají úplně jiné záměry. Dopadlo to dobře. 😊 Teď aktuálně je pro mě výzvou vedení týmu a zajišťování, aby vše fungovalo. V poslední době jsem už plně zavedl principy scrumu do pracovní náplně, což jsou agilní metody řízení. Lidi se míň hádají a více pracují. :-D

Co děláš pro to, aby tvoje práce nebyla monotónní?

Já pro to aktivně asi nedělám nic, mění se sama o sobě.

Jak předcházíš tomu, aby tebou vytvořené stránky nebyly pořád stejné?

Každý klient je úplně jiný a z toho vychází také podoba stránek. Vlastně je jedno i to, když třeba klienti mají stejný obor. Nikdy totiž není stejné všechno — jeden se třeba zaměřuje na speciality, druhý na sériovou výrobu. Liší se lokalitou, ta má své zvyklosti, vlastnostmi zákazníků atd. Největším úkolem je najít USP a cílovku klienta, pak už je vyhráno. 😊

USP (unique selling proposition, unikátní prodejní argument )— Myšlenka USP je velmi jednoduchá: je to (racionálně znějící) důvod, proč by si měli lidé koupit zrovna váš produkt (zahrnuje výrobek i službu).

Pracuješ přímo s uživatelem nebo s dodavatelem zakázky?

Většinou komunikuji s šéfy firem, nebo s jejich vedoucími marketingového oddělení. S uživateli webu samozřejmě pracuji také, ale v drtivě většině ve formě statistik, je to tak nejefektivnější. Sleduji, jací lidé s jakými vlastnostmi reagují na reklamy pozitivně, jak se chovají na webu, jestli kupují nebo jen sbírají informace.. s dobře nastavenými cíli je pak statistika k nezaplacení. 😊

Provádíte u nově vytvářených stránek nějaké testování?

Ano, stránky podléhají mnoha standardizovaným testům. Mobilní zobrazení, přístupnost webu, splněné standardy, funkčnost, atd.

Jak se staráš o motivaci svých lidí?

Snažím se v nich podporovat šílené stránky jejich osobnosti. 😊 Vytvořit takové prostředí, ve kterém se cítí fajn a zvládnou reagovat na každodenní pracovní stresy. Ty stresy chodí od klientů, vyvažujeme to stabilitou interních procesů a pracích na rozvoji, nových technologií, tématech. Máme zavedený finanční motivační systém, benefity. Vlastně je mi jedno, kdo a jak do práce chodí nebo ne, když jsou tam výsledky, nefláká porady a ostatní s ním nepotřebují konzultovat. 😊 Do motivace zařadím i to, že když se objeví někde nějaké průměrové výsledky, naše kampaně a výsledky jsou řádově lepší.. Děláme to prostě dobře. :D

Jaké jsou tvoje zájmy?

Z nich mi zbylo už jen kolo. :(

Děkuji moc Martinovi za rozhovor!

Obrázek

LOLA, Martin. In: Facebook [online]. 2.11.2010 [cit. 2019–12–20]. Dostupné z: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1335021634935&set=a.1279569408664&type=3&theater

--

--