Design služeb: rozhovor s UX designérkou

Simona Kunovská
DESIGN KISK
Published in
7 min readDec 21, 2019

Gabriela Véghová je nyní Senior UX designérka ve firmě SolarWinds. Svou kariéru nastartovala už během bakalářského studia Počítačové grafiky a studia obrazu na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity, kdy pracovala ve studentském startupu. Jaká byla její cesta a co obnáší její běžný pracovní den?

Na úvod by jsi nám mohla říci, co si studovala a dostala jsi se v rámci studia k UX?

Na bakalářském studiu jsem studovala Počítačovou grafiku a zpracovávání obrazu a na magisterském studiu Projektový managment zaměřený na IT sféru. S UX jsem se seznámila již při studiu vysoké školy a bylo to dříve než jsme jej probírali ve škole. Takže jsem to nějak předběhla.

Kdy jsi se dozvěděla o UX a jaká oblast tě nejvíce zaujala?

Těžko říci. V podstatě jsem se o UX dozvěděla daleko předtím, než jsem tušila, že se tomu říká UX. Už během studia na střední škole jsem četla Steva Kruga a chtěla jsem toto téma zpracovávat jako středoškolskou odbornou činnost, ale když jsem zjistila, že bych se musela bavit s lidmi, tak jsem to zavrhla a rozhodla se pro něco jiného.

Znovu jsem se k UX dostala na vysoké škole, během práce ve studentském startupu, kde hledali grafického designéra. Moje práce spočívala v kreslení ikonek a ve chvíli, kdy se nám zdálo, že je to jednoduché a že máme všechno hotové, tak jsme se rozhodli pustit do kreslení UI. Během toho jsme se začali mezi sebou hádat, co nám dává/nedává smysl v UI.

Potom, když ten startup zkrachoval a já začala hledat další práci, jsem si prohlédla LinkedIn profily mých kolegů a zjistila jsem, že tam mají napsané UX. Našla jsme si na Wikipedii co to znamená a začala hledat UX pozice, protože to bylo vlastně přesně to co jsme dělali v tom studentském startupu, akurát jsme se teda víc hádali něž se reálně bavili s lidmi.

Měla jsi během tohoto období nějakého mentora nebo zásadní formující zkušenost?

V tom čase jsem měla kolegu; respektive manažera, i když ve studentském startupu manažer znamená, že ten člověk je asi třeťák na bakalářském studiu. Ten už o designu něco tušil, jelikož pomáhal s vedením cvičení Human Computer Interaction na škole. Takže on mi hodně pomáhal.

Takže to byla tvá první pracovní zkušenost v oboru? Jak si se k ní dostala?

Ano. Dostala jsem se k ní přes kamaráda, který napsal na Facebook, že nutně potřebují nějakého grafika a že už včera bylo pozdě. Rozhodla jsem se mu napsat a za týden jsem přišla přes prázdniny do Brna kreslit ikonky.

V jakých dalších firmách si pracovala? A kde pracuješ momentálně?

Kentico, Kiwi Digital (to je jiná firma, než dnešní Kiwi), Honeywell a momentálně pracuji v Solarwinds.

V čem spočívá tvoje role UX designéra ve firmě?

Spočívá v tom, že spolupracuji s ostatními členy týmu, ať už design týmu či produktového týmu, popřípadě ještě s dalšími lidmi. Jsem zodpovědná za user experience pro dvě aplikace a starám se o to, aby byl konečný výsledek dobrý, což znamená, že se bavím s product ownerem a ostatními stakeholdery a ideálně ještě předtím, než se začne nějaký projekt. Dále během výzkumu úzce spolupracuji s UX researcherkou. Tyto výzkumy nějakým způsobem přetavuji do řešení a znovu jdu za vývojovým týmem a architekty, abychom ty výsledky a moje nápady, dokázali přetavit do něčeho co je implemetovatelné v rozumném čase. Nakonec, když je to už implementované, tak konktroluji, zda je to opravdu podle daných specifikací a případně se to poté testuje znovu.

Jak probíhá tvůj běžný pracovní den?

Nejprve zkontroluji zprávy, jestli někdo nepotřebuje něco urgentního. Pak zkontroluji zprávy, které mi chodí z Jiry, kde typicky vývojáři posouvají jednotlivé tasky z in progress to ready for QA a pokud jsou ready for QA, tak je kontroluji, zda jsou udělané podle daných specifikací. Případně se s nimi bavím, když něco nešlo udělat, jak by se to mohlo vyřešit, aby byl uživatelský zážitek stále v pohodě. A když mám všechny tyto urgentní věci hotové, tak se podívám na seznam mých úloh, které nejvíce “hoří”. Typicky nejvíce “hoří” věci, které jsou už ve vývojové fázi. Tam dělám nějaké drobné změny v designu, když něco nepodařilo z jakýchkoliv důvodů udělat, export ikon atd. Tyto drobné věci mi typicky zaberou tak půl hodiny.

Potom jsou typicky střednědobé tasky, což znamená že, pracuji na konkrétních obrazovkách, konkrétních elementech a občas dělám nějaký element do design systému. Tomuto se většinou věnuji do oběda. A okolo druhé a třetí hodiny se začínám připravovat na meetingy s američany. Velká část našeho týmu je právě v USA a v Kanadě. V dobu si připravuji nějaké dokumenty, které chci s nimi sdílet nebo nějaké poznámky, které chci přečíst během meetingu, abychom potom neztráceli čas. Na meetinzích řešíme, jakým způsobem chceme přistupovat k větším projektům, jaké budou výsledky a čeho chceme dosáhnout z byznysového hlediska a podobně.

Liší se nějak role UX designéra v různých firmách?

Liší. Byly firmy, kde jsme pracovala jako UX generalist, což znamená, že jsem měla na starosti i design i research. Nyní se věnuju prakticky výlučně designu, protože na research máme samostatnou pozici. Dále se liší podle toho s jakým velkým množstvím stakeholderů musím komunikovat. Jestli mi jen přistávají jednotlivé malé tasky, které mi zadává jeden člověk, zodpovědný za moje výstupy a já je jen plním nebo si ty tasky z velké části musím vytvářet já sama. Záleží potom taky jaká je doména, jaké problémy se řeší, jak jsou velké, kolik lidí je v týmu a zda se zaměřuji na nějaký konkrétní problém. U nás všichni pracujeme na všech typech designu, ale každý má nějakou silnou stránku (např. mobile design, UX, copywriting, znalost problematiky přístupnosti nebo znalost různých produktu) a za tím člověkem potom ostatní chodí pro rady ohledně konkrétních úkolů.

Mohla by jsi nastínit, jak u vás ve firmě probíhá spolupráce designérů s vývojáři?

Já konkrétně spolupracuji s vývojáři primárně na dálku. Snažíme se pokaždé, když navrhnu nějakou větší část rozhraní udělat review s vývojářem nebo s nějakým větším týmem, který bude zodpovědný za jeho vývoj. Zjišťujeme, zda je to v pořádku a jestli tam nemůže nastat nějaký problém při vývoji a případně, ještě před vývojem odebereme nebo předěláme to, co by zabralo zbytečně hodně času. Když už to máme odsouhlasené a máme handoff (typicky v Marvelu), tak vývojáři na základě tohoto vyvinou na čem jsme se dohodli. Pokud už to mají hotové nebo mají hotový konkrétní task, tak zkontroluji, jestli to je udělané, tak jak to mělo být s tím, že se případně ještě implementují nějaké nápady vývojářů.

Vnímáš nějaké proměny v profesi UX designéra?

Určitě. Vím, že na začátku jsme řešili, že musíme přemlouvat stakeholdery, manažery a lidi okolo, že potřebujeme dělat výzkum. Dnes mám pocit, že se to bere prakticky za samozřejmost. Podobně to bylo s analytikou. Kdysi byl problém se vůbec dostat k nějakým datům. Dnes je už samozřejmé, že se všude aspoň nějaké data sbírají, když je to aspoň trochu možné. Všímám si, že v minulosti byl typicky jeden designér ve firmě. Dnes se rozšiřují týmy, rozdělují se role a je daleko častější, že existuje speciální pozice interakčního designéra, UI designéra, UX designéra, UX researcher, Ux writer apod. Mění se nástroje a objevují se věci, které nám zjednodušují práci, jako jsou design systémy, ale pointa je stále stejná.

Zaznamenala jsi nějaké nové trendy v oblasti UX?

Dark Mode a design systémy. Poslední rok se stále řešily design systémy a občas i tam, kde podle mě nebyly úplně nutné. Zároveň Dark Mode je oficiální UX buzzword posledního roku. A samozřejmě, že se nás to oboje dotklo.

Jak se v současnosti vzděláváš v oboru? A jaké formy vzdělávání by jsi doporučila lidem, kteří s UX teprve začínající?

Stále čtu knihy, protože si myslím, že jdou více do hloubky, než většina blogů, Médium článku a běžných zdrojů. Taky se bavím se na živo s jinými designéry, kteří řeší podobné problémy a to je asi všechno. Občas zajdu na nějakou konferenci, ale čím dál tím méně. Mám pocit, že oproti kupříkladu knihám, to jde většinou dost po povrchu.

Jaké blogy, aplikace nebo weby sleduješ pro inspiraci?

Sleduju Kanál UX CZ na Slacku a nemám žádný blog nebo web, který bych aktivně sledovala. Spíše pokud se něco objeví na Slacku. Ještě v práci máme kanál v Microsoft Teams, tak odtamtuď se občas taky něco zajímavého dozvím.

Jsou v česku nebo i v zahraničí dobré konference nebo workshopy, které by si určitě doporučila navštívit?

Popravdě, hodně mi dal Leadership kurz na KISKu, na který jsem vlastně ani vůbec neměla jít, ale dohodla jsem se s Jezevcem. Jinak chodím na dost málo konferencí a workshopů, abych to uměla posoudit.

Ty sama pořádáš pravidelné setkání pro UX designéry v Brně. Jak tě to napadlo?

Mě to nenapadlo. Začal je organizovat Berka, můj bývalý šef v Kenticu, který si potřeboval uvolnit ruce a hledal dobrovolníka, který by to za něj převzal. Na tu nabídku se ozval můj jiný bývalý šéf ze studentského startupu, který to za něj převzal. Mě se pak nelíbilo na jakých místech to organizoval, tak jsem to od něj převzala.

Jak probíhají setkání?

Většinou se sejdeme v nějaké hospodě nebo restauraci a povídáme si o tom, co zrovna koho trápí, co zrovna řešíme a co nás dovedlo k UX. Budoucí rok, bychom to chtěli trochu posunout v tom, že bychom chtěli na začátku udělat nějaké krátké intro nebo přednášku na 15 až 20 minut, kdy by jsi jeden člověk dopředu připravil nějaký krátký úvod o tom co zrovna dělá.

Jak se o nich mohou případní zájemci dozvědět?

Například na stránce AsociaceUX.cz v kalendáři akcí nebo na facebookové stránce UX Brno nebo na UX CZ na Slacku.

A ještě poslední otázka. Jaká je tvoje oblíbená kniha o UX designu?

Poslední kniha o UX, která se mi strašně líbila, byla o přístupnosti a jmenovala se A Web for Everyone: Designing Accessible User Experiences.

--

--