Rozhovor s Janem Junkem: Data jsou v designu víc než dojmy

Jana Hanfova
DESIGN KISK
Published in
7 min readJan 29, 2023

Jestli jste jako já v designu služeb noví nebo fandíte rozhodování podloženému uživatelskými daty, přijdete si v rozhovoru s Honzou na své. Jan Junek je user-experience designer a konzultant, který dělá rozhodnutí podle dat a výzkumů. Sem tam přednáší o tom, proč ošklivé weby fungují. K UX se dostal přes studium aplikované informatiky se specializací na grafický design a multimédia. Pracuje s agenturou Proof & Reason. Kromě toho všeho na Šumavě dávají se ženou do kupy starou usedlost, mají malou dceru a vybudovali a loni úspěšně prodali Café Datel v Českých Budějovicích. V rozhovoru se ptám na to, jak pracuje a jak zvládá sladit práci a jiné aktivity.

Takhle vypadá Jan Junek

Jak bys popsal svoji práci někomu mimo obor, třeba babičce?

Když svou práci potřebuji vysvětlit, tak říkám, že to, co dělá architekt pro domy, dělám já pro velké weby. Ale samozřejmě v realitě moje práce často není jen o webu. Web silně přesahuje do dalších procesů a offline aktivit klienta, takže velmi často zasahujeme do designu služeb a procesů mimo něj. A řešíme tu službu jako celek.

Na jakých projektech zpravidla pracuješ a jakými principy k nim přistupuješ?

Pracuji převážně na výkonnostních a e-commerce projektech, které mají jasný businessový záměr a tvrdá kritéria úspěchu, takže se tam dají věci dobře změřit. A někdy jsou i specifické tím, že je potřeba je udělat na první dobrou.

Máš příklad?

Třeba poslední projekt, na kterém jsem dělal 4 měsíce. Konfigurátor produktů pro výrobní firmu, která nabízí řádově 20 milionů konfigurací, je potřeba dostat do aplikace, kterou dokáže a bude chtít používat koncový zákazník. Takže něco o složitosti Instagramu. Jsou do toho zapojeny desítky lidí v agentuře i u klienta. Zatím jsme měli sedm iterací (postupné zlepšování řešení opakováním procesu pozn. aut.) a sedm kol testování jen ve fázi prototypu. Pak další testování ve fázi grafického návrhu, a ještě budeme testovat v rámci implementace. Jen připravit data a logiku je tak složité, že nemůžeme jenom udělat „emvépéčko“ a pak ho iterovat a vypouštět aktualizované verze.

To zní jako velmi specifický úkol. Noříš se pokaždé do obchodní strategie a vizí klienta?

Jednou nás v Proof & Reason klient oslovil s přáním přidat na web pole na vyhledávání. Nevinným dotazováním, proč vyhledávání chtějí, jsme se dostali k tomu, že mění celou obchodní strategii a interní procesy, které by vyhledávání na webu opravdu nevyřešilo a klient nakonec poptal kompletní redesign a vznikl projekt, na kterém jsme odpracovali přes tisíc hodin.

Ale taky jsem teď dělal tři menší projekty, kdy klienti potřebovali vyřešit rychlou optimalizaci. Podle měření optimalizační změny se pak můžeme rozhodnout, jak postupovat dál. Takže řešíme i menší projekty, co chtějí malou změnu nebo nemají milionový rozpočet.

A čemu přesně se na projektech nejčastěji věnuješ?

Jsem user-experience designer a konzultant. Většinu času věnuji poznávání klienta a uživatelů, designování a evaluaci návrhů. V praxi to znamená hodně uživatelského výzkumu, analýz a workshopů s klientem, designování a hlavně uživatelského testování. Zejména kvantitativní výzkum ale už většinou předávám sociologům, jako je třeba Laďka, kterou jsem skrze práci poznal (Ladislava Zbiejczuk Suchá, pozn. aut.). Troufám si říct, že dělám test-driven design, což znamená, že hodně iteruji a hodně testuji.

Jak si při takovém množství testování udržuješ v datech pořádek a přehled?

Myslím si, že v mém případě je to díky tomu, že nepracuji na mnoha projektech a dělám hlavně na velkých a dlouhodobých projektech. Třeba Nazuby je klient, na kterém pracuji už desátý rok. S výrobcem dveří Sapeli pracuji už sedmý rok. A za tu dobu jsem nashromáždil velkou doménovou znalost a znalost toho klienta jako takového. Zároveň každý výstup, který vytvoříme, shrnu na jednu stránku a mám se pak po delší době k čemu vrátit. Ať už je to něco, co jsem sám dělal, třeba výstupy z hloubkových rozhovorů, nebo práce od jiných analytiků a designérů. A před samotným začátkem návrhu si dělám velké overview v Miru, kde si organizuji informace, abych se na ně podíval jako na celek. A když mi tohle nestačí, vracím se k původním výstupům.

A taky je to pro mě přirozené, a ani si to jinak neumím představit, protože od té doby, co jsem v Proof & Reason, sbíráme data, děláme výzkum, vyhodnocujeme výstupy a na základě toho se teprve rozhodujeme.

Takže se setkáváš s koncovými uživateli osobně?

No jasně! Nejčastěji s lidmi dělám hloubkové rozhovory a pak s nimi testuji. Dám jim do ruky telefon a sleduji jak prototyp používají. To je ta nejpříjemnější, nejzábavnější a zároveň nejvíc frustrující, ale nejvíc motivující část té práce. Protože reálně vidíš, jak strašně zmatení z tvého návrhu, o kterém jsi si myslela, že je skvělý, jsou a jdeš to zpátky předělávat.

Třeba teď na podzim mě oslovil malý český lovebrand, abych jim pomohl s optimalizací konverzí. Byl to maličký projekt, takže jsme vzali čtyři lidi z jejich cílové skupiny a s nimi jsme testovali jejich e-shop. U testování seděly i dva lidé z té firmy a muselo to pro ně být opravdu těžké. Ty si myslíš, že tvůj e-shop je super a možná tušíš, že je tam něco blbě, ale nevíš co. Ale ti uživatelé to ukážou a ani nemusí říct, že je to blbě, stačí sledovat, jak jsou frustrovaní z dělání základních úkonů. A ten kontakt s realitou mě fakt baví.

A jaké programy Ti nejen v rámci testování usnadňují práci a život?

Asi nebudu moc originální, ale Miro mi přijde jako skvělý nástroj. A mám rád Axure pro prototypování. Ten ti vygeneruje html prototyp, který si můžeš pustit v prohlížeči kdekoliv. Takže vyrobím obsahově i vizuálně věrný prototyp, ale neřeším detailně typografii nebo grafický návrh a pustím to třeba na mobilu při uživatelském testování. Takže jsem schopný testovat s lidmi velmi reálný web bez toho, abych zatěžoval programátora nebo kodéra.

Jaké bys hledal vlastnosti u pracovního parťáka?

Řeknu to příkladem. Na několika projektech mě supervizovala nebo mi oponovala Terka Venerová od vás z KISKU. My jsme podle mě designovým přemýšlením trochu jinak nastavení. Já jsem analytický a přesný a Terka je víc emočně založená. Bavilo mě, že jak jsme každý jiný typ, tak ta spolupráce byla nesmírně přínosná. Leckdy jsme se neshodli, ale myslím, že projekt to vždycky hodně posunulo. Přijde mi, že ve chvíli, kdy máš oponenta, je práce snad i snazší, protože se díky zpětné vazbě nezacyklíš. Takže už si aktivně do designového týmu hledám člověka, co bude přemýšlet úplně jinak než já, ale má stejné hodnoty v rámci designu. Což je pro mě respekt k výsledkům uživatelského testování a datům. Ať už jsou to data primární nebo sekundární. Prostě se rozhoduje na základě faktů, ne subjektivně pohledem z okna.

Jak se Ti daří sladit dohromady práci, rodinu a rekonstrukci 200 let starého domu?

No, blbě. Proto jsme loni prodali Datla, kavárnu, kterou jsme se ženou budovali osm let. Před dvěma lety jsme koupili velký starý dům na horách a narodila se nám dcera. Do toho jsme ke kavárně otevřeli pražírnu. Takže jsme měli dvě firmy, dva provozy, obří usedlost hodinu jízdy od místa, kde jsme bydleli, novorozence a do toho jsem dělal ještě svou práci. Takže jsme si řekli, že něco musí z kola ven. Dceru z kola ven nedáš, chalupu, ve které sis vysnila bydlet, taky ne, práci, co nás živila, taky ne, takže kandidátem byly ty firmy. I když úplně nechceš opustit něco, co jsi vybudovala, a co jsi chtěla mít do konce života. Ale byla to součást nějakého pudu sebezáchovy. A zároveň jsme cítili, že už těm firmám nedokážeme dávat dost na to, aby se rozvíjely. Cítíme to tak, že než dělat věci průměrně, radši je nebudeme dělat vůbec.

I tak to vypadá, že toho zvládáš opravdu hodně najednou.

Pokud někdo nabývá dojmu, že jsem nějakej superman, protože jsem designér, co povídá na konferencích a má třeba dobrý klienty, do toho si otevřel kavárnu a ještě do toho se odstěhoval na Šumavu, kde něco rekonstruuje, tak to je bohapustá lež. My každý den řešíme, že na sebe máme málo času, že se dům sype a že nevíme, z čeho to zaplatíme.

Dík za upřímnost, zní to povědomě a náročně. Jak jsi na tom s pracovní kapacitou?

Na rok 2023 mám třičtvrtě kapacity už vybookované.

Hezky! Jak využíváš svoje portfolio www.janjunek.com? K čemu ti slouží?

Tak jednak mám e-maily na vlastní doméně a chci, aby smysluplně reflektovala, co dělám. A jednak jako filtr pro poptávající. Je tam cena, která to vyfiltruje hodně. Ale když se mi někdo ozve, většinou to dopadne a mně to ušetří spoustu irelevantní komunikace. Zároveň je to další kanál agentury Proof & Reason, pro kterou pracuji, jak získat zakázky. Občas někde přednáším a řada klientů pak osloví mě, a když je potřeba práce datových analytiků, dalších designérů, vývojářů nebo projektových manažerů, což je skoro vždycky, přináším to do kolektivu agentury.

Nedávno jsi poptával na Facebooku tipy na knížky. Četl jsi některé z nich? Doporučil bys některou ostatním?

S tipy jsem byl moc spokojený a doporučil bych knížku nizozemského historika Rutgera Bregmana Lidstvo, která mapuje a rozebírá známé případy, které podle mnoha sociologů dokazovaly, že člověk je od přírody sobecký a ukazuje, že to tak nebylo a že lidi nejsou tak zkažení, jak se myslí. Což je v dnešní době vlastně docela hezká myšlenka.

Díky za sdílení!

Případovka klienta Nazuby přímo na webu Proof & Reason.

Jestli vás zajímá něco o tom, jak designér se ženou rozjeli kavárnu, tak si poslechněte rozhovor na Mladypodnikatel.cz. Detaily z provozu gastro podnikání najedete v podcastu Candycane coffee.

Pro dávku realistických informací o rekonstrukci domu a šumavskou idylu jděte na https://www.instagram.com/zapomenuta.chalupa/

Rozhovor vedla Jana Hanfová a proběhl online 3.1.2023

--

--